یک دعوت برای شنیدن ایده های جدید در موسیقی!

یک دعوت برای شنیدن ایده های جدید در موسیقی! به گزارش سام فیلم، سرپرست کوارتت زهی ایرانی چهارگان در آستانه برگزاری کنسرت این مجموعه در تالار رودکی تهران به تشریح جزئیات تازه ترین اجرای زنده خود در چارچوب پروژه طرز تازه پرداخت.



احسان ذبیحی فر سرپرست کوارتت زهی ایرانی «چهارگان» در آستانه برگزاری کنسرت این مجموعه در تالار رودکی تهران ضمن عرضه توضیحاتی در رابطه با فعالیتها و ایده های اجرای این کوارتت زهی به خبرنگار مهر توضیح داد: کوارتت زهی در موسیقی کلاسیک بعنوان یک ترکیب استاندارد با مشخصات و خصوصیت های روشن صوتی، جایگاه ویژه ای در آثار آهنگسازان دارد. ما هم تلاش کردیم ضمن داشتن نگاهی به گستره و استانداردهای صوتی تجربه شده در کوارتت موسیقی کلاسیک اروپایی و با توجه کم کاربردتر شدن سازهای زهی آرشه ای ایرانی در فرهنگ معاصر موسیقی کلاسیک ایرانی، این کوارتت را با هدف تجربه چهارنوازی زهی ایرانی و اجرای موسیقی متناسب با فرهنگ معاصر موسیقی ایرانی تشکیل دهیم.
وی اضافه کرد: نخستین ایده های تشکیل این کوارتت را حامد افشاری که با هم در گروه مهتاب همکاری می کردیم، بیان کرد و در صحبت هایی که با هم داشتیم قرار شد تا نخستین قطعات را هم حامد برای این ترکیب بنویسد. در نهایت در بهار سال ۱۳۸۶ با اضافه شدن شیما شاه محمدی و احسان امامی کوارتت زهی ایرانی «چهارگان» را شکل دادیم. برای این ترکیب سازی رپرتواری وجود نداشت، پس با تعاملی که با آهنگسازان مختلف داشتیم به مرور زمان قطعاتی برای کوارتت ما نوشتند و توانستیم نخستین کنسرت خویش را آبان ۱۳۹۰ در خانه هنرمندان طی ۲ شب روی صحنه ببریم. در در این سال ها کیخسرو مختاری، بیتا قاسمی و آزاده شمس جایگزین دیگر اعضای گروه شدند و در سالهای بعد هم به اتفاق کنسرتهای گوناگونی را روی صحنه بردیم.
ذبیحی فر در رابطه با دیگر فعالیتهای کوارتت زهی «چهارگان» اظهار داشت: ۲ آلبوم با عنوان «چهارگان ۱ و ۲» را از راه انتشارات ماهور در سال ۱۳۹۵ منتشر کردیم. البته آهنگسازان مختلفی همچون شریف لطفی، حامد افشاری، تقی ضرابی، امیر اسلامی، سعید هنرمند، ایمان وزیری، علی صمدپور، کارن کیهانی و نگین زمردی تمام قطعاتی را که در این سال ها اجرا کرده ایم مشخصاً برای کوارتت «چهارگان» ساخته بودند.
این نوازنده و آهنگساز در رابطه با قرار گرفتن سازهای دیگر در کنار این کوارتت اظهار داشت: تجربه هایی در این چارچوب داشتیم که از آن میتوان به قطعه ای از سعید هنرمند برای سنتور و کوارتت زهی ایرانی، یک قطعه از استاد اردشیر کامکار با تنظیم خودم برای کوارتت و همراهی تنبک و یک قطعه از ساخته های خودم برای کوارتت زهی ایرانی و همراهی ۲ خواننده (زن و مرد) اشاره کنم که هر کدام در کنسرتهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.
ذبیحی فر در توضیح جزئیات کنسرت هشتم آذر که مقرر است در تالار رودکی روی صحنه برود اظهار داشت: اعضای کوارتت «چهارگان» در این کنسرت محمدمهدی بصیرت منش نوازنده قیچک بم، آزاده شمس نوازنده قیچک آلتو، مشکات نصیری و بنده نوازندگان کمانچه گروه اجرایی را می سازند. توضیح دیگر این که ما بیشتر از دو سال است که با کار روی ۲ رپرتوار جدید برای این کنسرت و ضبط آلبوم سوم «چهارگان» درحال تمرین هستیم.
وی اضافه کرد: قطعاتی که در کنسرت هشتم آذر اجرا خواهد شد شامل ۲ قطعه از شریف لطفی، ۲ قطعه از سعید هنرمند، یک قطعه از یک آهنگساز آمریکایی به نام آدام گودوین (که بعد از شنیدن آلبوم ما این قطعه را برای «چهارگان» ساخته است) و سایر قطعات هم ساخته خودم هستند. این کنسرت در ۲ بخش اجرا می شود که در قسمت اول مجموعه قطعاتی مستقل و منفک از یکدیگر ساخته آهنگسازان مختلف کنار هم قرار گرفته اند و در قسمت دوم هم با عنوان برنامه دشتی، قطعاتی را مطابق روال فرمال معمول در موسیقی ایرانی اجرا می نماییم.
این نوازنده و مدرس کمانچه در ادامه بیان نمود: کاری که ما با این ترکیب سازی انجام می دهیم، کاری معمول و متعارف در موسیقی ایرانی نیست و مخاطب خاص خودش را دارد. نوع موسیقی حاصل از اجرای این کوارتت، بسته به رویکرد آهنگسازان تغییر می کند و طیفی از موسیقی ایرانی، موسیقی معاصر و موسیقی دستگاهی را در برمی گیرد. تمرینات این کوارتت و آماده سازی قطعات در این کوارتت، کار بسیار دشواری است. نوازندگانی هم که در «چهارگان» همکاری می کنند باید دارای استانداردهای بالایی از نظر تکنیک و سطح نوازندگی و دانش موسیقایی باشند. البته باید بگویم سطح نوازندگی همه ما در این گروه در طول تمرین ها بالاتر می رود چونکه خیلی از قطعاتی که اجرا می نماییم به توانمندی بالاتری از آن چه هستیم و بوده ایم نیاز داشته اند و در عمل همواره باید خودمان را ارتقا می دادیم.
سرپرست کوارتت زهی «چهارگان» در رابطه با چالش های این کنسرت خاطرنشان کرد: یکی از چالش های این آنسامبل اینست که این موسیقی جدی و هنری مخاطب محدود و خاص خودش را دارد و باید با حداقل امکانات تا امروز کار خویش را پیش می بردیم. نمی دانم تا کجا می توانیم این مسیر را ادامه دهیم چون فضای عمومی موسیقی بخصوص موسیقی های «غیر مردم پسند» در ایران وضعیت مناسبی ندارند و همه انواع موسیقی نمی توانند در یک فضای مساعد و معقول به سادگی تولید و اجرا شوند.
وی ضمن اشاره به مشکلات مختلف کنسرت و انتشار آلبوم برای موسیقی های جدی و هنری بیان نمود: بازار حرفه ای موسیقی هم شرایط خوبی ندارد و موسیقی هایی که با رویکرد جدی و مستقل (در ژانر کلاسیک غربی و یا موسیقی ایرانی) فعالیت می نمایند برای انتشار اثر یا اجرای کنسرت با مشکلات فراوانی مواجهند. البته این وضعیت برای کوارتت زهی «چهارگان» دشوارتر هم است چون موسیقی های سازی و بدون خواننده مخاطب بسیار کمتری دارند!
ذبیحی فر در انتها در رابطه با فعالیتهای کوارتت زهی «چهارگان» بعد از کنسرت هشتم آذر اظهار داشت: علیرغم مشکلات و هزینه های بدون بازگشت، درحال آماده سازی و ضبط آلبوم سوم «چهارگان» هستیم که امیدواریم تا سال آینده به بازار ارائه شود.
کوارتت زهی ایرانی «چهارگان» با اجرای قطعاتی از شریف لطفی، سعید هنرمند، آدام گودوین و احسان ذبیحی فر هشتم آذر در چارچوب سلسله کنسرتهای طرز تازه در تالار رودکی روی صحنه می رود.


منبع:

1403/09/04
12:49:35
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آلبوم , استاندارد , موسیقی , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال