در مراسم محرم در آینه آیین ها عنوان شد:

فتحعلی بیگی: شاید حر شفیعم باشد

فتحعلی بیگی: شاید حر شفیعم باشد به گزارش سام فیلم، داود فتحعلی بیگی در برنامه «محرم در آینه آیین ها» و قدردانی از او برای اجرای تعزیه هایش اظهار داشت: تعزیه زیاد اجرا کردم، در یکی از این تعزیه ها نقش حُر را داشتم و آنرا برای خودم نگه داشتم، بلکه شفیعم باشد.


به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی برنامه «محرم در آینه آیین ها»، این برنامه با حضور سهیل محمودی، محمدحسین ایمانی خوشخو، هوشنگ جاوید، داوود فتحعلی بیگی، عیسی علیزاده، مجید ضرغامی، علیرضا تابش، رحمت امینی و سایر اساتید دانشگاه و هنرمندان عرصه هنرهای آیینی ظهر امروز، ۴ مرداد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در شروع مراسم بعد از قرائت قرآن کریم، کلیپی عاشورایی «مکن ای بامداد طلوع» به رهبری لوریس چکناواریان پخش گردید و در ادامه سهیل محمودی ضمن خوشامد به حضار اضافه کرد: آیین عزاداری امام حسین(ع) از جدی ترین و همگانی ترین آیین های اسلام است. یک آیین نوروزی داریم که برخاسته از مردم و یک آیین سوگ که همین محرم است.



برخی می گویند در محرم گردشگری تعطیل است؛ اما اشتباه است
سپس محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در نگرش های مختلفی که ما به گردشگری فرهنگ داریم، گردشگری مقوله ای فرهنگی بر پایه تعاملات اجتماعی است. امروزه باآنکه گردشگری درآمدزاست اما هدف اولیه نیست، بلکه توسعه فرهنگی و بازکردن نمای کشور در آیینه فرهنگ است. در همین گردشگری هم شاخه هایی چون میراث، هنری و آیینی داریم. ابررویداد اربعین برای ما هم اکنون خیلی مهم می باشد، ما هم آنرا بررسی کردیم و ثابت شد که مهم ترین رویداد مذهبی دنیاست.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: گردشگری آیینی هم وابستگی زمانی و هم مکانی دارد، مثل اربعین که هر دو را دارد. آیین ها در مکانهای مختلف اجرا می شود؛ از بازار گرفته تا مساجد، حسینیه ها، تیمچه ها حتی در خانه ها و... بعضی از قبل می گفتند که در روزهای محرم گردشگری تعطیل می باشد، من همیشه مخالف این حرف بودم چون خارجی ها همیشه از آن استقبال می‍ کنند، پس بعنوان جاذبه محرم نباید گردشگری تعطیل شود. مثل مراسم تعزیه در شوش و مشعل گردانی و قالیشویی در کاشان که چنین تلفیقی را در هیچ کجا نمی توان مشاهده کرد.

ایمانی خوشخو در انتها ضمن اشاره به گفته هانری کربن که «شیعه توانسته است ضمن حفظ مذهب گذشته، با تاکید بر امامی که خواهد آمد آینده را هم داشته باشد و این در هیچ دین و مذهبی نیست» اظهار داشت: یکی از عللی که سبب می شود چراغ امام حسین(ع) خاموش نشود، وجود امام عصر(عج) است که همین مبحث شیعه و نهضتش را زنده نگه می دارد.



به سنت ها بی توجهی کردیم
در ادامه مراسم هوشنگ جاوید اظهار داشت: هفته آینده بعد از بیست و یک سال صدای بیست و پنج منقبت خوان از جانب حوزه هنری رونمایی شود و خیلی از این منقبت خوان ها از دنیا رفته اند.

وی ادامه داد: مساله فعلی ما موضوعات تعزیه اجتماعی در ایران است که اصلا به آن توجهی نکرده ایم و شاید ندانیم چیست. درحالی که عزاداری های اجتماعی، عزاداری مذهبی را تقویت کرده در حالیکه خودش در طول زمان ضعیف شده است. ما حتی در کردستان شیون گاه داشتیم هم اکنون هم وجود دارد اما ضعیف شده است. زمان های عزاداری خیلی مهم می باشد که برخی سنتی هستند مثل درو کردن تعزیه عاشورا که دقیق زمانی برگزار می گردد که بخواهند گندم درو کنند تا محصولشان زیاد شود.

این پژوهشگر پیشکسوت آیین های ایرانی اضافه کرد: در رابطه با موسیقی اصالت ها، ریتم، تلفیق، تیپ و... را داشتیم که اصلا رعایت نکردیم و همه چیز هم اکنون رها شده و در واقع از جوان ها ایراد هم می گیریم که چرا درست رعایت نمی کنند، درحالی که اصلا راه درستش را یاد نگرفتند حتی خواندن نوحه خوانی در کشور ما جایگاه خاص از قدیم داشته که بدان بی توجهی کردیم.

جاوید ضمن اشاره به این که تاریخ برای اینست که همین چیزها را نشان دهیم که در قدیم داشتیم توضیح داد: این تاریخ شیون ماست، در پاسخ کسانی که می گویند در ایران شیون و غم نبوده، باید گفت اصلا مگر چنین چیزی می شود؟ ما پیکرک هایی داریم که نشان داده است برای شیون کردن بوده، حتی آیین کرب زنی داریم برای دوهزار و هفتصد سال پیش که بعد در آیین اسلامی تلفیق شده است.

نویسنده کتاب موسیقی رمضان اضافه کرد: اولین زنی که بعد واقعه کربلا مرثیه خاص اجرا می کند ام البنین(س) مادر حضرت عباس(ع) است. در طول سالهای بعد واقعه هم بین اعراب مرثیه راه می افتاد، ولی مرثیه سرایی ایرانی ها قرن اول و دوم هجری وجود داشت، که اینها ناشناخته مانده است، چون به زبان عربی است. کاش کسی پیدا شود و این موارد را ترجمه کند. سوگ از کیومرث و فریدون در ایران آغاز می شود و اولین عزاداری گروهی به مرثیه سیاوش و سپس به رستم می رسد، مرثیه نامه نویسی از عهد ساسانی به بعد آغاز می شود و بعد به دوره اسلامی می رسیم. تحول مرثیه در ایران از قرن هفتم آغاز می شود کسایی مروزی نخستین نوحه معروف را دارد که در ارتباط با کربلاست.
در ادامه سهیل محمودی؛ شاعر و سخنران نشست هم طی صحبت هایی اظهار داشت: تهران از سالهای نخستین قرن نوزدهم دو وجهه سوگواری را دارد، یکی در خانوادهای رجال قاجار است؛ به خصوص بانوان در خاندان های خاص و وجه دوم تکیه دولتی ها که متاسفانه اینها از بین رفته اند و هم اکنون فقط یک کوچه بنامش مانده است، هرچند آن دوره ۶-۷ هزار نفر را در خود جا می داد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: نسل سوگواری ها در هیأت ها شکل می گیرد، هیأت در جمع کردن مردم مهم تر از مساجد بود. این هیأت ها مبنای سوگواری در تهران می شوند، حتی چهارپایه خوانی در بازار و هیأت ها داشتیم.
در ادامه علی صابر دقایقی به خواندن مرثیه دشتی پرداخت.

نقش حُر را بازی کردم؛ بلکه شفیعم باشد
بخش پایانی این مراسم هم به تجلیل از استاد «داود فتحعلی بیگی» پیشکسوت عرصه تعزیه و نمایش های آیینی و سنتی ایرانی اختصاص داشت که این بخش با حضور دکتر رحمت امینی، تابش، هوشنگ جاوید، دکتر ایمانی خوشخو برگزار شد.
در این بخش، فتحعلی بیگی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: تعزیه بزرگترین هنر ایرانی است که بزرگان نمایش جهان بعد از دیدن آن حیرت زده می شوند اما خود ما آنطور که باید به آن بها نداده ایم. به خود امام حسین(ع) قسم هر کار کردم برای خودش بود و توقعی هم از هیچکس برای کاری ندارم. تعزیه زیاد اجرا کردم، در یکی از این تعزیه ها نقش حر را داشتم و آنرا نگه داشتم برای خودم بلکه شفیعم باشد.





1402/05/05
16:55:51
5.0 / 5
1057
تگهای خبر: پیشكسوت , حوزه هنری , خانواده , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال