انیمیشن ما ظرفیت رشد فراتر از ایران را دارد
به گزارش سام فیلم، مجید زین العابدین اعتقاد دارد جشنواره محرکی است برای اینکه هم مخاطب با فیلمها آشنا شود و هم فیلم ساز بتواند نقاط قوت و ضعف تولیداتش را ارزیابی کند و برپایه آن سینمای کودک و نوجوان رونق مضاعف بگیرد و با رونق آن بطور قطع چرخه این صنعت هم به گردش در می آید.
مهسا بهادری: کودکان احتیاج به برنامه های مناسب سنشان دارند، اما این نیاز آنطور که انتظار می رود تأمین نمی گردد، چرا این ماجرا مطرح می شود؟ جهت بررسی آن می توانیم نگاهی ساده به آمار تولید در حوزه کودک بیندازیم؛ سهم تولیدات آثار برای کودکان و نوجوانان در طول ده سال قبل ۶۴ عدد بوده یعنی حدود یک چهاردهم کل تولیدات و مساله جالب تر سهم کم انیمیشن در ایران است، این که در ده سال قبل و از میان این ۶۴ اثر فقط ۱۵ اثر به انیمیشن متعلق می باشد و از میان همین ۱۵ اثر هم ۹ عنوان برنده جوایز خارجی شدند و اکران خارجی هم داشتند.
به تفکیک و در بررسی دقیق تر باید گفت در سال ۱۳۹۱ هفت اثر، ۱۳۹۲ دو اثر، ۱۳۹۳ پنج اثر، ۱۳۹۴ شش اثر، ۱۳۹۵ هشت اثر، ۱۳۹۶ هفت اثر، ۱۳۹۷ یازده اثر، ۱۳۹۸ نُه اثر، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تنها یک اثر مخصوص کودکان تولید شد، ۱۴۰۱ شش اثر و ۱۴۰۲ یک اثر ساخته شده است.
اینروزها سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان درحال برگزاری است، جشنواره ای که قبل از برگزاری کمی حاشیه داشت از تغییر چند روزه زمان برگزاری جشنواره تا تغییر مدیریت اما در نهایت برگزار شد.
به بهانه این ماجراها به گفتگو با مجید زین العابدین، دبیر سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداختیم که در ادامه می خوانید.
آقای زین العابدین در ده سال قبل فقط ۶۵ اثر برای حوزه کودک به اکران در آمده و از این تعداد فقط ۱۵ اثر انیمیشن بوده است، باتوجه به دست خالی سینما در حوزه کودک برنامه شما برای بهبود شرایط فیلم سازی و اکران فیلم در زمینه عمومی و بین المللی چیست؟
خوشبختانه فیلمهای انیمیشن سینمای ایران در چند سال قبل همه پراقبال و پرمخاطب بودند حتی در اکران های خارج از ایران و بین المللی موفق ظاهر شدند و این نشان میدهد که صنعت انیمیشن ما ظرفیت رشد فراتر از ایران را دارد و در داخل کشور هم ذائقه، سلیقه و نیاز مخاطب را می شناسد و برپایه آن می تواند تولید نماید.
ولی تعدادشان بسیار کم است.
ببینید، صنعت انیمیشن ما رو به گسترش و رو به جلو است. حتما هم اکنون در نقطه آرمانی قرار ندارد اما به سمت نقطه مطلوب درحال حرکت است. حالا هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی عزم جدی وجود دارد که بنیاد ملی انیمیشن راه بیفتد برای آن که حمایت وسیع تری ازحوزه انیمیشن بشود و این را هم می دانم نهادهای مختلف دیگری در امر تولیدات کودک و نوجوان فعال می باشند، تمرکز و حمایت جدی درحوزه تولید انیمیشن دارند و بطور قطع برنامه ها برای کم کردن این خلا در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: فهرست نامزدهای مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم کودک منتشر شد گفت وگو با امانوئلا النا پندیوک از رومانی سوشال مدیا، جامعه و نقش کودکان روی سینما! پیامی برای شروع سی وپنجمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نکته بعدی تغییر مدیریت لحظه آخری در جشنواره سال جاری است، این تغییرات تا چه اندازه در کیفیت برگزاری جشنواره اثرگذار بود و این جابه جایی تا چه اندازه در بهبود کیفیت جشنواره سال جاری اثر گذار بوده است؟
جشنواره فیلم کودک و نوجوان بعد از ۴ سال تعطیلی و وقفه سال جاری در کمتر از دوماه ساماندهی شد و از این جهت یک کار شبانه روزی و جهادی در ستاد جشنواره، میان ما و دوستانمان در اصفهان شکل گرفت. خوشبختانه امروز که جشنواره در اصفهان برگزار می شود، شورونشاط زیادی درخانواده ها و بچه های اصفهانی و فیلم سازان شکل گرفته است.
میهمانان خارجی هم که در جشنواره حضور دارند از کیفیت فیلمهای جشنواره در قسمت بین الملل و ملی؛ شامل کوتاه و بلند بسیار رضایتمندی داشتند و بعنوان داوران حرفه ای که دعوت ما را از کشورهای مختلف و صاحب نام دنیا پذیرفتند، نسبت به روند برگزاری جشنواره اظهار امیدواری می کردند و از کیفیت فیلمها راضی بودند.
شما گفتید که داوران میهمان از کشورهای مختلف جهان اظهار امیدواری کردند. آیا شما می توانید از این فیلمها درآمدزایی کنید و به چشم صنعت به این بخش از سینما بپردازید؟ و چه تلاش هایی برایش انجام دادید؟
ما در تولیدات جشنواره که نقشی نداشتیم و فقط پذیرای آثار برتر بودیم. جشنواره محل بروز توانایی هنرمندان و فیلم سازان کودک و نوجوان است و ما این عرصه را برایشان فراهم کردیم. طبیعتا این نظر مخاطب است که کیفیت فیلمها را می سنجد و به آن اقبال نشان میدهد و طبیعتا اقبال مخاطب به فیلم هاست که بعد از جشنواره می تواند حوزه اقتصاد سینمای کودک و اکران را پررونق کند. به نظرم جشنواره محرکی است برای اینکه هم مخاطب با فیلمها آشنا شود و هم فیلم ساز بتواند نقاط قوت و ضعف تولیداتش را ارزیابی کند و برپایه آن سینمای کودک و نوجوان رونق مضاعف بگیرد و با رونق آن بطور قطع چرخه این صنعت هم به گردش در می آید.
۲۴۵۲۴۵
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب