نخستین هایی که نوسان پخش کرد پوشش مجری خارج از چارچوب نبود
سام فیلم: مجری و تهیه کننده نوسان از اتفاقات، پوشش مجری، موسیقی ها و اقداماتی که برای نخستین بار با این برنامه رقم خورد، گفتند.
خبرگزاری مهر - گروه هنر- عطیه موذن: بالاتر از یک سال است که برنامه «نوسان» از آنتن شبکه دو پخش می شود و کلیپ ها، مستندها و ویدیوهای کوتاهی در این زمان از غزه و لبنان پخش می کند که گاهی تعدادی از آنها در تلوبیون به رقم های پربازدیدی رسیده اند. این برنامه چندان میهمان محور نیست اما گفتگوهایی با ایرانیان خارج از ایران داشته که به چشم آمده است. برنامه کوتاهی که مجری آن گاه هودی می پوشد و قرار نیست مثل بقیه مجری های سیاسی مناسبات برنامه های سیاسی را داشته باشد. قاسم عوض بیگی تهیه کننده و محمد طادی مجری برنامه پس از یک سال پخش «نوسان» با حضور در خبرگزاری مهر از چالش های ساخت این برنامه گفتند. شرح گفتگو را در زیر می خوانید: * ابتدا درباره ی ایده ایجاد برنامه «نوسان» توضیح دهید. برنامه ای که در یک بازه زمانی کوتاه (حدود ۲۰ دقیقه) به بررسی تحولات، اتفاقات و ماجراهای مختلف که اکثراً در رابطه با غزه و لبنان است، می پردازد و در عین حال اهتمام دارد متفاوت باشد. قاسم عوض بیگی: برنامه «نوسان» ابتدا به عنوان مجموعه ای از مستندهای کوتاه با موضوعات بین المللی طراحی شده بود اما با عنایت به تحولات گسترده ای که در منطقه رخ داد و صحبت هایی که در شبکه عنوان شد، تصمیم بر این شد که بجای مستندهای کوتاه، یک برنامه زنده با زمان کوتاه ولی محتوایی پربار و تأثیرگذار تولید شود. از همان ابتدا، تیم تحریریه و ایده پردازی بر این باور بود که اگر برنامه ای شبیه به سایر برنامه ها تولید شود، امکان دارد برای مخاطب کسل کننده باشد. از طرفی، وقتی محور اصلی برنامه موضوع مقاومت، با تمرکز اولیه بر فلسطین و غزه بود، باید محتوایی تولید می شد که جذابیت بیشتری داشته باشد. البته هدف ما این بود که علاوه بر فلسطین و غزه، به سایر موضوعات منطقه و جبهه مقاومت نیز بپردازیم. با این وجود، به علت اهمیت و پررنگ بودن تحولات غزه، محتوای اصلی برنامه به این مورد اختصاص یافت.
برنامه پس از خبر بیست وسی» پخش می شود و از ابتدا قرار نبود ما در برنامه خبر بگوییم، برای اینکه اخبار اصلی را بخش خبری بیست وسی پوشش می دهد. ما به این نتیجه رسیدیم که بازتاب اخبار و تحلیل موضوعات در رابطه با آن جذاب تر خواهد بود؛ از طرفی، فضای مجازی به عنوان منبعی بسیار بزرگ و تأثیرگذار در برنامه مورد توجه قرار گرفت. در تحریریه به این جمع بندی رسیدیم که استفاده از محتوای تولیدشده در فضای مجازی، خصوصاً محتواهای بین المللی، جذابیت بیشتری برای مخاطب دارد. درصد زیادی از آیتم هایی که در برنامه پخش می شوند، محتواهایی هستند که توسط کاربران غیرایرانی در فضای مجازی تولید و وایرال شده اند. این آیتم ها، همراه با تحلیل و بازتاب مناسب، توانسته اند برنامه را پویاتر و متفاوت تر کنند. * یکی از نکاتی که به نظر می آید در برنامه «نوسان» برجسته است، متمرکز نبودن صرف بر موضوعات سیاسی یا نظامی است. نگاه اجتماعی و پرداختن به زندگی روزمره در این برنامه چقدر اهمیت دارد؟ عوض بیگی: از ابتدا نمی خواستیم «نوسان» فقط یک برنامه سیاسی یا نظامی باشد. نگاه ما به زندگی و اتفاقات اجتماعی بوده و همچنان همین نگاه را دنبال می نماییم. حتی بعد از گذشت سه فصل و الان که در فصل چهارم هستیم، همچنان تمرکز ما بر زندگی و اتفاقاتی است که در جبهه مقاومت رخ می دهد؛ چه در فلسطین و غزه، چه در لبنان و چه در سایر نقاط. البته نگاه سیاسی و نظامی هم وجود دارد، اما برنامه فقط به این حوزه ها محدود نمی گردد. یکی دیگر از نکات مهم برای ما تنوع است. از همان اول سعی کردیم که در انتخاب آیتم ها و خط سیر هر شب، این تنوع حفظ شود. برای نمونه، آیتم های موسیقی، هنری، گزارشی، تولیدی های خودمان و حتی بازتاب اتفاقاتی که در داخل و خارج از ایران رخ می دهند، همگی در برنامه حضور دارند. علاوه بر این، بسته به شرایط و اتفاقات، پویش هایی طراحی می شود که مخاطب را با برنامه و تحولات همراه کند. این مجموعه اقدامات سبب شده که «نوسان» تا حدودی متفاوت از سایر برنامه ها به نظر برسد. در برنامه های گفتگو محور به طور معمول چارچوب مشخصی وجود دارد؛ مجری در یک دکور ثابت می نشیند و در چند نمای (شات) مشخص، گفتگو با کارشناس یا میهمان برنامه را پیش می برد *آقای طادی، شما به طور معمول با برنامه های در رابطه با فضای مجازی و آیتم های فناوری دیده شده اید، اجرای برنامه «نوسان» برایتان چالش یا ریسک محسوب نمی شد؟ محمد طادی: اجرای «نوسان» چالش های زیادی داشت، نه فقط برای من، بلکه برای کل تیم. این برنامه متفاوت است؛ نه میهمان دارد، نه دکور. تنها یک ویدئووال در پس زمینه نمایش داده می شود. همین خاصیت ها، برنامه را از بسیاری جهات چالشی تر کرده است. برای نمونه، «نوسان» برخلاف خیلی از برنامه ها نیازمند دقت و نوآوری بیشتری است. ساختار و مدل اجرای برنامه نیز بگونه ای است که ما باید با ابزارهای ساده، محتوایی پربار و متفاوت ارائه دهیم. این نیاز به هماهنگی بالا و خلاقیت در اجرا دارد، اما همین چالش هاست که «نوسان» را از سایر برنامه ها متمایز کرده است. در برنامه های گفتگو محور به طور معمول چارچوب مشخصی وجود دارد؛ مجری در یک دکور ثابت می نشیند و در چند نمای (شات) مشخص، گفتگو با کارشناس یا میهمان برنامه را پیش می برد. این گفتگوها اغلب شامل دو یا سه سوال هستند که یا بطورکامل حرفه ای اند یا چالشی. اما در «نوسان»، تمرکز اصلی روی ارائه مجری و ارتباط مستقیم او با مخاطب است. مجری قبل و پس از نمایش هر ویدئو توضیحاتی ارائه می دهد و همین موجب می شود کوچک ترین کامنت، حرف یا بحثی که مجری مطرح می کند، هم در فضای برنامه و هم در فضای مجازی بازتاب پیدا کند. این بازتاب ها گاهی به چالش هایی برای برنامه تبدیل می شوند. از این نظر، اجرای «نوسان» چالش برانگیز است، برای اینکه برخلاف برنامه های معمول که بیشتر ساختار ثابتی دارند، در «نوسان» نقش مجری متفاوت تر است. * قبل از اجرای «نوسان»، تجربه اجرای برنامه های دیگری نیز داشته اید که در عرصه سیاسی نبوده اند. آیا این تجربه ها به شما در این چالش کمک کرده است؟ طادی: بله، قبل از «نوسان» من اجرای برنامه هایی مانند «سلام بامداد بخیر»، «رایانما» و «هشتگ شبکه یک» را بر عهده داشتم. تمامی این برنامه ها زنده بودند و موضوعات فناوری و تکنولوژی داشتند. اما «نوسان» نخستین برنامه ای است که در عرصه سیاسی اجرا می کنم. البته با فضای سیاسی بیگانه نبودم. تحصیلات من در عرصه روابط بین الملل است و به این حوزه علاقه دارم. مدرک دکترای روابط بین الملل دارم و در کنار آن، لیسانس مهندسی کامپیوتر نیز داشته ام. بنابراین، هم به حوزه فناوری علاقه دارم و هم علوم سیاسی و روابط بین الملل. اجرای «نوسان» با وجود این که در عرصه روابط بین الملل و مسائل سیاسی است، به علاقه و تخصص من مرتبط می باشد. تجربه اجرای برنامه های سیاسی به این شکل نداشتم و اجرای «نوسان» به عنوان یک برنامه سیاسی زنده با چالش های خاصی همراه بود. * در تلوبیون آمار این برنامه هم اکنون حدود ۶ میلیون را نشان داده است خود شما چه آماری از برنامه دارید چون همین میزان هم عدد قابل توجهی است. طادی: تماس هایی که با سامانه ۱۶۲ برقرار می شود، به طور معمول محدود هستند. نمی توان اظهار داشت که تمام مردم با این سامانه تماس می گیرند یا این که این تماس ها نماینده تمامی مخاطبان هستند. جامعه آماری تماس ها خیلی بزرگ نیست، اما به طور معمول شامل مخاطبان پروپاقرص رسانه ملی می شود. امروزه ابزارهای مدرن تری مانند تلوبیون وجود دارند که آمار دقیق تری ارائه می دهند. این ابزار می تواند تعداد کلیک ها، مدت زمان مشاهده هر کلیپ و حتی بخشهایی از یک ویدئو را که کاربران بیشتر تماشا کرده اند، گزارش دهد. برای نمونه، اگر کسی فقط کلیک کرده اما تا آخر تماشا نکرده، این را هم ثبت می کند. تلوبیون گزارش های دقیقی ارائه می دهد که بگفته مدیران این پلتفرم، آمار آن قابل استناد است. طبق آمار، برنامه «نوسان» تا حالا بالاتر از ۷ میلیون مخاطب داشته و در آستانه ۸ میلیون مخاطب قرار دارد. * البته خود تلوبیون عدد ۶ میلیون را درحال حاضر نشان داده است. طادی: البته باید توجه داشت که آمارهای سایت تلوبیون امکان دارد با اعدادی که روی سایت تلوبیون است کمی متفاوت باشد. دلیل این تفاوت مشکلات سرورهای آنها است. آنها بصورت دوره ای فایل های اکسل ارسال می کنند که شامل جزییات مربوط به تعداد بازدید کلی هر ویدئو و همین طور مجموع بازدیدهای برنامه می شود که دقیق و قابل استناد است.
با این وجود، نکته مهم این است که «نوسان» در مقایسه با سایر برنامه ها، جایگاه خوبی دارد. طبق آمار تلوبیون، برنامه ما در رقابت با برنامه های خبری، سریال ها و حتی مسابقات فوتبال، جزو ۱۰ برنامه برتر تلویزیون است. این برای یک برنامه سیاسی که در جبهه مقاومت تولید می شود، یک موفقیت بزرگ است. اگر بخواهیم رقابت را درنظر بگیریم، «نوسان» در رقابت مستقیم با برنامه های سرگرمی، سریال ها و حتی اخبار قرار دارد. برای نمونه، اخبار به طور معمول به علت پخش مکرر و اهمیت محتوایی همیشه در صدر هستند. سریال ها و برنامه های سرگرمی نیز جایگاه های بالایی دارند. * مجری چقدر در این برنامه سهم دارد؟ عوض بیگی: فضای برنامه فضای سخت و سنگین است و این موجب می شود که اجرای آن کار آسانی نباشد. اجرای برنامه «نوسان» به چند دلیل دشوار است. اول اینکه، کلیپ ها و آیتم های برنامه باید به دقت انتخاب شوند که با هم مرتبط بوده و یک خط روایی مشخص را دنبال کنند. این کار نیازمند دقت زیادی است و نمی توان آیتم ها را بدون ارتباط کنار هم قرار داد. دوم، تنوع آیتم هاست که یکی دیگر از سختی ها و چالش های اصلی ماست. برای نمونه، ما همیشه تلاش می نماییم در هر برنامه یک آیتم موسیقی داشته باشیم که هم مناسب پخش در صداوسیما باشد، هم با موضوع و روایت برنامه هماهنگی داشته باشد. یافتن چنین آیتم هایی بسیار زمان بر و پیچیده است. سوم، به روز بودن محتوا است که اهمیت زیادی دارد. برای نمونه، ما برنامه هایی داریم که از شنبه تا سه شنبه تولید می شوند، اما اگر اتفاق مهمی در چهارشنبه یا پنجشنبه رخ دهد، دیگر نمی توانیم آنرا در برنامه بگنجانیم، مگر این که آن اتفاق بازخورد بسیار گسترده ای داشته باشد و همچنان تا زمان پخش برنامه مورد توجه باشد. این پروسه به مجری برنامه، آقای طادی نیز وابسته است. او خاصیت اجرائی خاص خودرا دارد که هیچ شباهتی به دیگران ندارد و این اصالت اجرا یکی از دلیلهای تمایز برنامه است. * یعنی به آقای طادی گفته نشده است که بطور مثال برای این برنامه فلان سبک را داشته باشد؟ عوض بیگی: بله، دقیقاً. از مجری خواسته شده که شبیه کسی نباشند و سبک شخصی خودرا حفظ کند. این خواست ما از ابتدا بوده و به بهترین شکل این انتظار را برآورده کرده است. خود بودن آقای طادی حالا به صورتی شناسنامه برنامه «نوسان» شده است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم، همراهی کامل مجری با سختی ها و چالش های تیم و برنامه است. اجرای برنامه ای زنده که هر شب پخش می شود، نیازمند همکاری و هماهنگی بسیار زیادی است. این هماهنگی شامل پاسخ گویی در هر لحظه، حتی ساعت ۱۲ شب و همراهی با تیم در تمامی مراحل است. یا هنر مجری این است که آیتم ها را بگونه ای ارائه می کند که مخاطب با روایت کلی برنامه همراه شود. علاوه بر این، توجه به جزییات، مانند لباس، رفتار و حتی نحوه راه رفتن مجری، بسیار مورد توجه مخاطبان است. * یعنی مخاطب دائم نسبت به سبک اجرا، پوشش و دیگر اتفاقات برنامه نظر می دهد؟ عوض بیگی: خیر مخاطب دائم رصد می کند. مخاطبان بطور مرتب درباره ی لباس، نگاه و رفتار مجری نظر می دهند. حتی زمانی که ایشان برای مدتی در برنامه حضور نداشته باشند، پرسیده می شود که چرا آقای طادی در این قسمت حضور نداشته اند. این بازخوردها به ما نشان داده است که مخاطبان با برنامه و مجری آن ارتباط برقرار کرده اند. این ارتباط یکی از مهم ترین اهداف ما در تولید «نوسان» بوده است. مخاطبان به اجرای منحصربه فرد آقای طادی علاقه مند هستند و همین تعاملات نشان دهنده موفقیت برنامه است. * آمار پیامک های برنامه «نوسان» چگونه است؟ چون با عنایت به بازخوردی که می گویید باید پیامک بالایی داشته باشید. عوض بیگی: آمار دقیق پیامک ها را واقعاً نمی دانم، چون پنل پیامک ما جدا از برنامه های دیگر نیست و بصورت مشترک استفاده می شود. اما چیزی که می دانم این است که برنامه ما جزو برنامه هایی است که پیامک های زیادی دریافت می کند. این مورد از بازخوردهایی که از مخاطبان در پیامک ها، سامانه ۱۶۲ و حتی فضای مجازی می گیریم، بطورکامل مشخص است. مخاطبان ما اغلب پیگیر هستند و به جزئیات برنامه توجه دارند. علاوه بر پیامک ها، بازخوردهای میدانی نیز اهمیت زیادی دارد. وقتی صحبت از برنامه می شود، می بینیم که خیلی از مردم برنامه «نوسان» را دیده یا شنیده اند، چه بوسیله تلوبیون و چه تلویزیون. *یعنی برنامه شما در عرصه غزه و لبنان بیش از برنامه های دیگر حتی دیده می شود. عوض بیگی: برنامه هایی که خودم کار کرده ام بله. شاید برنامه هایی در شبکه های دیگر هم همین میزان مخاطب داشته باشد. اما درباره ی «نوسان» به علت تنوعی که دارد، نه فقط مخاطبان علاقمند به مسائل سیاسی و مقاومت را جذب کرده، بلکه آنهایی که به مسائل روز یا موضوعات هنری علاقه مند هستند هم با آن همراه شده اند. در «نوسان» موسیقی هایی پخش کرده ایم که شاید برای نخستین بار در تلویزیون ایران پخش شده اند. بطورمثال موسیقی های رپ ایرانی و خارجی درباره ی فلسطین و غزه. این تنوع سبب شده که مخاطبان متفاوتی با برنامه همراه شوند *درباره تنوع پخش موسیقی هم صحبت کردید. آیا در برنامه موسیقی های خاص مانند سبک رپ و … هم پخش شده است؟ عوض بیگی: ما در «نوسان» موسیقی هایی پخش کرده ایم که شاید برای نخستین بار در تلویزیون ایران پخش شده اند. بطورمثال موسیقی های رپ ایرانی و خارجی درباره ی فلسطین و غزه. این تنوع سبب شده که مخاطبان متفاوتی با برنامه همراه شوند. تعدادی از این موسیقی ها را از فضای مجازی برگزیده ایم. به طور معمول این قطعات کمتر دیده یا شنیده شده اند و ما آنها را وارد برنامه کرده ایم. البته برای پخش آنها در تلویزیون، چارچوب ها و خط قرمزها را رعایت می نماییم. * برای پخش این موسیقی ها در تلویزیون نیاز به مذاکره با مدیران هم داشتید؟ عوض بیگی: بله، مذاکره و هماهنگی با مدیران ضروری می باشد. طبیعتاً باید بررسی شود که این قطعات با سیاست های رسانه ملی تطابق داشته باشند. با این وجود کوشیده ایم که با حفظ چارچوب ها و رعایت خط قرمزها یک پله جلوتر برویم و محتوای تازه و متفاوتی ارائه دهیم. خیلی از این موسیقی ها برای نخستین بار در «نوسان» پخش شده اند و بعد از آن، حتی در شبکه های دیگر و فضای مجازی هم بازنشر شده اند. این تنوع و نوآوری، یکی از خاصیت هایی است که «نوسان» را متمایز کرده است. ما همیشه اهتمام می نماییم محتواهایی ارائه دهیم که مخاطب را غافلگیر کند و به برنامه جذابیت بیشتری ببخشد.
*فکر می کنید حضور در شبکه دو چقدر موثر بود؟ بطورمثال اگر در شبکه دیگری هم بودید کار مشکل تر بود یا به همین میزان رایزنی نیاز داشت؟ عوض بیگی: لطف شبکه بطور قطع بوده است … این شبکه همیشه با دقت و حمایت ویژه ای همراه برنامه بوده است. البته اگر در شبکه دیگری بودیم، شاید نیاز به مذاکره های بیشتری برای پخش آیتم ها داشتیم. اما لطف مدیران شبکه، گروه تولید، تیم اتاق فرمان و کارگردانی همه و همه سبب شده اند که برنامه به بهترین شکل ممکن روی آنتن برود. این همراهی و پشتیبانی از روی دغدغه مشترک برای مقاومت است. اوایل پخش برنامه، به ما گفته می شد که مدل اجرا، نوع موسیقی ها و حتی ساختار برنامه با استانداردهای رایج همخوانی ندارد. بطورمثال موسیقی هایی که در برنامه پخش می شد، بسیار متنوع و متفاوت بودند و استقبال مخاطبان از برنامه به قدری خوب بود که برنامه جلو رفت طادی: اوایل پخش برنامه، به ما گفته می شد که مدل اجرا، نوع موسیقی ها و حتی ساختار برنامه با استانداردهای رایج همخوانی ندارد. بطورمثال موسیقی هایی که در برنامه پخش می شد، بسیار متنوع و متفاوت بودند و استقبال مخاطبان از برنامه به قدری خوب بود که برنامه جلو رفت؛ البته نباید از نقش حمایتی مدیر محترم شبکه غافل شد و همین حمایت نقش بسیار مهمی در ادامه پخش برنامه داشت. به نظرم استقبال مخاطبان موجب شد که مدل برنامه سازی «نوسان» جا بیفتد. بااینکه برنامه ما خارج از استانداردهای سنتی برنامه سازی سازمان بود، اما مخاطبان آنرا پسندیدند. برای نمونه، ریتم تند برنامه که در ۲۰ دقیقه شامل ۱۵ تا ۲۰ رفت وبرگشت بین آیتم ها است، چیزی است که در استانداردهای برنامه سازی سازمان وجود ندارد. همینطور مدل اجرا، لباس پوشیدن و حتی نحوه صحبت کردن مجری برنامه با استانداردهای سنتی فاصله بسیاری دارد. در ابتدا این موارد واکنش هایی را بدنبال داشت که گفته می شد «غیرحرفه ای است» یا «درست نیست». اما استقبال مخاطبان نشان داد که این سبک جذابیت دارد و می تواند جا بیفتد. حالا می بینیم که این سبک از برنامه سازی که شاید در ابتدا غیرمعمول به نظر می رسید، به مرور به یک الگوی موفق تبدیل گشته است. تنوع آیتم ها و ریتم تند برنامه دقیقاً همان چیزی است که موجب جذابیت شده است. «نوسان» توانسته در بین برنامه های مختلفی مثل سریال ها، اخبار، و حتی مسابقات فوتبال، جایگاه خوبی پیدا کند. برای نمونه، گزارش هایی که نشان می دهند برنامه ما بارها و بارها در بین پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیونی قرار گرفته، نشان دهنده موفقیت این مدل است. این بازخوردها موجب می شود که به ادامه مسیر خود مطمئن تر و حتی بدنبال تنوع و نوآوری بیشتری در برنامه باشیم. من برای تعدادی از صحبت ها و کنایه هایی که به رژیم صهیونیستی زده ام، بازخوردهای منفی هم دریافت کرده ام. * چه کنایه هایی مثلاً؟ طادی: بطورمثال وقتی عباراتی مانند «قلاده صهیونیست» یا کنایه های مشابه استفاده می کردم؛ نکته اینجاست که تعدادی از این عبارات برگرفته از سخنان رهبر انقلاب هستند، عباراتی که بارها از طرف ایشان مطرح گردیده است. به نظر من، وقتی عبارتی مبنای درستی دارد، باید به کار برد. «نوسان» بواسطه زحمات سردبیر و تیم برنامه ساز، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این برنامه را دیگر با برنامه های جبهه مقاومت مقایسه نمی کنند. ما حالا در سطح سریال ها و برنامه های سرگرمی سنجیده می شویم، نه فقط با برنامه های سیاسی، خصوصاً وقتی دقت کنیم که ما نه میهمان های مشهور (سلبریتی) داریم، نه از چهره های جنجالی استفاده می نماییم. این عدم حضور میهمان های مشهور یا جنجالی، نقطه قوت برنامه است. * تعدادی از ویدیوها و آیتم های برنامه، بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشته اند. این بازتاب به علت دلخراش بودن یا حسی بودن این ویدیوها بوده است؟ عوض بیگی: ویدئوهایی که در «نوسان» پخش می شوند، بطورکامل حساب شده و با وسواس انتخاب می شوند. ما هیچ گاه ویدیوهای دلخراش یا صحنه هایی که مناسب پخش در تلویزیون نیستند، پخش نکرده ایم. البته در فضای مجازی امکان دارد چنین ویدئوهایی وجود داشته باشد، اما ما اهتمام کرده ایم از آنها فاصله بگیریم. * درباره ی بازخوردهای مخاطبان، به نظر می آید برخی درباره ی پوشش مجری و سبک اجرای برنامه نظرهای متفاوتی دارند. مدل پوشیدن هودی که تا حالا در برنامه سیاسی نداشته ایم کلیشه شکن است. عوض بیگی: بازخوردهای مخاطبان درباره ی پوشش یا سبک اجرای برنامه همیشه وجود داشته است. برای خود من هم جالب است که این بازخوردها گاهی حتی به نوع لباس مجری نیز توجه می کنند. ما در برنامه پوشش های مختلفی داشته ایم؛ از کت وشلوار رسمی گرفته تا سویشرت و هودی. البته هیچ کدام از این پوشش ها خارج از چارچوب سازمان نبوده اند، اما شاید نسبت به سایر برنامه های سیاسی تلویزیون کمی کلیشه شکن به نظر برسند. این رویکرد بطورکامل آگاهانه بوده است. «نوسان» فضایی بوجود آورده که رسمی نیست، اما بطورکامل جدی و حرفه ای است. ما از همان اول تلاش کردیم که از قالب های کلیشه ای فاصله بگیریم. حالا می بینیم که تعدادی از برنامه ها در شبکه های دیگر هم کوشیده اند تا از آن چارچوب های سنتی فاصله بگیرند. نمی گویم این تغییرات بطور مستقیم از «نوسان» الهام گرفته شده اند، اما به نظر می آید فضای کلی برنامه سازی تلویزیون درحال تغییر است. * برنامه «نوسان» با وجود موفقیت در تلوبیون و تلویزیون، گویی در فضای مجازی مانند اینستاگرام حدود ۲۰ هزار مخاطب دارد و از آنجاییکه ویدیوهای شما در بعضی موارد بازخورد بالایی داشته است چرا در این فضا کمتر دیده شده است؟ طادی: ما در اینستاگرام با محدودیت های جدی مواجه هستیم. برای نمونه، صفحه «نوسان» در مدت کوتاهی، بطورمثال حدود یک ماه، ۲۰ هزار فالوور جذب کرد، اما به علت محدودیت هایی که روی صفحه اعمال شد، این رشد متوقف گردید. این محدودیت ها شامل دیده نشدن صفحه در اکسپلور، عدم ارسال نوتیفیکیشن به مخاطبان و محدودیت در نمایش پست ها می شود. حتی وقتی کامنت ها را بررسی می نماییم، متوجه کاهش شدید بازخوردها می شویم. برای نمونه، ماه اول صفحه حدود هفت هزار کامنت دریافت کرد، ولی حالا گاهی تعداد کامنت ها به پنج یا هفت عدد می رسد. این نشان داده است که مخاطبان به علت این محدودیت ها (قوانین سیاسی اینستاگرام) کمتر به محتوای ما دسترسی پیدا می کنند. مشکل محدودیت مربوط به اینستاگرام است. در پلت فرم هایی مانند تلوبیون یا پیام رسان های داخلی، ما چنین محدودیت هایی نداریم. برای همین، تمرکز بیشتری روی پلت فرم هایی داریم که بتوانیم در آنها آزادانه فعالیت نماییم. از ابتدا، تیم سردبیری تصمیم داشت که از پیامک به عنوان ابزار سنتی فاصله بگیرد و مخاطبان را به پلت فرم های جدیدتر هدایت کند. پیامک دیگر ابزار مؤثری نیست. دنیا تغییر کرده و ما باید همراه این تغییر حرکت نماییم. به همین دلیل، تلاش کردیم از مخاطبان بخواهیم تا در تلوبیون یا پیام رسان هایی مثل ایتا و بله ما را دنبال کنند. در ابتدا از فعالیت در اینستاگرام رضایت بخش بود برای اینکه این پلت فرم مخاطبان زیادی دارد. اما به مرور، با محدودیت های اعمال شده، فعالیت در آن دشوار شد.
منبع: سام فیلم
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب