علی سرتیپی مطرح كرد؛

مشکل داریوش را از اخبارشنیدیم

مشکل داریوش را از اخبارشنیدیم به گزارش سام فیلم، در نهمین قسمت از برنامه سی وپنج میلیمتری علی سرتیپی تهیه کننده سینما از وضعیت پلت فرم ها، مشکل سریال داریوش و چالش های سینماداری در ایران صحبت کرد.



به گزارش سام فیلم به نقل از مهر، در نهمین قسمت برنامه «سی وپنج میلیمتری» علی سرتیپی تهیه کننده سینما میهمان فریدون جیرانی بود.
سرتیپی مدیرعامل پلت فرم فیلم نت در شروع اظهاراتش در رابطه با حواشی پیش آمده برای سریال «داریوش» اظهار داشت: ما هم نمی دانیم که داستان چیست، به ما اطلاع دادند که مشکلی به وجود آمده است، در صورتیکه نه ساترا با این سریال مشکل داشت و نه ما هیچ مشکلی داشتیم. هیچ صحبتی با ما نشده بود و خودمان در فضای مجازی و در اخبار شنیدیم که مشکلی پیش آمده چونکه در سکانس مربوطه رقصی وجود ندارد و فقط ادا در آوردن است. صحبت هایی شده و حرف هایی زده ایم که ان شاءالله مشکل حل شود.
فریدون جیرانی هم در رابطه با این مورد اظهار داشت: من هم چیز خاصی ندیدم و یک ادا در آوردن بود که اگر ادا در آوردن در ایران به رقص تبدیل گشته، واقعاً دیگر نمی شود حرفی زد.
سرتیپی خاطرنشان کرد: این اخبار سبب می شود که یک سری رسانه های بیگانه از مبحث سوءاستفاده کنند.
جیرانی تاکید کرد: می شود کاری کرد که این خبر منتشر نشود، با شما حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند. من نمی دانم چرا این اخبار بیرون می آید، کاش به جای جنجال برقرار کردن، ارتباط برقرار کنید.
سرتیپی در رابطه با انجمن وی. او. دی و رسانه ایران اظهار نمود: این انجمن تقریبا یک یا دو سال بعد از شروع فعالیت وی. او. دی ها تشکیل شد که ما حدوداً ۴۰ عضو داریم. این انجمن صد در صد خصوصی است و از هر سه پلت فرم مهم فیلیمو، نماوا و فیلم نت در این انجمن عضو هستند و عضو شورای مرکز هم هستند و در انتخابات مجمع عمومی و هیئت مدیره بنده بعنوان رئیس انتخاب شدم و آقای عسگرپور هم بعنوان دبیر کنار ما حضور دارند و به ما کمک می کنند. ایشان در ۲ سال قبل از این نظر که بتوانیم پلت فرم ها را برای نظام رمزگشایی نماییم و بگوییم که ما واقعاً از خودتان هستیم و می خواهیم با خودتان کار نماییم. قرار نیست تقابلی داشته باشیم یا مقابل جایی بایستیم و چیزی را کم رنگ نماییم. ما آمده ایم یک سری نداشته ها را پر نماییم.
وی اضافه کرد: شرایط کرونا ما را به شکلی به این سمت آورد و هم اکنون همه شامل مردم و نظام و دولت فهمیده اند که حضور وی. او. دی ها به نفع مردم و جامعه است. امروز مشکلاتی که دو یا سه سال پیش داشتیم را نداریم چونکه آن زمان جنگ بودن یا نبودن داشتیم و هم اکنون از آن مساله گذشته ایم و مسائل دیگری داریم و خوشبختانه خودمان را بعنوان یک پدیده جدید اثبات کردیم و هم اکنون مشکلاتمان مسائل دیگری است.
این تهیه کننده با تاکید بر اظهارات جیرانی بر مبنای این که این انجمن به دنبال قانونی کردن حضور وی. او. دی ها است، بیان نمود: اصلی ترین دلیل حضور ما در این صنف اینست که بتوانیم این کار را انجام دهیم. شما هم چند مرتبه در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی بودید و در رابطه با این مورد من به شخصه چند بار با رئیس جمهور سابق صحبت کردم و با آقای مخبر، رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، دادستان کل، روسای فرهنگی مجلس و... جلساتی داشتیم تا هم نقش پلت فرم ها را در همگرایی و حس و حال مردم بیان نماییم و هم این که بگوییم وجود این پلت فرم ها چقدر می تواند مسائلی چون نفوذ شبکه های بیگانه را حل کند که فکر می کنم تا امروز موفق بودیم و خوب پیش رفتیم اما اتفاقات زیادی هم وجود دارد که مسائلی چون «داریوش» پیش می آید و برخی هم رسانه ای نمی شود ولی تعامل به صورت کل وجود دارد.

پلتفرم ها بیننده های ماهواره ها را کم کرده اند

وی اضافه کرد: ما چند سال پیش این جنگ را داشتیم و فکر می کنم آن زمان تلویزیون تمایل داشت که ما از بین برویم و نباشیم اما جامعه و عقلا همگی دست به دست هم داد و متوجه شدند که ما کنار صداوسیما هستیم. صداوسیمای ما هم سیاسی است و هم ایدئولوگ که بسیاری از کارها را نمی تواند انجام دهد. ما در کنار تلویزیون می توانیم مردم را جذب نماییم و در خانه ها بنشانیم. این نگرش که نظارت در نمایش خانگی باید شبیه تلویزیون باشد یا حتی از تلویزیون هم بدتر باشد، وجود داشت اما بعد دیدیم که واقعاً این گونه نیست و اتفاقاً دولت قبل حامی ما بود. آقای مخبر به شخصه و دوستان دولت و وزارت ارشاد سابق و نماینده هایی که از این وزارت خانه بودند به شکلی در مقابل تلویزیون حامی ما بودند و هم اکنون واقعاً ماحصل خوبی داریم، همدیگر را درک کردیم و فکر می کنم اگر کژاندیشی نشود، خوب پیش می رویم و یک جاهایی مشکل در تندروی هایی است که بعدها متوجه می شوند که اشتباه است. ما هم پدیده جدیدی هستیم و در قسمت خصوصی کار می نماییم و امکان دارد ما هم اشتباهاتی داشته باشیم و هم اکنون حضور ما جای خالی خیلی چیزها را پر کرده، شبکه جم را پایین آورده و آمارهای رسمی و غیررسمی به وضوح نشان داده است که پلت فرم ها درصد بیننده های ماهواره ها را کم کرده اند. خوشبختانه پلت فرم ها با استاندارد بالایی آمده اند، بهترین کارگردان ها، بازیگران و فیلمبردارها به پلت فرم ها آمده اند و این البته شاید به سینما و تلویزیون هم لطمه بزند که البته تلویزیون خودش این شرایط را خواست و فکر می کنم هم اکنون این گونه نباشد و از روش یک یا دو سال قبل اش برگشته است.
این تهیه کننده تاکید کرد: ما بعنوان پلت فرم ها باید تلاش نماییم نیروهای خودمان را بسازیم، بازیگران جدید، کارگردان، فیلمبردار و دیگر عوامل جدید را بیاوریم و این کاری است که تلویزیون در دهه ۷۰ و ۸۰ انجام داد و به سینما بسیار کمک کرد.
جیرانی در تأئید اظهارات سرتیپی اظهار داشت: طنز درست از تلویزیون و آثار مهران مدیری آمد، حتی ملودرام های خوب سریالی هم از تلویزیون وارد سینما شد.
سرتیپی در پاسخ به این پرسش که آیا پلت فرم ها به دنبال بازتر کردن فضا هستند یا خیر، اظهار نمود: چون نگاه ما نگاه سیاسی نیست و نگاهمان فرهنگی و اقتصادی می باشد و سرمایه گذارانمان متعلق به بخش خصوصی هستند نگرانی هایی هم داریم. فرهنگ از مواردی است که همه به آن توجه دارند و در رابطه با مسائل فرهنگی شما پاسخگوی یک نهاد نیستید. یکی از اشکالات ما اینست که باید به چند جا پاسخ دهیم، اگر ما آئین نامه ای داشته باشیم و به این سمت برویم که یک جا حرف آخر را بزند و نگاه درستی حاکم باشد، این گونه می شود که ما بخش خصوصی هستیم، تلاش می نماییم، اقتصاد برایمان خیلی مهم است و می توانیم بسیار تأثیرگذار باشیم. ما با سریال های «در انتهای شب» و «افعی تهران» موج روانشناسی راه انداختیم و مقاله های روانشناسی و اجتماعی بسیاری نوشته شد. ما اثر کارهایمان را در مردم دیدیم و این که آدم ها به روانپزشک احتیاج دارند مساله ای بود که به جامعه منتقل کردیم.

سانسور فیلم خارجی در پلت فرم ها خیلی کم است

جیرانی تاکید کرد: نسل جدید همه آثار را دانلود می کند و اگر فضای سانسور تغییر کند سریال های خارجی بیشتر دیده می شوند.
این کارگردان در ادامه با وجود مخالفت سرتیپی نسبت به نقش سانسور در دیده نشدن آثار خارجی، اظهار داشت: مردم فکر می کنند که شما سانسور می کنید و با سانسور وحشتناکی که در تلویزیون می شود مردم تصورشان اینست که در پلت فرم ها هم همین سانسور وجود دارد در حالیکه این گونه نیست و در پلت فرم ها سانسور خیلی کم است.
جیرانی در رابطه با اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران اظهار داشت: اکران آثار خارجی به شما مربوط نیست و مشکل از جای دیگری است و به این مورد برمی گردد که ارتباط ما با دنیا قطع است و به نظر من باید این مشکل حل شود تا فیلمهای خارجی هم در سینماهای ما اکران شوند چونکه دیگر آن زمان گذشت که اکران فیلمهای خارجی سبب عدم فروش فیلمهای ایرانی شود.
سرتیپی در قسمت دیگر اظهاراتش در این قسمت از برنامه «سی و پنج میلیمتری» اظهار داشت: در سینما بحث هایی در رابطه با ابتذال می شود که در پلت فرم ها چنین مبحث بسیار بسیار کمتر است و کارهای بسیار بهتر و خوب تری ایجاد می شود.

ما قصد کودتای فرهنگی نداریم!

تهیه کننده فیلم سینمایی «ستاره بازی» خاطرنشان کرد: نمی دانم چرا در حوزه فرهنگ نگاهی وجود دارد که گویا برنامه ریزی خاصی وجود دارد که می خواهد کاری انجام دهد اما من و شما می دانیم که اصلاً این گونه نیست و هیچ چیزی وجود ندارد که بخواهند تصور کنند که در این عرصه مقرر است ما کودتای فرهنگی انجام دهیم.
جیرانی خاطرنشان کرد: یک جریان فکری وجود دارد که تلاش دارد این تحلیل ها را عرضه نماید اما با این جریان فکری کاری نداشته باشید، این جریان در اقلیت است. نکته اینجاست که مردم خواستار سرگرمی سالم، درست، جدید و مدرن هستند. طبقه متوسط اکثریت جامعه هستند، وزیر ارشاد هم به این نکته اشاره نمود که ما طبقه متوسطی داریم که سبک زندگی و مطالباتش با کم سوادها و بی سوادها فرق می کند.
سرتیپی تاکید کرد: این قشر هم از تلویزیون و هم از سینما رانده شده و حالا به پلت فرم ها آمده اند. اگر این طبقه پلت فرم ها را هم از دست بدهند توجهشان فقط به آن طرف معطوف می شود.
وی اضافه کرد: ما هیچ کمکی نمی خواهیم، فقط می خواهیم اذیتمان نکنند و بدانیم کاری که انجام می دهیم منفی هایش دیده نمی گردد. ما می توانیم در جهان و منطقه حرف بزنیم، صادرات خوب داشته باشیم و به جای این که نگران یک سری مسائل باشیم در ساخته هایمان می تواند اتفاقات خوبی رقم بخورد، ما به لحاظ فرهنگی، کاردانی و کارگردانی از دنیای عرب و کشورهای اطرافمان بسیار جلو هستیم.
این تهیه کننده توضیح داد: دوستان ما در قسمت های فنی اصرار دارند که با ما قرارداد سه ماهه ببندند چون که اغلب این افراد از کشور می روند و ما مدام مجبور هستیم آدم های جدید بیاوریم، حتی از افراد سفته می گیریم تا تضمینی بر این باشد که یک سال با ما کار می کند. ما متخصص هایی به وجود آورده ایم که امکان دارد به کشورهای منطقه بروند. پلت فرم ها کمک کردند که افراد بسیاری کار کنند و شغل داشته باشند. ما در رابطه با این موضوعات صحبت می نماییم، خیلی از افراد متوجه حرف های ما می شوند اما متأسفانه برخی افراد نگاه بدبینانه دارند.
جیرانی در تأیید اظهارات سرتیپی، اظهار داشت: عقلای نظام باید متوجه این مورد باشند که وجود پلت فرم ها ضروری است و تلاش کنند برخی یادداشت ها را که در جهت تخریب پلت فرم ها در بعضی خبرگزاری ها نوشته می شود، ننویسند. وجود پلت فرم ها بسیار مهم می باشد، مردم به واسطه این آثار شبکه های خارجی را نمی بینند.

تفریح کم هزینه با تماشای فیلم طنز

در ادامه این برنامه سرتیپی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نقش سینمادارها در رشد سینمای کمدی و کنار رفتن سینمای اجتماعی، اظهار نمود: من این تحلیل را درست نمی دانم. ما در سینمای ایران بحران داریم و ریشه آن به کم شدن میزان مخاطبانش مربوط می شود. ما در فضای کرونا بودیم و بعد اتفاقات دیگر رخ داد و در نهایت بالا رفتن هزینه های سالن داری را داشتیم. هزینه سالن داری واقعاً وحشتناک است، ما ماهی دو میلیارد و سیصد میلیون تومان برای سینماهایمان در مجموعه کوروش هزینه می نماییم. هزینه سالن ها بشدت بالا رفته در حالیکه قیمت بلیت افزایشی متناسب با این افزایش قیمت نداشته و البته بالا رفتن قیمت بلیت سبب ریزش مخاطب می شود و ما بنابراین اصرار چندانی برای بیشتر شدن قیمت بلیت نداریم. از طرفی خود پلت فرم ها عوامل را گران کردند، ساخت یک فیلم سینمایی بسیار گران شده و باید یک فیلم صد میلیارد تومان بفروشد تا سرمایه خویش را برگرداند. سینمای اجتماعی ما از مردم عقب افتاده است که شاید دلیلش سانسور یا مسائل دیگر باشد. آن چه که مردم در موبایل خود می بینند از آن چه که در سینما می بینند بسیار جلوتر است. کسانی که می خواهند فیلم طنز ببینند به دنبال یک تفریح کم هزینه هستند و بنابراین این سینما هنوز نفس می کشد. من نگران پلت فرم ها هم هستم، ما باید ژانرهایمان را بیشتر نماییم تا بلای سینما سر ما نیاید.
سرتیپی در رابطه با دلیل پرفروش بودن فیلمهای تلخ اجتماعی در سالهای گذشته اظهار داشت: آن زمان این فیلمها از جامعه جلو بودند اما امروز فیلم هایی که اکران می شوند احتمالا جلو نیستند. در دولت جدید روانشناسان و جامعه شناس ها این مورد را تحلیل کنند، ما نمی توانیم همه چیز را متوجه سانسور بدانیم. من معتقدم که به تحولات خاص نیاز داریم.

بدبینی مردم نسبت به سانسور

وی اضافه کرد: شاید همانطور که مردم تصور می کنند فیلمهای خارجی حتما سانسور می شوند، فیلمهای اجتماعی که از وزارت ارشاد مجوز می گیرند هم دیگر حرفی برای گفتن ندارند. این تصور هم در مردم به وجود آمده که سانسور اجازه نمی دهد آثار متفاوتی خلق شود. باید به این مسائل در دوره جدید فکر کرد و اگر سینما در این کشور از بین برود اتفاق واقعاً بدی است.
سرتیپی ضمن اشاره به این که در تهران بالای ۲۰۰ سالن سینما وجود دارد، تاکید کرد: سالن های خوبی راه افتاده و در تهران سالن های خوبی هم درحال راه اندازی است. در مشهد، شیراز، بندرعباس، خوزستان، سازی و... سینماهای خوبی بزودی راه اندازی می شوند. اختصاص دادن یک ساختمان به تنهایی برای سینما دیگر صرفه اقتصادی ندارد و برای نیاز مردم هم جوابگو نیست چون پکیج رستوران ها و شهربازی و... با هم جذاب است. یکی از نوستالژیک ترین سینماهای ما در تهران «عصر جدید» است که چند سال قبل از کار افتاد و سینماهای بسیاری بودند که دیگر که اصطلاحاً تک محصول هستند از بین رفته اند.
وی در رابطه با پیشنهاد برگزاری یک سمینار برای تحلیل وضعیت سینما و در نظر گرفتن تغییرات صورت گرفته، اظهار داشت: موافقم، فیلمسازی چون عامریان جلب توجه مردم را یاد گرفته است. سینمای اجتماعی هم باید این مساله را یاد بگیرد.

کمدی مانع رشد سینمای اجتماعی نیست

جیرانی خاطرنشان کرد: ما باید یاد بگیریم که سینمای کمدی مانع رشد سینمای اجتماعی نیست. باید بفهمیم که چرا سینمای اجتماعی به این وضعیت رسیده است.
سرتیپی در ادامه این بحث اظهار داشت: ما باید تلاش نماییم که ابتذال وارد کمدی نشود، فیلمهای کمدی خوب ساخته شود، باید فیلمهای خوبی مثل «ورود آقایان ممنوع» ساخته شود.
جیرانی ضمن اشاره به فیلم هایی چون «خوب، بد، جلف»، «نهنگ عنبر»، «فسیل» و «هتل» که آنها را آثار کمدی خوبی دانست، اظهار داشت: من به واژه ابتذال اعتقادی ندارم، من معتقدم که سینما باید همه جور فیلم داشته باشد. در سینمای آمریکا هم ۸۰ درصد آثار مزخرف هستند. در کشور ما چون فیلم خوب کم داریم، فیلم بد جلوه می کند.
سرتیپی اظهار داشت: من فکر می کنم ما باید به این فکر نماییم که چه کاری نماییم تا در سینمای اجتماعی، سیاسی و جنگی ما اتفاقات خوبی رخ دهد. من به آقای زین العابدین هم گفتم که کاش شما فیلم هایی بسازید که بتوانند با اجتماع ارتباط برقرار کنند.
بنیاد فارابی با زمان جلو نیامد
جیرانی تاکید کرد: فارابی باید با مرور زمان گرفتار دگرگونی شود، اما این اتفاق رخ نداد و دولت ها از آن برای مقاصد سیاسی خودشان استفاده کردند. فارابی که بهشتی ایجاد کرد، درست بود، فیلم هایی که در آن زمان ساخته شدند هم آثار درستی هستند اما فارابی با زمان جلو نیامد. من با فیلم سفارشی خوب هم مشکلی ندارم، در دنیا هم فیلمهای سفارشی ساخته می شوند اما در کشور ما فیلمهای سفارشی بدی ساخته می شوند. «کانی مانگا» با پول دولت ساخته شده اما هنوز بعنوان یک فیلم جنگی خوب میتوان این فیلم را دید.
وی ضمن اشاره به فیلم «آدم برفی» اظهار داشت: این فیلم را حوزه هنری در دوره آقای زم ساخت و همه دیدیم و تاکید داشتیم که فیلم خوبی است، حتی مقامات بالا هم این فیلم را تأئید کردند اما مدیریت فرهنگی بعدها به اشتباه خود ازعان کرد و آقای ضرغامی توییت کرد که ما در مجوز ندادن به «آدم برفی» اشتباه کردیم.
این کارگردان تاکید کرد: نگرشی در این سه سال وجود داشت که معتقد بود مدیریت های سینمایی در دولت های قبل اشتباه کردند و ما باید به سراغ سینمای تراز انقلابی برویم اما واقعاً نمی دانستند سینمای تراز انقلاب چیست. این عنوان را مطرح می کردند اما تعریفی از آن نداشتند.
سرتیپی در ادامه این بحث اظهار داشت: هم اکنون اسم برخی وی. او. دی ها را می شنویم که مسؤلان این پلت فرم ها حتی فیلمسازان را نمی شناسند. پول های بزرگی به این پلت فرم ها می دهند و بازار را خراب می کنند و فکر می کنند که درحال فرهنگ سازی هستند. در سینما هم پول های دولتی که وارد شدند شرایطی را ایجاد کردند که خیلی ها تلاش کردند فیلم بسازند و سودشان را در تولید به دست بیاورند.
جیرانی تاکید کرد: شورایعالی تهیه کنندگان و انجمن تهیه کننده ها باید تهیه کننده شدن را قانونمند کنند. وقتی سرمایه داری روشن و درست نباشد و در ارتباط با جهان شکل نگرفته باشد همه چیز در آن شکل می گیرد و در سرمایه داری بسته همه چیز امکان ظهور و بروز دارد. سرمایه داری در دل تحریم که دیگر نامش سرمایه داری نیست.
سرتیپی در پاسخ به پرسشی بر مبنای این که آیا فیلم کمدی دیگری اکران خواهد شد که از «فسیل» فروش بیشتری داشته باشد، اظهار داشت: صد در صد چنین فیلمی اکران می شود. البته «فسیل» یک نمونه خاص است که یک سال اکران آن ادامه پیدا کرد و واقعاً هم فیلم خوبی بود و عامریان هم بعنوان تهیه کننده کارش را بلد بود. من فیلمی دیدم که فکر می کنم اکران می شود و رکورد «فسیل» را می شکند.
۸ سریال درحال فیلمبرداری داریم
وی در انتها اظهار نمود: ما هم اکنون ۸ سریال درحال فیلمبرداری داریم و فکر می کنم تلویزیون تا این حد تولید ندارد. شرایط سختی است ولی این کار را با عشق و علاقه انجام می دهیم، امیدوار هستیم و شاید اشتباهات داشته باشیم ولی به سمت خوبی می رویم و کمک می نماییم تا مردممان کمتر ماهواره ببینند. مردمی که صداوسیما را می بینند هم پلت فرم ها را می بینند. افق ما بشدت روشن است. رقابت خوبی بین پلت فرم ها وجود دارد و این رقابت سطح کارهای ما را بالا می برد. من به آینده پلت فرم ها در ایران بشدت امیدوارم. مرحله بحرانی را گذرانده ایم چون واقعاً سه سال پیش که مسئول شدم استرس شدیدی داشتم و با خودم می گفتم که چرا من سرمایه دار خصوصی را وارد این کار کردم. هیچ امیدی نداشتم ولی هم اکنون حالم خیلی خوب است و ان شاءالله اجازه دهند که همچنین خوب باشیم، قول می دهیم که کارهای بهتری بسازیم، برای جامعه مان مفید باشیم و بتوانیم سریال های ایران و فرهنگ کشورمان را در دنیا عرضه نماییم. ما این قابلیت را کاملا داریم، فقط اذیتمان نکنند و اجازه دهند که کارمان را انجام دهیم.


منبع:

1403/06/26
12:11:03
5.0 / 5
78
تگهای خبر: استاندارد , اكران , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال