حکایت توقیف فیلم های سیاسی -انتقادی

حکایت توقیف فیلم های سیاسی -انتقادی سام فیلم: همزمان با اکران عمومی فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی شروع می شود. این فیلم که در دسته آثار موسوم به سیاسی قرار می گیرد، سه سال توقیف بود. قبل تر نیز برخی فیلم ها با رگه های انتقادی -سیاسی سرنوشتی مشابه داشتند که فرجام این دست آثار را مرور کرده ایم.



ماهرخ عباسپور: این فیلمهای دو دهه اخیر را شامل می شود وگرنه تعداد آثار سیاسی توقیفی بیشتر است؛ مثل «شب های زاینده رود» ساخته محسن مخملباف که خود روزگاری یکی از عوامل اصلی توقیف فیلمهای سینمایی بود!
مصلحت
در جشنواره سی و نهم فیلم فجر، برای اولین بار فیلم «مصلحت» ساخته حسین دارابی رونمایی گردید. فیلمی که در زمان تولید بواسطه خط داستانی اش کنجکاو برانگیز بود و پی گیران این پرسش را مطرح می کردند که دو سازمان حکومتی یعنی اوج و حوزه هنری چگونه یک سوژه ملتهب را در چارچوب اثری سینمایی روایت کرده اند. خلاصه داستان فیلم این است: «پسر یکی از مقامات عالی رتبه کشور در یکی از درگیری ها مقابل دانشگاه تهران مرتکب قتل می شود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور، این پرونده مشکوک و پُر رمز و راز را وارد موازنه ای پیچیده و سخت می کند...» واکنش ها نسبت به «مصلحت» بعد از رونمایی در جشنواره فجر متفاوت بود. عده ای آنرا دلسوزی دو نهاد حکومتی تعبیر کردند و برخی حرف فیلم را برنتابیدند. «مصلحت» در ۷ بخش کاندیدای دریافت جایزه شد و حسین دارابی دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را بدست آورد. در حالیکه «مصلحت» آماده اکران عمومی می شد، خبرهایی درگوشی حکایت از عدم رضایت قوه قضاییه داشت. در نهایت فیلم برغم آن که دو ارگان حکومتی را پشت سر خود می دید، بیشتر از سه سال توقیف بود تا یک مرتبه دیگر ثابت شود حکومتی ها هم در بیان حرف های صریح، ولو از سر دلسوزی، حاشیه امن ندارند. این فیلم در حالی روی پرده می رود که یک فیلم توقیفی دیگر روی دست سازمان اوج است: «مسیح، پسر مریم» ساخته علی جعفرآبادی که درامی اجتماعی از دهه ۵۰ شمسی است و ربطی به سوژه این گزارش ندارد.
شیشلیک
محمد حسین مهدویان ششمین فیلمش را با نام «شیشلیک» در حالی برای جشنواره سی و نهم فجر آماده کرد که تفاوتی اساسی با ساخته های پیشین او داشت. این فیلم یک کمدی سیاه است که داستان آن در شهری خیالی روایت می شود اما نقدی تند به فاصله طبقاتی و رفتار برخی مسولان کشور دارد. از این منظر، برخی فیلم را در دسته آثار سیاسی قرار داده اند. «شیشلیک» در چهار بخش نامزد دریافت سیمرغ شد و نظر مثبت برخی منتقدان را هم بدست آورد اما با گذشت بیشتر از سه سال و برغم داشتن پروانه نمایش، هنوز سرنوشت اکران عمومی آن مشخص نیست. این ماجرا بارها از جانب رسانه ها پی گیری شده است اما مسولان سینمایی کنونی صراحتا اعلام نمودند که نمایش آن فعلاً به صلاح نیست!
گزارش یک جشن
ابراهیم حاتمی کیا جزو کارگردان هایی است که نگاهی نافذ به اتفاقات جامعه دارد و تلاش می کند آنها را در آثارش بازتاب دهد. پیرو همین دغدغه او از ماجراهای بعد از انتخابات سال ۸۸ وام گرفت و «گزاش یک جشن» را ساخت. فیلم به صراحت موضع گیری برخی مسولان در برابر معترضان به نتیجه انتخابات را نقد می کند. هر چند کیفیت آن مثل فیلم اعتراضی- سیاسی «آژانس شیشه ای» نیست، اما نمی توان منکر نگاه دلسوزانه کارگردان شد. فیلم بعد از اکران در جشنواه بیست و نهم مهر توقیف خورد و اجازه نمایش عمومی از آن سلب شد. حاتمی کیا در جلسه پرسش و پاسخ «به وقت شام» در جشنواره فجر اظهار داشته بود: «شرمم می آید که جلوی نمایش «گزارش یک جشن» را گرفتند.»
به رنگ ارغوان
در کارنامه ابراهیم حاتمی کیا یک فیلم توقیفی دیگر به چشم می خورد: « به رنگ ارغوان». این فیلم روایت عشق یک مامور وزارت اطلاعات به دختر یکی از اعضای گروه سیاسی اوائل انقلاب است. این گره عشقی وقتی ایجاد می شود که مامور می خواهد از راه دختر، به پدرش که می خواهد به کشور بازگردد، برسد. «به رنگ ارغوان» در آستانه جشنواره بیست و سوم فجر توقیف شد و درنهایت مسولان وقت سینمایی اجازه نمایش آنرا در جشنواره بیست و هشتم صادر کردند. فیلم سیمرغ بلورین را هم بدست آورد اما در گیشه موفق نبود. چه بسا اگر «به رنگ ارغوان» بموقع اکران عمومی می شد، سرنوشت بهتری در گیشه بدست می آورد و محبوبیتش پیش مخاطبان فراگیرتر می شد.
از رئیس جمهور پاداش نگیرید
کمال تبریزی هم همچون کارگردان هایی است که در آثارش مسولان را نقد می کند. «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» هم در ادامه این دغدغه است که آنرا سال ۸۷ ساخت. اسم اولیه فیلم «پاداش» بود و داستانش در رابطه با سفر زیارتی یکی از مسولان میانی کشور که در عربستان از کاروان جدا می افتد.... «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» سال ۹۴ رفع توقیف شد و مخاطبان از خود پرسیدند دلیل سخت گیری ها چه بوده؟ کارگردان بعدا توضیح داد که اشارات و شوخی های سیاسی –انتقادی از فیلم بیرون آمده و حتی برخی صحنه ها باردیگر فیلمبرداری شده است تا به کسی برنخورد!
خیابان های آرام
کمال تبریزی مثل ابراهیم حاتمی کیا پس از انتخابات سال ۸۸ تصمیم گرفت فیلمی با این مورد بسازد. «خیابان های آرام» در جشنواره بیست و نهم به شکل محدود به نمایش درآمد و از قضا مورد توجه برخی منتقدان و اصحاب رسانه قرار گرفت. تبریزی بستر روایت داستان را به ارمنستان برد اما همه اتفاقات مشابهت سازی با ماجراهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران بود. او به شیوه کمدی قصد داشت بر ضرورت همدلی و وحدت تاکید کند اما حرفش فهمیده نشد و «خیابان های آرام» برای همیشه مهر توقیف خورد. مسولان سینمایی در دولت های مختلف گفته اند نهادهای بیرونی چنین تصمیمی برای فیلم گرفته اند. در کارنامه کمال تبریزی فیلم توقیفی «دونده زمین» با رگه های سیاسی هم دیده می شود که بعد از شش سال موفق به اکران شد. برخی معتقدند تبریزی به بهانه نقد مردم و مسولان، خواسته یا ناخواسته گرفتار تحقیر ایرانیان شده است.
آشغال های دوست داشتنی
حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ دستمایه محسن امیریوسفی در «آشغال های دوست داشتنی» هم شد. وی در این فیلم پیرزنی را محور قصه قرار داد که خانه اش یک شب مخفیگاه معترضان انتخابات می شود؛ مابقی قصه گذشته سیاسی و حال خانواده او را در بر می گیرد. این مضمون، فیلم را به محاق فرستاد. امیریوسفی اتفاقات بعد از انتخابات را بهانه ای قرار داد برای تاکید روی اینکه همه فرزند میهنیم و « برای عبور از بحران» نیازمند گفت و گو هستیم. چنین نگاه دلسوزانه ای اما شش سال دیر فهمیده شد و فیلم در نهایت بهمن ۹۷ موفق به دریافت مجوز اکران شد. بعدها گفته شد بهروز وثوقی در نسخه اصلی فیلم بازی کرده است و این یکی دیگر از دلیل توقیف «آشغال های دوست داشتنی» بوده است.
عصبانی نیستم!
فیلم «عصبانی نیستم!» نقدی است بر شرایط دانشجویان که بخاطر فعالیتهای سیاسی ستاره دار می شوند و زندگی شان با این اتفاق از دست می رود. رضا درمیشیان در این فیلم داستان دو دانشجو و دلدادگی و ابتلائات سیاسی شان را روایت می کند. فیلم اولین بار در جشنواره سی و چهارم به نمایش درآمد اما با اعتراض برخی رسانه ها مواجه گردید و حتی سیمرغ نوید محمدزاده از دست رفت! «عصبانی نیستم!» قرار بود شهریور ۹۳ اکران عمومی شود اما اعضای وقت کمیسیون فرهنگی مجلس با ارسال نامه ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان صادرنشدن مجوز اکران آن و ۷ فیلم دیگر شدند. آذر ۹۶ فیلم در آستانه اکران قرار داشت ولی این دفعه بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) مانع نمایش آن شد. در نهایت و با ممیزی های انجام شده، «عصبانی نیستم!» اردیبهشت ۹۷ رنگ پرده دید؛ در حالی که کمی پیشتر نسخه قاچاق آن بیرون آمده بود.
زادبوم
ابوالحسن داووی هفت سال پس از «نان، عشق و موتور ۱۰۰» قصد ساخت فیلمی دیگر با بن مایه های انتقادی گرفت. «زادبوم» در جشنوراه بیست و هفتم به نمایش در آمد و سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. آن زمان کسی گمان نمی کرد فیلم مورد تعبیر فرامتن قرار بگیرد، بخصوص اینکه سرمایه گذارش حوزه هنری بود. در کمال تعجب اما تعابیری چون «سیاستمدار ایرانی خوب، دولتمرد پشیمان است.» مواجه گردید و مهر توقیف خورد. «زادبوم» مرداد ۹۶ در سینماهای کشور به نمایش در آمد و آب از آب تکان نخورد!
دیدن این فیلم جرم است!
«جوانی بسیجی مومن بعد از آن که همسر محجبه اش مورد ضرب و شتم یک شهروند تابعیت ایرانی-انگلیسی قرار می گیرد و نهایتا منجر به سقط جنینش می شود، تصمیم می گیرد با دستگیری ضارب او را به سزای عملش برساند اما زمانیکه مشخص می شود ضارب یکی از اشخاص رده بالای حکومتی است، کار به جاهای پیچیده می کشد.» سازندگان «دیدن این فیلم جرم است!» قصد داشتند وادادگی برخی مسولان را گوشزد کنند و در خلال آن تا توانستند حرف سیاسی زدند. فیلم از محصولات حوزه هنری است و مخالفان اکران آن در رابطه با اش نوشتند: « برای نخستین بار است در تاریخ جمهوری اسلامی، فیلمی با بودجه یک نهاد انقلابی ایجاد می شود که در آن، دو نهاد انقلابی روی هم اسلحه می کشند.» فیلم در جشنواره سی و هفتم فجر رونمایی گردید و بعد از دو سال روی پرده سینماها رفت. «دیدن این فیلم جرم است!» برخلاف نمونه های موفق مثل «آژانس شیشه ای» جریان ایجاد نکرد.
یک خانواده محترم
مرکز سیما فیلم سال ۹۰ فیلم «یک خانواده محترم » به کارگردانی مسعود بخشی را وارد فاز تولید کرد. فیلم نقدهایی جدی به شیوه مدیریت کشور دارد و در لحظاتی بوضوح شرایط سیاسی-امنیتی را زیر سوال می برد. فیلم برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش در آمد و مورد اعتراض برخی رسانه های ایرانی حاضر در این رویداد قرار گرفت. سیما فیلم هم بلافاصله خویش را مبرا از آنچه ساخته شده است، دانست. اعتراض ها ضد «یک خانواده محترم» تا آن جا بود که برخی خواهان ممانعت فعالیت سازندگانش شدند. فیلم هیچگاه به شکل رسمی در ایران روی پرده سینماها نرفت اما نسخه قاچاق آن منتشر گردید.
صد سال به این سال ها
سامان مقدم که پیشتر تجربه ساخت آثاری سیاسی – انتقادی چون «پارتی» را در کارنامه داشت، سال ۸۶ سراغ «صد سال به این سال ها» رفت. فیلم داستان زندگی یک زن است که از اواخر حکومت پهلوی آغاز می شود و به انقلاب و دوران جنگ تحمیلی می رسد. گفته می شود قیاس شکل گرفته در رابطه با زندگی آرام قبل از انقلاب و زندگی ملتهب بعد از انقلاب، دلیل اصلی توقیف فیلم است! «صد سال به این سال ها» در جشنواره بیست و نهم یک مرتبه برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد اما تلاش تهیه کننده برای نمایش عمومی آن فعلاً بی نتیجه بوده است.
۵۷۵۷


منبع:

1402/03/18
14:26:57
5.0 / 5
1026
تگهای خبر: اكران , تهیه كننده , جشنواره , حوزه هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال