فیلم فجر ۴۲ در آینه مهر؛
ساخت دروغ های زیبا پارتیزانی
به گزارش سام فیلم، مرتضی آتش زمزم کارگردان فیلم سینمایی دروغ های زیبا از پارتیزانی فیلمبرداری کردن در خیابان های بنگلادش و علاقه بسیار زیاد مردم این کشور به سینما گفت.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم نخستین فیلمی است که امروز ۱۲ بهمن ماه در خانه جشنواره به معرض نمایش گذاشته می شود. این فیلم محصول مشترک ایران و بنگلادش است که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد و از بازیگران شناخته شده بنگلادشی در آن دعوت به همکاری شده است.
بازیگران فیلم «دروغ های زیبا» که در بنگلادش با عنوان «فرشته» شناخته می شود جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد، ریکیتا ناندینی، شهیدالزمان سلیم، شاهد علی، شاهین میردها و جان پل سرمادیراس هستند.
مرتضی آتش زمزم درباره ی این فیلم و ایده اصلی آن به خبرنگار مهر اظهار داشت: من بواسطه مستندسازی سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشته ام، سفرم به بنگلادش نیز نخستین بار برای ساخت یک فیلم مستند درباره ی مسلمانان روهینگا بود که در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز دیده شد. در کل فضای بنگلادش بسیار جذبم کرد چون کشوری خاص است و خاصیت هایی برای ساخت فیلم دارد؛ کشوری پر جنب و جوش و پر از رنگ است و جذابیت هایی تصویری و بصری دارد. طبقات مختلف از غنی تا فقیر در این کشور زندگی می کنند. پس از ۲ سفر به بنگلادش داستانک ها در ذهنم شکل گرفت، همین طور یک فیلم اکشن نیز برای بنگلادشی ها ساختم اما دوست داشتم کاری درام در فضایی دلنشین بسازم.
وی اضافه کرد: قصه ای داشتم که با کمک یکی از دوستانم آقای امامی که دکترای ادبیات فارسی دارد و با سینما نیز آشنا است، به تدریج پرورش پیدا کرد و قدم به قدم کار را جلو بردیم.
مبارزه زیرپوستی با استعمار با بهره از «ریکشا»
آتش زمزم در مورد سوژه و قصه فیلم توضیح داد: سیستم حمل و نقل شهری در بنگلادش خودرو های سه چرخ «ریکشا» است که یک نفر پا می زند و مسافران را جابه جا می کند. قصه فیلم درباره ی یک خانواده «ریکشامن» است که طبقه ای فقیر اما سختکوش هستند. اگر این سه چرخه ها در شهر نباشند، همه چیز قفل می شود و بسیار در سیستم حمل و نقل موثر است و فرهنگی را نیز ایجاد کرده است. من خودم سوار نمی شدم چون حس و حال استعمار یک شخص را به من می داد اما زمانی مجبور به استفاده شدم و بنا بر این دوست داشتم به خانواده ای که شغل شان «ریکشامنی» است بپردازم. مرد خانواده ریکشامن است و زن خانواده کارگر یک کارخانه پوشاک است.
وی با اشاره به موارد استعمار در بنگلادش بوسیله کارخانه های سیاه که فقر را در این کشور دامن می زند، بیان کرد: من اهتمام کردم در فیلم «دروغ های زیبا» به صورتی غیرمستقیم و غیرشعاری به این مساله هم اشاره کنم که به صورتی پشتیبانی از طبقه کارگر هم بشمار می رود. این اشاره به استعمار را در فیلم نمایش دادم تا به صورتی برای دیگر کشورها هم مصداق داشته باشد.
مخاطب جهانی هم «دروغ های زیبا» را درک می کند
این کارگردان در پاسخ به اینکه باتوجه به موضوع مذکور بنظر می رسد نگاه جهانی برای فیلم در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بله همچنین است؛ تصویر، فضا و رنگ از بنگلادش برای مخاطب خارج از این کشور جذابیت دارد و کمتر دیده شده است. در «دروغ های زیبا» اهتمام کردم جدا از نمایش برخی کاستی های مادی، فضای انسانی و اخلاق و محبت بیشتر به چشم بیاید که مخاطب جهانی هم با آن هم ذات پنداری داشته باشد؛ شاید یک فضای فقیرانه باشد اما چیزی که دیده می شود انسانیت و معرفی یک نوع فرهنگ است. رابطه فرهنگی ما با شبه قاره هند به سالهای قبل برمی گردد و من نیز با توجه به این که سفر زیاد می روم اما به بنگلادش ۹ بار سفر کرده ام، چون جذبم کرد.
فیلمی که پارتیزانی در بنگلادش ساخته شد
وی درباره ی سختی های ساخت این فیلم در کشوری دیگر عنوان کرد: زندگی کردن در بنگلادش که دشوار است به کنار، اینکه بخواهید در خیابان های این کشور فیلمبرداری کنید، مشکلی بزرگ تر است! تا دوربین جلوی چشمان مردم قرار بگیرد، هزاران نفر به تماشا می ایستند که به سبب علاقه شان به سینماست و اگر کارگردان خارجی باشد که این رقم بازدیدکنندگان اضافه هم می شود. یعنی ما واقعاً در حالت پارتیزانی فیلمبرداری را انجام دادیم و فیلم را ساختیم. چون در بنگلادش صدای سر صحنه نمی گیرند، وقتی مردم با بوم من ها مواجه می شدند بیشتر تعجب می کردند. با وجود آمبیانس بالا، صدای بوق ماشین ها و همهمه مردم، این که توانستیم صدا را سر صحنه ضبط نماییم به نظر من شاهکار کردیم.
آتش زمزم افزود: کار با بازیگران و نابازیگران خارجی از دیگر سختی ها فیلمسازی خارج ایران است؛ این شانس را داشتم که از بازیگر فوق ستاره بنگلادشی در کار استفاده کنم، همین طور از نابازیگران و یک کودک ناشنوای بسیار فقیر و آموزش ندیده استفاده کردم که بسیار مراحل سختی را گذراندیم.
«دروغ های زیبا» با بودجه ای مستقل ساخته شد
وی درباره ی بودجه فیلم و این که آیا در ساخت فیلم با نهادی از بنگلادش مشارکت داشته است، توضیح داد: «دروغ های زیبا» با بودجه ای مستقل ساخته شد و بنا بر این محدودیت زمانی برای ساخت داشتم و زمان بندی فیلمبرداری ۲۰ روزه بسته شده بود اما ما طی ۲۱ روز فیلمبرداری را به انتها رساندیم، البته مشارکتی از طرف بنگلادش هم صورت گرفت.
معنی «تولید مشترک» در ایران اشتباه جا افتاده است
در ایران روی برخی آثار، لقب «تولید مشترک» می گذارند اما اینگونه است که فیلمساز دلارهایش را به کشوری دیگر می برد و فیلمش را می سازد و گاهی نابازیگر و سیاهی لشگر هم در فیلم استفاده می نمایند که این عنوان را به فیلم می دهند و این در حالیست که هیچ آورده ای برای ما ندارد و فیلم هم هیچ اکرانی در کشور مذکور ندارد! یعنی فیلم با پول ایران تولید شده و تنها لوکیشن خارج از کشور بوده است. «تولید مشترک» به این معناست که کشور دوم درگیر کار و ساخت اثر بشود و بعد هم امکان نمایش و درآمدزایی داشته باشد. ما در «دروغ های زیبا» این کار را انجام دادیم؛ قرار شد هزینه پیش تولید و تولید فیلم در بنگلادش با آنها باشد و عوامل پشت دوربین و هزینه پس تولید با ما باشد و در حقیقت هزینه ها را نصف نصف تقسیم کردیم و همین طور قرار بود بازیگران مشهور در کار استفاده نکنیم.
آتش زمزم در ادامه بیان کرد: از طرفی در زمان پیش تولید، من با یک بازیگر سوپراستار بنگلادشی آشنا شدم که بیشتر در سینمای هند و تالیوود کار می کند. کمی با هم مراوده کردیم و چون سینمای ایران را دوست داشت، فیلم قبلی ام را دید و فیلمنامه را فرستادم و خواند و قرار گذاشتیم که همکاری داشته باشیم.
اعطای بودجه کلان به فیلمسازان جوان، ظلم به آن هاست
وی از برخی رفتارهای فیلمسازان داخلی انتقاد نمود و اظهار داشت: من مشکلی با بودجه گرفتن از نهادها یا سازمان ها ندارم اما به اعتقاد من، دوستانی که یک دفعه بودجه دولتی برای ساخت فیلم شان دریافت می کنند، برای پروژه بعدی شان نباید به سراغ بودجه دولتی بروند و اجازه بدهند دیگرانی که می خواهند فیلم بسازند نیز به سراغ این بودجه ها بروند تا حمایت ها برای همه باشد نه برای عده ای خاص! به نظر من این دوستان سینما را هم گران می کنند. در بنگلادش که صنعت فعال سینمایی ندارد، سالی ۱۰ فیلم ساخته می شود؛ صنفی مثل خانه سینما دارند که هر سال همه عواملی که در سینما فعال می باشند، پای کار می آیند تا این فیلم ها ساخته شوند و وقتی برخی حمایت می شوند، برای نوبت بعدی حمایت، به آخر صف می روند تا بقیه هم فیلم شان را بسازند.
آتش زمزم اشاره کرد: به نظر من باید بودجه ها و امکانات به صورتی عادلانه بین فیلمسازان تقسیم شود و نکته مهم تر این است که بودجه های کلان به فیلمسازان جوان تعلق نگیرد، چونکه این موضوع، ظلم به فیلمساز جوان است چون دیگر نمی تواند فیلم مستقل بسازد.
احتمال معرفی «دروغ های زیبا» به اسکار از جانب بنگلادش
وی درباره ی حضور در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: من حضور در جشنواره فیلم فجر را به سبب همکاران بنگلادشی ام دوست دارم چونکه ایران را خیلی دوست دارند و برای سینمای ایران احترام قایل هستند و من بیشتر برای آنها خوشحالم که به جشنواره بیایند و با فضای سینمای ایران آشنا گردند.
کارگردان «دروغ های زیبا» در آخر اظهار داشت: فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» این شانس را دارد که سال آینده به عنوان نماینده سینمای بنگلادش در آکادمی اسکار معرفی شود.
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب