تاثیر کامران کاتوزیان بر طراحی تبلیغات چه بود؟
سام فیلم: امراله فرهادی هنرمند گرافیست با اعلان اینکه کامران کاتوزیان یکی از تاثیرگذارترین طراحان گرافیک ایران بود، بیان کرد که این هنرمند فقید توانست گرافیک را با خلاقیت و نوجویی نمایان کند.
امراله فرهادی هنرمند طراح گرافیک در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی زنده یاد کامران کاتوزیان بیان کرد: کامران کاتوزیان یکی از تاثیرگذارترین طراحان گرافیک ایران و یکی از ۱۰ عضو افتخاری انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود که کوشش های وی در طراحی تبلیغات برای نشریات در چند دهه، درخشان ترین دوران تبلیغات ایران را به نام خود رقم زده است. باوجود پرهیز و دوری کاتوزیان از تدریس، نگارخانه اش مدرسه عالی ای بوده که طراحان تبلیغات موفق بسیاری در خود پرورش داده است، طراحی که برای خیلی از طراحان تبلیغات امروز ایران نمونه و الگوی موفقی از خلاقیت و نوآوری برای یک کمپین تبلیغات است، شاخه ای از گرافیک که در روزگار ما کمترین خلاقیت و نوجویی را در خود نمایان می کند. کاتوزیان در گالری صبا (۱۳۴۴)
وی که کتابی با عنوان «در ستایش ۷۰ سالگی کامران کاتوزیان» را با پژوهش آرش تنهایی، گردآوری کرده است، درباره ی نقش کاتوزیان در رشد گرافیک تبلیغاتی ایران اظهار داشت: تاریخ نانوشته تبلیغات در ایران از نخستین سالیان پیدایش چاپ و نشر و روزنامه تاکنون، فراز و نشیب های فراوانی داشته است. در دوره های مختلف، بودجه های تبلیغاتی ردیفی از بودجه مؤسسات را تشکیل می داد و درآمدهای کلان آن موضوع مناقشات و کشمکش های ناپسند بود! تا امروز که دیگر شهر و شهرنشین و حتی روستایی و حاشیه نشین هم از هجوم تبلیغات بی هویت، زشت و افسارگسیخته در امان نیست. اما در تاریخ این حرفه و صنعت پررونق، دو دهه شکوفا، خلاق و خوشنام وجود دارد که بی شک در هر دوی آنها نام کامران کاتوزیان در صدر است؛ یکی، دهه پیش از انقلاب با آثار درخشان و غیرقابل انکار با امضای «آوانگارد» که خلاقیت، نوآوری مدرن، اصالت و صداقت را در تبلیغات ایران به ارمغان آورد و دیگری، دهه آغازین پس از پایان جنگ تحمیلی که باز هم، خلاقیت و نوآوری، بازهم با همان صداقت و شرافت ذاتی حرفه ای، رونق و امید را به زندگی جامعه بازگرداند. گروه هنرهای پلاستیک در نمایشگاه نفت آبادان ۱۳۴۳/ عکاس: احمد عالی
فرهادی همین طور درباره ی وضعیت هنرهای تجسمی سالیان دهه ۴۰ شمسی و کارهای کاتوزیان توضیح داد: سالیان آغازین دهه ۴۰، کاتوزیان به همراه برخی از هنرمندان، گروهی به نام «هنرمندان پلاستیک تهران» را تشکیل داد، یعنی هنرمندان هنرهای تجسمی تهران که در آن موقع به آن هنرهای پلاستیک می گفتند. هنرمندانی چون ناصر مفخم، چنگیز شهوق، احمد عالی، منصوره حسینی، منوچهر شیبانی، فریدون رحیمی با او همراه بودند. زنده یاد کاتوزیان درباره ی آن دوران اظهار داشته بود: «تا آن زمان در تهران نمایشگاه نقاشی آبستره چیزی غیرمعمول بود؛ تماشاچی دعوت می کردیم ولی اغلب این نمایشگاه ها یک جوری به تشنج کشیده می شد؛ تماشاچیان بیشتر منتظر دیدن منظره و یا چیزی مثل آن بودند و وقتی با کارهای غیر عادی مواجه می شدند، فکر می کردند به آنها توهین شده است. کار خیلی مشکلی بود. تربیت چشم عام، زمان می خواست و در طول برگزاری نمایشگاه ها، اغلب کارمان توضیح آثار، برای بازدیدکننده ها بود. این کارها تنها با نیروی جوانی ممکن شد، نمایشگاهی گروهی از آثار نقاشان پیشکسوت و دانشجویان ترتیب دادیم که در فضای پیاده رو - حد فاصل چهارراه ولی عصر تا چهارراه کالج و در حاشیه پارک دانشجو - اجرا شد. هر نقاش کنار تابلوی خود ایستاده بود و پیاده رو از جمعیت پیر و جوان پر شده بود. چنین رخدادی نخستین بار در تهران صورت پذیرفت. این اتفاق عجیب و غریبی بود که خیلی هم سر و صدا کرد. دوران ماجراجویانه و شیرینی بود.»
وی اظهار داشت: کاتوزیان از سال ۱۳۴۳ آغاز به کار تبلیغات کرد. او زمانی وارد تبلیغات شد که نسل قبل راه را کمی هموارتر کرده بودند. وی به سفارش و تشویق مهندس سیحون، در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبا ثبت نام کرد. دو سالی این رشته را ادامه داد (۱۳۴۴ - ۱۳۴۶) ولی عاقبت آنرا ناتمام رها کرد. در این فاصله یک دفعه به عنوان نماینده ایران در بینال پاریس (۱۳۴۳) و یک دفعه نیز در بینال ونیز (۱۳۴۵) شرکت کرد. در همین فاصله نیز از طرف گروه صنعتی بهشهر، به عنوان مدیر تبلیغات به کار دعوت شد. کاتوزیان در نگارخانه آوانگارد / ۱۳۵۴
فرهادی درباره ی تاسیس دفتر تبلیغاتی کاتوزیان نیز عنوان کرد: کاتوزیان به همراه منوچهر مستوفی آژانس تبلیغاتی «آوانگارد» را در حدود سالیان ۴۸ تا ۵۰ شکل می دهد. «آوانگارد» در ۱۰ سال فعالیتی که داشت از موثرترین آژانس های تبلیغاتی پیش از انقلاب به شمار می آمد. سهم عمده ای از کارهای تبلیغاتی تلویزیون را فراهم می کرد و بقیه اش هم سهم شرکت های دیگر بود. کاتوزیان از همان ابتدای فعالیتش در طراحی گرافیک تجاری بدنبال سنت شکنی هایی بود که در راستای تاثیر بیشتر بر مخاطب بود و با تأکید بر دانشی که داشت و حجم زیادی از آگهی های تجاری دنیا که دنبال کرده بود، بر به کار بردن قالب های جدید پافشاری می کرد.
این هنرمند طراح گرافیک در آخر اظهار داشت: ارتباط کاتوزیان با مشتریانش به شکلی بود که به اعتقاد بسیاری از دوستانش به صورتی با مشتریان صحبت می کرد که انگار آنها را سِحر می کرد! همچنین، رضایت مشتری برایش بسیار مهم بود.
منبع: سام فیلم
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب