چین بدنبال کپی کردن فضای صنعت سینمای ایران؟!

چین بدنبال کپی کردن فضای صنعت سینمای ایران؟! سام فیلم: در نشست هم اندیشی سینماگران بخش بین الملل جشنواره فیلم حوا ضمن تاکید بر اهداف و رویکرد های این جشنواره گفته شد که در چین مطالعاتی پیرامون سینمای ایران به انجام می رسد تا ببینند چطور می توانند فضای صنعت سینمای ایران را در این کشور پیاده کنند.


به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره بین المللی فیلم حوا، نشست هم اندیشی سینماگران بخش بین الملل جشنواره فیلم حوا با حضور مهدیه سادات محور دبیر جشنواره، علیرضا اسماعیلی دستیار رئیس سازمان سینمایی، فاطمه جواهرساز مدیر بخش بین الملل جشنواره و تعدادی از فیلمسازان 21 تیرماه در دومین روز جشنواره در سینما فرهنگ انجام شد.

جشنواره حوا فرصت سفر به خاورمیانه را فراهم کرد
در ابتدا، Hanna Polak تهیه کننده فیلم «فرشتگان سینجار» از کشور لهستان درباره ی محورهای این جشنواره اظهار داشت: خانواده و زن محورهای ارزش نهادی هستند. من در اروپا زندگی می کنم و این جشنواره فرصتی فراهم نمود تا به خاورمیانه سفر کنم و با فیلمسازان زن زیادی آشنا شوم که فرصت مغتنمی بود.
او تبادل ایده و فکر را یکی از خاصیت های جشنواره ها دانست و اضافه کرد: این جشنواره در راستای تبادل ایده و دیدگاه برای من جالب و جذاب است تا بتوانم با فیلمسازان کشورهای مختلف آشنا شوم. البته من فضای سینمای ایران را می شناسم و می دانم فضای فیلمسازی ایران ارزش نهاد است و فیلمسازان زن در آن جایگاه ویژه ای دارند.

جشنواره ای که دموکراسی و نقش مهم زن در ایران را نشان می دهد
سپس، Mira Shahrour تهیه کننده از کشور لبنان اظهار داشت: رسانه های غربی خیلی دوست دارند موضوع زن و خانواده را دست مایه بازی هایشان قرار دهند و تبلیغات منفی مقابل ایران و کشورهای دارای فرهنگ غنی داشته باشند. برگزاری این جشنواره فیلم با محوریت زن و خانواده نشان میدهد در ایران چقدر دموکراسی وجود دارد؛ خوشبختانه نقش مهم زنان در ایران برجسته است و در جامعه موثر هستند و حمایت دولت از خانم ها بطور صحیح صورت می گیرد.
در ادامه، Nidal Alsabaei تهیه کننده عراقی و مدیرعامل موسسه «النخیل» در سخنانی اظهار داشت: من برای نخستین باری است که در ایران حضور دارم و بخاطر این تجربه بسیار خوشحال هستم. به دو دلیل امروز در ایران و این جشنواره حضور پیدا کردم؛ اولا این که شاهد بودم که زنان در ایران نقش پررنگی دارند و دوم به سبب این که ایران، مهد هنر است.
در ادامه این جلسه، Baishaki Sommadar کارگران و فیلم نامه نویس بنگلادشی و رییس هیأت انتخاب جشنواره داکا به سخنرانی پرداخت و با اشاره به این که نخستین سفرش به ایران است، عنوان کرد: به نظرم پرداختن سینما به مقوله خانواده و زن در تمام جشنواره ها جایش خالی بود. فرهنگ غنی و اصیل ایران را همه می شناسند، اما ایستادن برای خانواده که مفهوم این جشنواره بین المللی است، آنرا جذاب و مهم تر کرده است.
دکتر روله الصیداوی از کشور سوریه یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود که درباره ی جشنواره اظهار داشت: من پدر پنج بچه هستم؛ «ما پای خانواده ایستاده ایم» شعار بسیار ارزشمندی است که جشنواره حوا به آن تکیه کرده است. ممکنست برخی شعار این جشنواره را سنتی تلقی و بخواهند آنرا مخدوش کنند درحالی که خانواده یک مقوله اصیل است و باید حفظ شود.
در بخش دیگر این جلسه Han Qiyu کارگردان و تهیه کننده کشور چین به معرفی فیلم خود پرداخت و اظهار داشت: مستندی که من به جشنواره آورده ام درباره ی مسائل خانوادگی در چین و افکار نسل جدید و خانواده است.

مطالعاتی برای پیاده کردن فضای صنعت سینمای ایران در چین انجام می شود
سپس، Han Wanfeng تهیه کننده و کارگردان فیلم «پدرم و مادرم» از کشور چین در پاسخ به این که سینمای ایران را چقدر جدی می داند، اظهار داشت: اتفاقا مطالعاتی در چین پیرامون سینمای ایران وجود دارد که چگونه می توان فضای صنعت سینمای ایران را در چین پیاده کنند.
همین طور George Chalhou بازیگر، کارگردان و رئیس سندیکای هنرمندان حرفه ای لبنان اظهار داشت: من نخستین باری نیست که در ایران هستم. باورم این است که مدلهای زیادی از فیلمسازی وجود دارد اما در هیچ کجا ندیده بودم سرمایه گذاری درباره ی جامعه و افراد خانواده صورت بگیرد. در این جشنواره شاهد داستان های اورجینال بودیم که قصه های آن جای دیگر نیست و سهم مشارکت زنان در جامعه و اجتماع ایرانی بسیار مشهود است.
در ادامه، DR.Biju Kumar Damodaran تهیه کننده و کارگردان کشور هند با اعلان اینکه شعار و روند جشنواره می تواند در تحکیم خانواده کشورها و فرهنگ های مختلف تاثیر بگذارد، اظهار داشت: تاجایی که من می دانم چنین رویدادی با این مفهوم و مضمون را در دنیا سراغ ندارم. روند فیلم های دنیا تنها به سمت سرگرمی است و آثار از ارزش ها جداشده اند و این جشنواره می تواند بستری برای خلق محتواهای با مفهوم متعالی باشد.
در بخش دیگری از این جلسه، Mohiddine Muzaffar کارگردان فیلم «آخرین سال نو» از کشور تاجیکستان درباره ی رویکرد جشنواره اظهار داشت: اولا باید درود به کسی بفرستیم که این جشنواره را بنیان گذاشته و نام آنرا حوا انتخاب نموده است. مهم ترین برجستگی جشنواره پیشبرد موضوعات بوسیله هنر و از دید زنان است.
این فیلمساز جشنواره حوا را پاسخ سینما شرق به غرب دانست و افزود: فکر می کنم این جشنواره یک پاسخ از جانب شرقیان به غربیان است که آزادی را در تخریب خانواده می بینند.

امکان همکاری بین المللی انجمن سینمای جوانان ایران با ظرفیتهای فیلم سازی جهان
در بخش دیگری از این دیدارها مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به معرفی ظرفیتهای سینمایی ایران پرداخت و اظهار داشت: انجمن سینمای جوانان ایران یک نهاد ۴۰ ساله است که به آموزش هنرجویان سینما در ایران اختصاص دارد. این انجمن در ۵۸ شهر ایران نمایندگی دارد و دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در تمام مراکز استانهای ایران و تعدادی از شهرستان های کوچک فعالیت هایش را با محوریت آموزش و پشتیبانی از فیلمسازان جوان دنبال می کند و بخاطر همین گستردگی ما در ایران و خاورمیانه بزرگترین مدرسه فیلم سازی و در سطح دنیا از بزرگ ترین مجموعه های فیلم سازی هستیم.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، پروسه آموزش در انجمن را متفاوت با فضاهای دانشگاهی دانست و افزود: دوره های آموزشی انجمن کوتاه تر و عملی تر از فضاهای دانشگاهی است و در این راه از حجم مباحث نظریه کاسته ایم و بخاطر همین سهولت در پروسه آموزش خیلی از سینماگران مطرح امروز ایران، دانش آموخته این انجمن بوده اند و از دوره های آن بهره برده اند که نمونه آنها اصغر فرهادی است که دو بار اسکار دریافت کرده و زمانی هنرجوی دفتر سینمای جوان ایران در خمینی شهر بوده است.
آذرپندار اشاره کرد: انجمن یک نهاد غیردولتی است اما از دولت کمک دریافت می کند و روند کاملی برای آموزش دارد. ما هنرجویان را آموزش می دهیم و در ادامه امکان فیلمسازی برای آنها فراهم می نماییم و در نهایت آثار در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شرکت داده می شود. استادان انجمن سینمای جوانان ایران، هنرجویان سالهای پیشین آن هستند، بنا بر این انجمن یک خانواده است. همه کسانی که در انجمن بوده اند این نوع نسبت خانوادگی را در آن حفظ نموده اند و ما آنرا یک خانواده ۲۵۰ هزار نفری می دانیم.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن را برند و افتخار سینمای ایران توصیف کرد و اظهار داشت: ما اهتمام می نماییم این خانواده را حفظ نماییم و من امروز در این جشنواره که با موضوع خانواده است، دوست دارم بر این خاصیت انجمن که به صورتی خانوادگی است، تاکید کنم.
آذرپندار توضیحاتی درباره ی جشنواره فیلم کوتاه تهران ارائه کرد و اضافه کرد: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران امسال دوره چهلم خودرا تجربه می کند؛ رویدادی که مورد تایید اسکار است و سال قبل میزبان فیلمسازان ۱۳۱ کشور جهان بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران باوجود این که یک جشنواره موضوعی نیست اما مسئله ی خانواده در آن خیلی مهمست و در این جشنواره طبق یک قانون نانوشته ورود فیلم های ضد خانواده ممنوعست چونکه جامعه ایرانی یک جامعه کاملأ خانواده محور است.
وی حفظ ارزش های فرهنگی ایرانی را مهم ترین خاصیت جشنواره فیلم کوتاه تهران دانست و اظهار داشت: ما در این جشنواره با وجود تائیدیه اسکار بر ارزش های ملی و مذهبی تاکید داریم و معتقدیم نباید به سبب جایگاه بین المللی ارزش های فرهنگ بومی و ملی را خدشه دار کرد. در کشورمان برای تماشای فیلم های کوتاه جشنواره فیلم تهران گاهی در نیمه های شب سانس های فوق العاده با صف های طولانی شکل می گیرد درحالی این نوع فیلم ها در دنیا مخاطب کمتری دارد. سالانه در ایران حدود ۳هزار فیلم کوتاه تولید می شود و این نوع فیلمسازی در کشورمان رواج دارد و امکان هرگونه همکاری با فیلمسازان کشورهای مختلف نیز برقرار است.




منبع:

1402/04/23
16:49:48
5.0 / 5
1096
تگهای خبر: آموزش , بازیگر , تبلیغات , تهیه كننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال