چرا رضا عطاران و جواد عزتی در کمدی موفق اند؟

چرا رضا عطاران و جواد عزتی در کمدی موفق اند؟ به گزارش سام فیلم، علی ملاقلی پور در نشست تخصصی «40-20» جشنواره فیلم کوتاه تهران پروسه تولید فیلم کمدی را سخت و دشوار دانست و درباره ی اردوی فیلم سازی انجمن سینمای جوانان ایران در همدان اظهار داشت: تمام تجارب فیلم سازی ام را در اردوی همدان به اشتراک گذاشتم.


به گزارش خبرگزاری سام فیلم، گفت و گو درباره ی فیلم های کوتاه ژانر اردوی فیلم سازی همدان در نخستین جلسه از دومین روز جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران بامداد امروز جمعه (۲۸ مهر ماه) با حضور علی ملاقلی پور و حسن حسینی در پردیس سینمایی ملت تهران اجرا شد. در ابتدا، حسن حسینی توضیحاتی درباره ی آثار تولید شده در این اردوی فیلم سازی ارائه کرد و بابیان خاصیت فیلمی که به سرپرستی علی ملاقلی پور در اردوی همدان تولید شده است، اظهار داشت: موضوع مصرف در تولید کالاهای فرهنگی یک مسئله ی مهمست که مورد اقبال عموم باشد و این اتفاق درباره ی این فیلم انجام شده بود.
در ادامه، علی ملاقلی پور به دشواری تولید فیلم کمدی اشاره نمود و اظهار داشت: تولید کمدی یک ماجرای دشوار است و اگر مسیر تولید آن به درستی محقق نشده باشد می تواند کارگردان و نویسنده را زمین گیر کند و اصلا کمدی نباشد. به نظرم دشواری این ژانر با تمام ژانرها فرق دارد و اگر بمب خنده ای که مقرر است از مخاطب خنده بگیرد عمل نکند، کار لوس می شود.
وی طراحی موقعیت برای خنده را دشوار دانست و اضافه کرد: طراحی چنین صحنه هایی بسیار خطرناکست چون خیلی از صحنه ها وجود داشته است که نتوانسته نتیجه مطلوب را حاصل کند به خاطر همین دقت در فیلم نامه و تمام مراحل تولید مهمست.
کارگردان فیلم «قندون جهیزیه» به تشریح علت موفقیت فیلم های کمدی پرداخت و اشاره کرد: علت خنده گرفتن در فیلم کمدی به سبب آنست که قهرمان با جدیت بدنبال رفع یک مشکل است ولی سطح فکری او مقداری از سطح فکری عموم جامعه پایین تر است و به خاطر همین رفتاری را نشان میدهد که برای مخاطب خنده آور است.
ملاقلی پور موفقیت رضا عطاران و جواد عزتی در آثار کمدی را به سبب جدیت در بازیگری دانست و اشاره کرد: برخی فکر می کنند حرکت های چیپ خنده آور است که چنین نیست؛ حرکت چیپ در کمدی خنده نمی آورد بلکه جدی بازی کردن و فعل و انفعالاتی که نوعی از بی شعوری در آن وجود داشته باشد علت خنده می شود. معتقدم اگر بازیگر آگاه باشد که مقرر است در فیلم ابلهانه بازی کند، سوخت می شود.
او درباره ی خروجی اردوی همدان که به همت انجمن سینمای جوانان ایران با حضور فیلمسازان جوان انجام شده است، اظهار داشت: فکر می کنم فیلم ما در این اردو به اندازه لازم و در حد یک فیلم کوتاه خنده گرفته و اتفاقی که قرار بوده، رخ داده است.
این کارگردان سینما مراحل تولید این فیلم کوتاه را تشریح نمود و اظهار داشت: ما در پروسه تولید فیلم اردوی همدان تقسیم کار درستی انجام دادیم و فیلم را به صورتی در یک همکاری مشترک تولید کردیم.
ملاقلی پور با تاکید براینکه نباید رسالت فیلم کمدی را فقط خنده گرفتن دانست بلکه باید قصه درست داشته باشد و گره گشایی کند، اظهار داشت: در حوزه فیلم کمدی باید آثار نقادانه تولید شود چونکه یکی از کارکردهای کمدی نقد کردن است.
او فیلم «اجاره نشین ها» از زنده یاد داریوش مهرجویی را یک الگوی موفق از کمدی نام برد و اضافه کرد: یکی از دلیلهای موفقیت فیلم اجاره نشین ها استاد مهرجویی بخاطر نقد درستی بود که داشت؛ این فیلم در یک جایگاه درست نقد می کند و همین سبب شده است کمتر فیلمی بتواند از حیث محتوا به آن نزدیک شود.
این کارگردان اشاره کرد: یکی از آفت های کمدی این است که در فیلم نامه ها هیچ چیزی برای ارائه نداریم. مرحوم استاد مهرجویی در شرایطی «اجاره نشین ها» را می سازد که خودشان استاد فلسفه بوده است و با اهل فکر و افرادی مثل احمد فردید ارتباط دارد و همین ها سبب موفقیت ایشان است.
ملاقلی پور با طرح این پرسش که چرا اندیشمند شاخصی نداریم، اظهار داشت: آیا دوران فعلی، دوران فقدان اندیشمند است؟ باید ارتباط فیلمساز و اندیشمندان شکل بگیرد و در این صورت آثار سینمایی شاخص و ماندگاری شکل می گیرد.
او روند تولید فیلم اردوی همدان را تشریح کرد و اظهار داشت: ما به همراه اعضای گروه تمام قدم هایی که در سینمای کلاسیک وجود داشت را در این فیلم کوتاه اجرا کردیم. من تجربه ی اجرای این فرمول ها را در فیلم «قندون جهیزیه» داشتم و جواب گرفتم بنا بر این یقین داشتم موفق خواهیم شد.
این کارگردان چگونگی استفاده از رنگ، نور و طراحی صحنه در فیلم کمدی را تشریح نمود و اظهار داشت: رنگ در کمدی باید شادتر از ملودرام باشد چونکه رنگ در مخاطب و تماشاچی اثر مثبت می گذارد.
ملاقلی پور بازنویسی فیلم نامه و مشورت پذیری را از مولفه های موفقیت در جایگاه کارگردانی دانست و عنوان کرد: این ما هستیم که در جایگاه کارگردان باید مکان دوربین را تعیین می نماییم و برای هر صحنه فلسفه و دلیل مناسب و منطقی داشته باشیم.
او اردوی فیلم سازی همدان را یک تجربه خوب توصیف کرد و اضافه کرد: تیم پشتیبانی و لجستیک انجمن سینمای جوان همدان در این اردو با تمام امکانات و ظرفیت پای کار آمدند و تمام توان را به میدان آوردند. من در این اتفاق احساس کردم تمام اندوخته ها و تجربیات خودم را در فیلم سازی منتقل کردم.
چهلمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا دوم آبان ۱۴۰۲ درحال برگزاری است.
۲۴۵۲۴۵



منبع:

1402/07/28
18:24:19
5.0 / 5
840
تگهای خبر: بازی , بازیگر , جشنواره , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال