سامانه ای که هدفش شفاف سازی در سینما بود از روز اول تا آمار اشتباه!

سامانه ای که هدفش شفاف سازی در سینما بود از روز اول تا آمار اشتباه! به گزارش سام فیلم، سامانه سمفا، حدود یک هفته است که از دسترس خارج شده و دلیل این اتفاق هم عدم عرضه گزارش در لحظه بوده است، هنوز هم معلوم نیست که مقرر است این سامانه بروزرسانی شود یا به صورت کامل از دسترس بیرون برود.


مهسا بهادری: حدودا اواخر سال ۱۳۹۸ بود و این ماجرا به قبل از شروع کرونا باز می گردد، در آن زمان دائم حرف از شفافیت بود، البته کماکان این ماجرا وجود دارد، مساله شفاف سازی در هر زمینه ای، موضوعی بوده و هست که بسیار به آن پرداخته شده. در بعضی موارد میزان فروش فیلمهای سینمایی و در موارد دیگر عدم واریز سهم تهیه کنندگان توسط سینماداران، به محل نزاع و کشمکش میان سینماداران و تهیه کنندگان تبدیل گشته بود تا این که سامانه سمفا(سامانه مرکزی فروش آنلاین)، برای دسترسی آزاد به اطلاعات افتتاح شد.
بزرگ ترین دستاورد سمفا از بین رفتن انحصار و همینطور مشکلات بین تهیه کنندگان و پخش کنندگان است. هر چند خرید آنلاین بلیت سینماها حدود هشت سالی است که ایجاد شده، اما با روی کار آمدن سمفا، با فعالیت چهار شرکت برای بلیت فروشی انحصار از بین رفت.
همان زمان خیلی از تهیه کنندگان همچون سید امیر سیدزاده سمفا را اتفاق مهمی قلمداد کردند و در رابطه با آن توضیح دادند: «من کاملا موافق وجود سامانه سمفا هستم، به شرط این که خطا نداشته باشد، با فناوری روز پیش برود و بر مبنای تعریفی که برای عملکرد آن عرضه شده است، کارایی خویش را داشته باشد. لزوم ماجرا اینست که ما از یک سیستم سنتی دستی خارج شویم و به سمت یک سیستم به روز و طراحی شده حرکت نماییم.»
سمفا دسترسی به اطلاعات را آزاد کرد یکی از بزرگ ترین نقدهای که در همه زمینه ها وجود دارد طبقه بندی داده ها و عدم دسترسی آزاد به اطلاعات است و این امکان با سامانه سمفا فراهم گردید. حتی حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی ضمن اشاره به این مورد توئیتی را منتشر نمود و نوشت: «تا دو سال پیش، اطلاعات وضعیت فروش سینمای ایران (به تفکیک فیلم و سینما)، جنبه ناموسی داشت؛ رانت هم بود و البته ادعاها قابلیت راستی آزمایی نداشت. امروز برخط، قابل مشاهده می باشد.»
سمفا به مشکل تهیه کنندگان توجه کرد؟ یکی از ایراداتی که به سامانه سمفا وارد می شد، عدم امکان پرداخت سهم سینماداران و صاحبان آثار به صورت آنلاین و در لحظه است. در صورتیکه پرداخت سهم سینماداران به صورت آنلاین یکی از اهداف اصلی این سامانه بود. تهیه کنندگان بارها با این مورد گرفتار مشکل شدند و یا نتوانستند سهم خویش را بگیرند و یا در نهایت به دعوا میان دوطرف منجر گردیده است.
از دیگر عملکردهای سمفا میتوان به این مورد اشاره نمود که در صورت تغییر درجه سینما، فورا قیمت بلیت در سامانه تغییر می کند. همینطور امکان قیمت گذاری بلیت برپایه صندلی، زمان خرید، سانس و سالن وجود دارد. البته هدف این سامانه را هم فراموش نکنیم، که یکی از اهدافش تقسیم پول از مبدا بود، که گویا آنطور که باید و شاید به آن عملی نشده بود. سعید خانی، تهیه کننده در رابطه با این ماجرا به فارس اظهار داشت: «متاسفانه در بحث تقسیم پول از مبدا که اتفاقی نیفتاد و در بحث از بین بردن انحصار فروش هم که دو سامانه فروش دیگری که اضافه شدند خیلی موفق نبودند و همچنان در واقع سینماتیکت سهم بیشتری در این عرصه دارد. در نهایت باید اظهار داشت که سمفا سودی برای ما نداشت، حتی باید اظهار داشت که در سامانه قبلی هنگامی که سامانه قطع می شد امکان فروش بلیت به صورت آفلاین هم وجود داشت اما در سامانه سمفا این امکان وجود ندارد وبه همین دلیل امکان دارد خدای نکرده سینماداری بلیتی بفروشد و اعلام نکند.»
این سامانه با تمام نقصها و کم و کاستیهایی که داشت تا حدود یک هفته پیش کاملا در دسترس بود و داده ها را در اختیار مخاطبان قرار می داد، اما از هفته گذشته از دسترس خارج شد و البته واکنش های زیادی را هم به همراه داشت.
بیشتر بخوانید: تکلیف «اسکار» مهران مدیری معلوم شد، اما ساترایی ها پاسخ سام فیلم را ندادند روایتی کوتاه از نویسندگان دوره مشروطه از مستشارالدوله تا جهانگیرخان صوراسرافیل/ یادآر ز شمع مرده یادآر صداوسیما کاری برای فیلم کوتاه نمی کند/ جشنواره با جایزه دادن سلیقه تولید می کند اختلالی که سمفا داشت پیش از این مهر در گزارشی به اختلال این سامانه اشاره نمود و توضیحاتی داد؛ «سمفا» طی چند سال گذشته از جانب رسانه ها هم بعنوان تنها مرجع برای انعکاس و ارزیابی عملکرد فیلمهای سینمایی در چرخه اکران پذیرفته شد و گزارش ها و تحلیل های بسیاری به استناد ارقام ثبت شده در این سامانه، به سر انجام رسید.
با این همه اما آن چه در ایام اخیر بر خروجی این سامانه قرار گرفته است، حکایت از اختلالی عجیب در فرایند بروزرسانی آن دارد و زمزمه های گلایه آمیز در بین فعالان حوزه اکران هم هنوز به هیچ واکنش رسمی از جانب مسؤلان سازمان سینمایی منتهی نشده است.
از طرفی هاشم میرزاخانی مدیر مؤسسه «سینماشهر» اخیراً در نشستی رسانه ای خبر از طریق اندازی سامانه ای جدید برای یکپارچه سازی فرایند پخش در سینمای ایران داد که نگرانی هایی را نسبت به ادامه فعالیت «سمفا» و مأموریت های این سامانه در چرخه توزیع فیلم و ثبت آمار گیشه، به وجود آورده است.
بررسی آمارهایی که هم اکنون در خروجی «سمفا» مشاهده می شود، به خوبی نشان دهنده اختلال این سامانه در ثبت ارقام در رابطه با فروش فیلم هاست، بعنوان مثال روابط عمومی فیلم «هتل» ۶ روز پیش خبر عبور مجموع فروش این فیلم از مرز ۵۰ میلیارد تومان را به صورت رسمی برای رسانه ها ارسال کرد و با لحاظ کردن شیب فروش این فیلم از آغاز اکران، انتظار اینست که تا به امروز فروش این فیلم به مرز ۶۰ میلیارد تومان نزدیک شده باشد، اما رقم مجموع فروش فیلم در سامانه سمفا روی ۴۵ میلیارد تومان متوقف مانده است!
این محاسبه در رابطه با دیگر فیلمها هم صدق می کند و عجیب تر این که اگر تعداد کل مخاطبان سینمای ایران طی هفته اخیر را با آمار مخاطبان در بازه های مشابه در هفته های گذشته مقایسه نماییم، با ریزش نزدیک به ۲۵۰ هزار نفری مواجه می شویم که نمی تواند با حقیقت هم خوان باشد.
پیرو همین ماجرا محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال در رابطه با تفاوت آماری بین فروش و مخاطب واقعی سینما و آمارهای انتشار یافته «سمفا» طی هفته های اخیر اظهار داشت: «چیزی که ما متوجه شدیم، اختلاف به وجود آمده به علت مشکل سرورهای سخت افزاری «سمفا» است. ما هم اکنون حساب های ثبتی را بر اساس خریدهای قبلی در گزارش مالی فروش می بندیم و مشکلی نداریم اما متأسفانه هنوز مشکل گزارش گیری در «سمفا» وجود دارد.»
پویا سعیدی پور مدیر پردیس سینمایی زندگی، هم این تفاوت آماری در فروش و تعداد مخاطب را جدی ندانست و آنرا حاصل مشکل سرورها می داند که قبلاً از جانب «سمفا» اعلام شده بود. او در اینباره اظهار داشت: «اگر کاربر این سامانه بداند چطور گزارش بگیرد به مشکل بر نخواهند خورد. فقط به جای این که گزارش جامع بگیریم، گزارش را از قسمت خرید قبلی استخراج می نماییم که دقیق است و مشکلی نیست. اما اگر گزارش جامع روزانه درآمد را بخواهند به مشکل بر می خورند که این مورد را «سمفا» هم از ۲ هفته پیش اعلام نموده بود.»
پایان دادن به سوتفاهم ها راستش هنوز اطلاه درستی از سرنوشت شمفا در دست نیست؛ این که میخواهند آنرا به صورت کامل از دسترس خارج کنند یا با شیوه جدیدتری آنرا برگردانند، اما این سامانه با تمام کم و نقصان ها و اختلال هایی که داشت به خیلی از موارد پایان داده بود، مثلاً آمار فروش فیلمها به سادگی قابل مشاهده بود، وضعیت شروع و پایان اکران هم به سادگی قابل پیگیری بود اما با تمام این شرایط یک هفته است که از دسترس خارج شده است.
سعید رجبی فروتن کارشناس سینما و رسانه در یادداشتی به فواید ایجاد سامانه سمفا اشاره و در ادامه از به روز نشدن اطلاعات آن طی روزهای اخیر انتقاد نمود. متن این یادداشت بدین شرح است: «سامانه سمفا از روز نخست فعالیت، منبع مطمئنی برای گزارش گیری از فروش فیلمهای سینمایی بوده است.
سمفا امکانی را فراهم ساخت تا پژوهشگران به استناد داده های آماری آن فرضیات خویش را در بوته آزمون بگذارند و به استنتاج های جدیدی برسند. سمفا آیینه روشنی از مصرف فرهنگی ایرانی ها در زمینه سینماست که میزان این مصرف را میتوان به تفکیک جغرافیایی و بازه زمانی موردنظر به روشنی برآورد کرد.
شروع به کار سمفا پایانی بود بر اطلاعات و جوسازی های آماری نادرست برخی از دفاتر پخش و یا صاحبان فیلمها که میزان فروش فیلمهای خویش را ضریب می دادند تا با بزرگ نمایی فیلم خویش را تبلیغ کنند. سمفا زمینه ساز شفافیت مالی شد تا سوء تفاهمات و اختلافات دیرینه بین سه ضلع سینمادار، پخش کننده و سینمادار یکبار برای همیشه برطرف گردد و کار تسویه حساب به گیس و گیس کشی نکشد. مجموعه امکانات سخت افزاری سمفا طبیعتا با عنایت به تعداد سالن های پنج سال پیش فراهم شده بود و باید به مرور زمان و متناسب با افزایش سالن ها از یک سو و افزایش تعداد تماشاگران سینماها، توسعه می یافت و بروزرسانی می شد. متاسفانه به دلایلی که در جای خود باید بررسی شود، این مهم مشمول گذشت زمان و احیانا بروکراسی و تغییرات مدیریتی شد؛ تا این که در ساعات پیک رجوع مردم به سامانه های فروش بلیت سینماها، سمفا از سرویس دهی بازماند و مبتلا به اختلال شد.
حالا یک هفته ای است که سمفا در صفحه اصلی خود نوید بروزرسانی گزارش های عمومی خویش را می دهد و دسترسی لحظه ای بازدیدکنندگان به داده های آماری آن ناممکن شده است. بطور قطع با واکنش بموقع مسؤلان امر در دولت این وقفه می توانست پیش نیاید و روند گزارش گیری از سمفا مبتلا به اختلال نشود. امید است بزودی اشکالات بوجود آمده با اختصاص بودجه لازم برطرف شود و بعد از این گسترش و بروزرسانی سامانه مورد اشاره به صورت دوره ای و خودکار صورت گیرد و خدای ناکرده منابع محدود موجود، صرف ایجاد سامانه مشابهی نشود.»
۲۴۵۲۴۵



منبع:

1402/08/13
09:06:41
5.0 / 5
1159
تگهای خبر: آنلاین , اكران , تهیه كننده , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال