همراه با مستندهای سینماحقیقت ؛

قوی دل الگوی کوشش برای خدمت به جامعه است

قوی دل الگوی کوشش برای خدمت به جامعه است به گزارش سام فیلم، علی فراهانی صدر کارگردان قوی دل که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارد ضمن اشاره به چگونگی شکل گیری این مستند عنوان نمود این فیلم دربرگیرنده تلاشهای یک فرد برای خدمت به جامعه است.


علی فراهانی صدر کارگردان مستند «قوی دل» که در قسمت رقابتی فیلم بلند و جایزه شهید آوینی جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد در رابطه با علل ساخت این مستند به خبرنگار مهر اظهار داشت: زمانیکه کرونا آمد، علی رستم آبادی نویسنده پروژه به مبحث داروهای آلوده سال ۶۱ اشاره نمود و از تکرار آن در کرونا نگران بود. برای داروهای آلوده سال ۶۱، عده ای می گفتند شایعه است و عده ای کاملا آنرا رد می کردند. در آن سال اتفاق های تلخی افتاد و ما با این رویکرد که سرپوش گذاشتن روی اتفاقات کوچک منجر به بحران های بزرگ می شود سراغ این موضوع رفته و تصمیم گرفتیم روی این مورد کار نماییم. وی ضمن اشاره به این که آرش خلیلی پژوهش کار را شروع کرد و هر بخشی را پیگیری می کرد به اسم احمد قوی دل می رسید، اظهار داشت: متوجه شدیم احمد قوی دل رئیس انجمن هموفیلی است و بعد از ۴ جلسه صحبت با او، قوی دل در کمال صمیمیت با گروه ما همراه شد و علاوه بر این موضوع از مسیر و چالش های زندگی خود برای حل این مشکل سخن گفت. این کارگردان مستند ضمن اشاره به این که پس از آشنایی با احمد قوی دل رویکردشان به سوژه تغییر کرده است، اظهار داشت: این مهم نیست چه بحرانی به زندگی وارد می شود، بلکه واکنش انسان ها به آن بحران مهم می باشد. این که فرد چقدر با یک بحران درست مواجه می شود مهم می باشد ازاین رو از اینجا بود که پرتره احمد قوی دل را سوژه مستند قرار دادیم. ما می توانیم به همه موضوعات بپردازیم چون نحوه پرداختن به آن مبحث مهم می باشد. به نظرم حساس ترین مسایل کشور هم سیاه نیست و چگونگی پرداخت به آن مسئله و این که چه فیلمسازی چگونه به آن می پردازد، اهمیت دارد وی افزود: بعد از پژوهش در این حوزه طرحی نوشتیم که سال ۹۹ به اتمام رسید. یک سال دنبال تهیه کننده بودم و هرجا می رفتم، حتی دوستان قدیمی می گفتند این کار سیاه است و چرا باید سراغ این پروژه برویم تا این که سعید الهی که از پروژه قبلی و جشنواره «سینماحقیقت» من را می شناخت، گفت مرکز گسترش کار را پذیرفته و طرح ما مهر ۱۴۰۱ تصویب گردید. فراهانی ضمن اشاره به این که مبحث یک مستند خود به تنهایی سیاه یا سفید نیست، تصریح کرد: ما می توانیم به همه موضوعات بپردازیم چون نحوه پرداختن به آن مبحث مهم می باشد. به نظرم حساس ترین مسایل کشور هم سیاه نیست و چگونگی پرداخت به آن مسئله و این که چه فیلمسازی چگونه به آن می پردازد، اهمیت دارد. وی ضمن اشاره به این که این مستند را یک «دارک کمدی» می داند، اضافه کرد: خیلی سال از این مورد می گذرد از همین رو می توانیم با آن شوخی نماییم. کما این که امکان دارد ۲۰ سال آینده فیلمسازی بیاید و با کرونا شوخی کند ازاین رو اساس کار را مانند یک شکلات تلخ و دارک کمدی می دانم. این کارگردان ضمن اشاره به این که به کار داستانی و مبحث بلوغ علاقه مند است، اظهار داشت: به نظرم مستند «فریبکار» imposter یکی از بهترین کارهای مستند ساخته شده است و برای آن بیشتر از چند کار داستانی زحمت کشیده شده است. همانگونه که فرم مستندگونه و بیوگرافی برای این مستند بهترین قالب است، «قوی دل» هم نباید داستانی کار می شد و اگر داستانی بود به میزان فعلی اثر نداشت. احمد قوی دل این ظرفیت را دارد تا از او یک سریال مستند کار نماییم. وی ضمن اشاره به این که کارش، زندگی اش است و با هر پروژه ای که تدوین و کارگردانی آنرا برعهده داشته باشد، زندگی می کند، خاطرنشان کرد: با کمدی های این کار شاد بودم و حتی خانواده ام تعریف می کنند بعضی مواقع از خواب می پریدم و می گفتم این سرنگ را بیندازید کنار، آلوده است! فراهانی ضمن اشاره به این که در هر پروژه ای به یک جهان بینی می رسد، خاطرنشان کرد: احمد قوی دل به بسیاری از نگاه ها در من کمک کرد که مهم ترین آن این بود که فارغ از هر جریان سیاسی و حزبی باید تلاش کنم به جامعه ام خدمت کنم. وی ادامه داد: غر زدن کنش مناسبی نیست و تنها خود ما را اذیت می کند. احمد قوی دل همچنان هر روز از ۷ بامداد تا ۱۰ شب درحال فعالیت است و مشورت می دهد، امیدوارم مخاطبان این کار بعد از دیدن آن، تلاشی مناسب برای حل مشکل و بحران هایشان داشته باشند. این مستند ساز ضمن اشاره به موارد فنی پروژه توضیح داد: فیلمنامه در طول کار همواره اصلاح می شد و همزمان با آن تدوین هم انجام گرفت. در مواردی که تصویربرداری با ۲ دوربین بود، خودم پشت دوربین دوم می نشستم. برای اصلاح رنگ و صداگذاری هم از افراد حرفه ای و نام آشنا استفاده کردیم که در این راه تهیه کننده همراهی خوبی با ما داشت. مستند «قوی دل» به بررسی ماجرای ورود خون های آلوده فرانسوی به ایران و تلاشهای احمد قوی دل در تحقق عدالت می پردازد. سایر عوامل این مستند عبارتند از نویسنده: علی رستم آبادی، پژوهشگر: آرش خلیلی، مدیر تولید: محمدجواد قاسمی، تصویربردار: هادی زهره کاشانی، دستیار تصویر و صدابردار: حسین خانی، طراح صحنه: علی فراهانی نصب، تدوین: علی فراهانی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، صداگذار: سارا خادمی، اصلاح رنگ: علی شریفی و محمد صالحی، فیلمبردار آرشیوی: فرامز اسدی، تهیه کننده: سعید الهی، گرافیک: محمد سندانیان، محمدرصا شفیع خانی.

1402/10/02
09:00:14
5.0 / 5
1036
تگهای خبر: تهیه كننده , جشنواره , خانواده , سریال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال