مدیر كل خبر شبكه در گفت وگو با سام فیلم بیان كرد؛
اقدام صهیونیست ها مقابل مجری شبکه اسپانیایی زبان صداوسیما
به گزارش سام فیلم، مدیر کل خبر شبکه هیسپان تی وی اظهار داشت: یکی از نقاط قوت این شبکه در ماه های اخیر، تولید برنامه ای با محوریت مقاومت مردم فلسطین و اجرای «دنیل خادوئه» بود. محبوبیت برنامه به جایی رسید که با لابی گری جریانات صهیونیستی مقابل مجری برنامه و وارد کردن اتهاماتی واهی، وی مدتی را در بازداشتگاه و در حبس خانگی گذراند.
غبار پروپاگاندای رسانه های غربی جز با ارائه دیدگاه های نو و متفاوت و ارائه محتوایی مبتنی بر حقیقت، از بین نخواهد رفت و در این بین، اهمیت و جایگاه رسانه های آلترناتیو (جایگزین) بالاتر از پیش احساس می شود. رسانه هایی که بتوانند خط مشی و نگاهی متمایز را برای آگاهی بخشی به افکار عمومی جهان دنبال کنند.
هیسپان تی وی نیز برای پر کردن این شکاف در منطقه آمریکای لاتین، جایی که مردم آن در یک انزوای رسانه ای قرار داشتند، قدم به عرصه وجود گذاشت و توانسته برخلاف رسانه های موجود در این منطقه که در عمل محتوای شبکه های غربی و آمریکایی را بازنشر می کنند، روایتی متفاوت را از آن چه در جهان و خصوصاً غرب آسیا می گذرد، برای اسپانیایی زبان ها عرضه نماید.
هیسپان تی وی حال وارد سال جدید فعالیت خود شده و به همین بهانه، خبرنگار رسانه ایرنا، با فهیمه اسماعیل پور، مدیر کل خبر این شبکه و سرویس تازه تاسیس هیسپان تی وی برزیل گفت و گو کرده است.
اسماعیل پور، درباب چالش ها و مشکلاتی که این شبکه اسپانیایی زبان در یک سال قبل با آن مواجه بود، اظهار داشت: سالی پرفراز و نشیب و مملو از اتفاقات متفاوت را پست سرگذاشتیم؛ اتفاقاتی که هر کدام می توانست هر چند سال یک دفعه به وقوع بپیوندد و تعدد آن، بر پیچیدگی های کار ما به عنوان یک رسانه بین المللی اضافه می کرد. مطالبی چون عملیات «طوفان الاقصی»، شهادت رییس جمهور، عملیات های «وعده صادق» و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و شهادت قهرمانان و فرماندهان مقاومت.
غزه، اولویت نخست شبکه
وی از اطلاع رسانی از غزه به عنوان اولویت نخست شبکه هیسپان تی وی در بالاتر از یک سال قبل نام برد و اضافه کرد: پس از عملیات «طوفان الاقصی»، منتظر اتفاقات و وقایع پس از آن بودیم و باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری بر اساس این که «موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام است»، هیسپان تی وی هم به مانند سالیان قبل، این مسیر را با دقت و ظرافت بیشتری ادامه داد و برنامه ها و موضوعات بیشتری را در کنداکتور خود گنجاند.
اسماعیل پور اضافه کرد: در تمام این سال ها کوشیدیم با قدرت بیشتری وارد عرصه شویم تا بتوانیم نقش پررنگ تری را در حوزه خبررسانی از تحولات منطقه داشته باشیم. به طور دقیقتر، از شروع جنگ غزه، رژیم صهیونیستی علاوه بر حمایت های مالی و نظامی از طرف آمریکا و کشورهای غربی، در حوزه رسانه نیز با پشتیبانی کامل این جریان وارد میدان شد و از هیچ ابزاری برای تحریف واقعیت ها دریغ نکرد.
این مدیر شبکه هیسپان تی وی اظهار داشت: با این وجود، تفاوت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه با آن چه پیش تر شاهد آن بودیم، پررنگ بودن نقش رسانه های اجتماعی و رسانه های مجازی در بطن مسئله فلسطین بود. بطوریکه کاربران، کاملا بیدار و آگاه، پیگیر موضوع بودند و توانستند با دوربین گوشیهای خود و اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوها با جهانیان، پرده از جنایات رژیم صهیونیستی بردارند.
اسماعیل پور اضافه کرد: در امتداد تقابل با این موج حامی صهیونیست ها، هیسپان تی وی هم با پوشش گسترده وقایع در غزه تلاش گسترده ای را برای انعکاس حقایق در سرزمین های اشغالی شروع کرد. در این بین، مخاطبان ما در آمریکای لاتین هم آشنا و آماده پذیرش این موضوعات بودند و مجموعه هیسپان تی وی نیز از این فرصت بهره برد و توانست با ارائه اخبار و تصاویر دست اول از منطقه بحران، روایت اول را به دست گیرد.
فهیمه اسماعیل پور، مدیر کل خبر هیسپان تی وی مدیر کل خبر هیسپان تی وی تولید برنامه های جدید و حضور کارشناسان مطرح آمریکای لاتین در برنامه های مختلف را نقطه قوت این شبکه توصیف کرد و اضافه کرد: یکی از نقاط قوت هیسپان تی وی در ماه های اخیر، تولید برنامه ای با محوریت مقاومت مردم فلسطین و اجرای دنیل خادوئه بود که توانست نظرهای مثبت زیادی را در رسانه های اجتماعی منطقه به دست آورد.
تفاوت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه با آن چه پیش تر شاهد آن بودیم، پررنگ بودن نقش رسانه های اجتماعی و رسانه های مجازی در بطن مساله فلسطین بود
وی اضافه کرد: در این برنامه از مولفه های جبهه مقاومت، غزه و فلسطین استفاده شد و دنیل خادوئه، مجری برنامه نیز با انداختن «چفیه» در برنامه حاضر می شد که همین مساله توانست اشاعه دهنده فرهنگ مقاومت باشد. طولی نکشید که محبوبیت این برنامه به جایی رسید که با لابی گری جریانات صهیونیستی مقابل مجری برنامه و وارد کردن اتهاماتی واهی، وی مدتی را در بازداشتگاه و سپس در حبس خانگی گذراند. هر چند این مجری در اینستاگرام و ایکس، فعال است و توانستیم با بهره بردن از این امکانات، قدم های مثبتی برداریم.
اسماعیل پور از همکاری دولت ها و مقامات کشورها با رسانه های دولتی به عنوان اصلی مهم در پیشبرد اهداف مشترک یاد کرد و اضافه کرد: از بدو تولید هیسپان تی وی تا حالا و در ادوار مختلف کمک و حمایتی از دولت ها دریافت نکردیم؛ حتی وزاری امور خارجه که در راس کار بودند همکاری مورد انتظار را با این شبکه نداشتند. این در حالیست که ما یک شبکه دولتی هستیم و انجام گفت و گو در بزنگاه های مختلف با مقامات بلندپایه همچون رییس جمهور و یا وزیر امور خارجه ضامن اعتبار شبکه است، اما این مهم به کرات انجام نشده است. البته در این بین، شهید امیر عبدالهیان کمک ها و همکاری بسیار نزدیکی با هیسپان تی وی داشتند و توانستیم در مدتی هر چند کوتاه، در عرصه همکاریهای رسانه ای موفق عمل نماییم.
وی از هیسپان تی وی به عنوان بازوی دولت و بلندگوی نظام جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و اضافه کرد: به عنوان رسانه جمهوری اسلامی می توانیم در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یار و کمک رسان دولت ها باشیم و باتوجه به شناخت حوزه مخاطب می توانیم در موقعیت هایی خاص، اثرگذاری قابل توجه و مورد انتظار دولت را به همراه داشته باشیم اما این امکان بالقوه نادیده گرفته می شود.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال شبکه آرتی اسپانیایی موفق شده در عرصه پخش در سراسر منطقه به دستاوردهای بزرگی نایل شود که البته بخش زیادی از این موفقیت بواسطه حضور ولادمیر پوتین و دیگر مقامات بلند پایه این کشور بدست آمده است.
وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حضور رسانه های همسو مثل تله سور و غیره، همکاری نزدیک با این شبکه ها با رویکرد ضدنظام سلطه تا چه حد می تواند در اثربخشی بیشتر عملکرد هیسپان تی وی موثر باشد، توضیح داد: شبکه «تله سور» قدمت بیشتری نسبت به هیسپان تی وی داشته و در نقاط مختلف آمریکای لاتین نفوذ دارد. بدین جهت می توانیم از قدرت نفوذ آن برای پخش برخی محتواهای خود استفاده نمائیم. همین طور «تله سور» می تواند باتوجه به حضور هیسپان تی وی در منطقه خاورمیانه و آگاهی و اشرافی که این شبکه در اخبار مقاومت و فلسطین دارد، از خبرها، تفاسیر و تحلیل های ما استفاده نماید و می توانیم همکاری رسانه ای خوبی با هم داشته باشیم.
وی درباب عملکرد شبکه هیسپان تی وی در پایین آوردن ایران هراسی و اسلام هراسی اظهار داشت: با گنجاندن فیلم های ایرانی در برنامه جدول پخش شبکه توانستیم فرهنگ ایرانی و اسلامی را در آمریکای لاتین رواج دهیم و پلی میان فرهنگ ایران و آمریکای لاتین ایجاد نماییم. همین طور با نمایش جنبه های توریستی و محلهای دیدنی کشورمان، توانستیم به نوبه خود در امتداد جذب توریست برای کشور قدم هایی را برداریم. اقدام دیگر ما ساخت برنامه هایی مثل آشپزی است که تلاش داریم سبک زندگی ایرانی و اسلامی را ترویج نماییم.
رویکرد جدید در شبکه های اجتماعی
وی با اشاره به توجه جدی تر هیسپان تی وی به رسانه های اجتماعی در یک سال اخیر اظهار داشت: مخاطب ما در آمریکای لاتین دسترسی به ماهواره و شبکه های کابلی ندارد و از طرفی، فضای مجازی در کل دنیا بسیار در دسترس می باشد، به همین جهت تولیدات خودرا با تمرکز به فضای مجازی گسترش دادیم و برش هایی از بخش های مهم برنامه ها را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم که البته با استقبال نیز مواجه می شود. همین طور از ظرفیتهای مجریان توانمند و پرطرفدار خود در رسانه های اجتماعی هم بهره بردیم و توانستیم در این فضا ورود قدرتمندی داشته باشیم.
اسماعیل پور اضافه کرد: ما حتی از میهمانان و کارشناسان برنامه ها هم استفاده کردیم و با اشتراک گذاری پست های آنان و همین طور تعامل با صفحه آنها در فضای مجازی، سعی کردیم هیسپان تی وی را معرفی نماییم. هرچند حساب شبکه در یوتیوب بسته شد اما می خواهیم با تمرکز بر رویکرد جدید شبکه و ارائه محتواهای متفاوت نسبت به آنتن، باردیگر به این فضا برگردیم و در «تیک تاک» و «ایکس» هم حضور پیدا نماییم.
وی درباب راه اندازی هیسپان تی وی پرتغالی و اهداف تاسیس این شبکه اظهار داشت: از همان زمان راه اندازی هیسپان تی وی نیاز مبرم به هیسپان تی وی پرتغالی (برزیل) هم احساس می شد. باتوجه به جمعیت ۲۰۰ میلیونی و پهناور کشور برزیل که البته غنای زیادی از نظر اقتصادی و فرهنگی هم دارد سعی کردیم ارتباط سازنده ای با مخاطبان داشته باشیم. البته در این راه با چالش هایی نیز مواجهیم که همچون آنها می توان به کمبود نیروی انسانی ماهر با دانش زبانی اسپانیایی و پرتغالی اشاره نمود. برای حل این چالش ها نیز مجبوریم از افراد محلی استفاده نمائیم که این رویکرد نیز مشکلات خاص به خودرا دارد.
وی درباره ی نقش این شبکه در امتداد توسعه دیپلماسی اقتصادی و آگاهی کشورهای پهناوری چون برزیل از بازار و تولیدات ایرانی اظهار داشت: هیسپان تی وی به عنوان یک سکوی اطلاع رسانی می تواند فرصت اقتصادی ویژه ای برای فعالان اقتصادی باشد و به گسترش روابط اقتصادی دو کشور کمک شایانی کند. از طرفی دیگر، برزیل مبادلات اقتصادی گسترده ای با جهان دارد و شناخت بهتر از این کشور می تواند به توسعه مناسبات اقتصادی کشورمان کمک نماید.
اسماعیل پور در پایان، ساخت برنامه های جدید همچون «پنجره ای به طرف فلسطین»، «سیاه و سفید»، «حقوق بشر غزه» و «منوبلاک» را همچون با اهمیت ترین دستاوردهای هیسپان تی وی در سال قبل دانست و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳، تجربه های خوبی داشتیم و با چهره ها و کارشناسان زیادی آشنا شدیم که می توانند در پروسه ساخت برنامه با ما همکاری کنند. اما مهمست که غزه نقطه مشترک تمامی کوشش های ماست و برنامه های ما برمبنای حقانیت فلسطینی ها ایجاد می شود.
منبع: سام فیلم
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
کامنتهای بینندگان سام فیلم در مورد این مطلب