یك نویسنده و كارگردان مطرح كرد:

تولید فیلم بلند در اصفهان به جریان سازی مستمر نیاز دارد

تولید فیلم بلند در اصفهان به جریان سازی مستمر نیاز دارد به گزارش سام فیلم، اصفهان یک نویسنده، کارگردان و تهیه کننده با اشاره به اینکه تولید فیلم بلند مبتنی بر یک جریان فیلم سازی در اصفهان نیست، اظهار داشت: اصفهان به لحاظ سخت افزاری و تجهیزات فیلم سازی به عوامل بیرونی نیاز ندارد و فقط باید مکانیزم حمایتی برای تولید فیلم بلند از سوی مجموعه هایی مانند حوزه هنری، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعریف شود.



مجید صدیقی در گفتگو با ایسنا وبا اشاره به نبود سازوکار حمایتی مشخصی برای تولید فیلم بلند در اصفهان، اظهار نمود: نه در اصفهان و نه در هیچ شهرستان دیگری به صورت مستقل سازوکار تولید فیلم بلند وجود ندارد. تنها مرجع تولیدات فیلمهای بلند یا سریال ها مراکز صداوسیمای استان ها هستند که نوساناتی که در اعتبارات این مراکز وجود دارد به خاطر نوسانات موجود در بودجه های تخصیصی تولید این مراکز است.

او افزود: در قسمت خصوصی یا مراکزی که حامی هستند بیشترِ فعالیتهای حوزه فیلم سازی بر تولید فیلمهای کوتاه، آماتور و دانشجویی متمرکز است. بعضاً مؤسساتی هستند که این بر مبنای کار ویژه ای که برای خود تعریف کرده اند، فیلم بلند تولید می کنند در واقع تولیداتی که در حوزه فیلم بلند است مبتنی بر یک جریان فیلم سازی در اصفهان نیست، یعنی جریانی وجود ندارد که به صورت مستمر در این عرصه، سیاست گذاری، تأمین اعتبار و نهایتا تولید فیلم کند.

این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون بیان نمود: بعضی مؤسسات بر مبنای اهداف و سیاست ها و سرمایه شخصی خود، شیوه نامه ای را تعیین کرده، سیاستگذاری می کنند و بر طبق این سیاست گذاری، تولید فیلم بلند را در دستور کار خود قرار می دهند؛ برای مثال موسسه سینمایی فرانگر طی سالهای گذشته یعنی از سال ۹۸ تا الآن، نزدیک به ۴ فیلم بلند تولید کرده که شامل تله فیلم «ماه درخشید» که اردیبهشت ۱۴۰۱ از شبکه دو سیما پخش شده و ۳ فیلم بلند سینمایی است، یعنی فیلم هایی که ذیل عنوان فیلمهای لوباجت و با رویکرد سینمای آلترناتیو و سینمای مستقل تعریف می شوند.

صدیقی اضافه کرد: به غیراز فیلمی که برای شبکه دو ساخته شد، فیلم هایی که موسسه سینمایی فرانگر تولید کرده، در حوزه سینمای آلترناتیو و سینمای مستقل تعریف می شود که همه این ها به جز فیلم آخر که درصدی از اعتبار آنرا از جانب شهرداری تأمین و حمایت شد، تولید سایر فیلمها از سرمایه شخصی مجموعه تأمین شده است. فیلمهای «جوجه ها آخر پاییز جیغ می کشند»، «تو مشغول مردنت بودی» سال ۹۸ و ۹۹ در موسسه سینمایی فرانگر ساخته و در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده اند. این اتفاقی بی نظیر در تاریخ فیلم سازی در اصفهان است که یک موسسه در قسمت خصوصی طی دو سال دو فیلم بلند بسازد و هیچ سابقه در این حوزه در جایی موجود نیست.

سازوکار منظم تر تولید فیلم کوتاه در اصفهان نسبت به فیلم بلند

نویسنده فیلم «مرگ سپید» با اشاره به اینکه فیلم «زندگی شیرین» در سال ۱۴۰۰ و با مشارکت شهرداری اصفهان تولیدشده و در مرحله گرفتن پروانه نمایش و سپس اکران قرار دارد، اظهار داشت: هیچ جریان هدفمندی تولید فیلم بلند در هیچ شهرستانی را حمایت نمی نماید. اگر کسی یا مجموعه ای یا موسسه ای یا شرکت سینمایی به تولید فیلم بلند ورود پیداکرده به خاطر تمهیدات و یا سیاستگذاری خود آن مجموعه است؛ یعنی این مجموعه ذیل بخش دولتی یا اعتبارات متمرکز هیچ نهادی فعالیت نکرده است. بنابراین نمی توان شماتیک روشنی را از جریان ساخت فیلم بلند در اصفهان ترسیم کرد و فیلمهای بلند به صورت پراکنده و بر مبنای سیاست های شخصی یا داخلیِ یک موسسه خصوصی تولید می شوند و مسیر خویش را برای نمایش پیگیری می کنند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه سازوکار تولید فیلم کوتاه در اصفهان نسبت به فیلم بلند منظم تر است، اضافه کرد: مراکز مختلفی هستند که در تولید فیلم کوتاه به صورت متمرکز فعالیت می نمایند. انجمن سینمای جوانان ایران و دفاتر استانی آنها مثلا انجمن جوان سینمای اصفهان، سازوکار و مکانیزم آموزش و تولید را با هم دارد، یعنی هم آموزش می دهد و دانش آفرینی می کند و هم مقدماتی را برای تولید فیلم کوتاه فراهم می آورد. از این رو با حضور انجمن سینمای جوان به علت مباحث در ارتباط با تأمین هزینه ها، شرایط برای تولید فیلم کوتاه نزدیک به ذهن تر است چون هزینه های تولید آن پایین تر است. بعضاً مؤسسات آموزشی غیر از انجمن سینمای جوان مثل دانشگاه ها هم برای فارغ التحصیلان و دانشجویان خود شرایط حداقلی را برای تولید فیلم کوتاه تأمین می کنند.

صدیقی افزود: این که کسی مسیرش از تولید فیلم کوتاه به فیلم بلند برسد یا خیر، در سازوکار یا سیاستگذاری این گونه مجموعه ها پیشبینی نشده است، ضمن این که این مجموعه ها موظف نیستند وقتی فیلم کوتاهی توسط شخصی ساخته شد از آن حمایت کنند که آن فیلم ساز فیلم بلند خویش را هم بسازد.

سهم شهرستان ها از سبد تولیدات بنیاد سینمایی فارابی صفر است

تهیه کننده فیلمهای سینمایی «جوجه ها اخر پاییز جیغ می کشند» و «تو مشغول مردنت بودی» اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی و مجموعه های معتبری مثل سازمان سینمایی اوج، بنیاد روایت و مجموعه هایی ازاین دست باید در راه تولیدات فیلمهای بلند سینمایی هزینه کنند که البته بودجه ها را بر مبنای سیاست های داخلی خود و یا بر مبنای نظرات کارشناسی شوراهایشان، با سلیقه های مدیران را هزینه می کنند و فیلم هایی می سازند. درصورتی که سهم شهرستان ها از سبد تولیدات مجموعه هایی مثل بنیاد سینمایی فارابی عملاً صفر است. کماکان در شهرستان ها مجموعه تعریف شده روشن مشخصی برای پشتیبانی از تولید فیلم بلند وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای تولید فیلم بلند در اصفهان به اندازه کافی فراهم است، خاطرنشان کرد: زیرساخت های تولید فیلم، داشتن یک فضای اندیشه ورز است؛ یعنی به نیروی متخصص و دانش آموخته ای که اهل ایده پردازی باشد نیاز است، به یک فیلم نامه نویس خوب، کارگردان خوب و عوامل فنی خوب نیاز است که در اصفهان زیاد است. الان در دو دانشگاه در مقطع کاردانی و کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد، دانشجوی حوزه سینما فارغ التحصیل می شود. به لحاظ سخت افزاری و تجهیزات فیلم سازی، اصفهان نیازی به عوامل بیرونی ندارد و تمام شرایط در اصفهان فراهم است؛ تنها باید یک مکانیزم حمایتی از سوی مجموعه هایی مثل حوزه هنری، شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعریف شود که نیروهای خوش قریحه و خوش استعداد در این راه قرار بگیرند و بتوانند فیلم بلند بسازند.

صدیقی با اشاره به اینکه ایجاد نقطه عطف در حوزه فیلم سازی در اختیار توانمندی های سیاست گذاران است، اظهار نمود: نه پیشکسوتان و نه هیچ آدم باتجربه دیگری که سیاست گذار نباشد، نمی تواند نقطه عطفی برای یک جریان باشد، ولی اگر نقطه عطف را این گونه در نظر بگیریم که آدم های باتجربه می توانند در کنار جوانان قرار بگیرند و جوانان از تجربه آنها در راه فیلم سازی شان استفاده کنند، میتوان آنرا بعنوان نقطه عطفی در نظر گرفت. آدم های پیشکسوت و دارای تجربه می توانند در بهبود شرایط فیلم سازی و کمک و مشاوره دادن به فیلم سازان جوان مؤثر باشند، ولی پیشکسوت به صورت مستقل نمی تواند اسباب جریانی را فراهم آورد. نه پیشکسوت، نه نوکسوت، نه میان کسوت و نه هیچ تراز دیگری از فیلم سازان نمی توانند تغییری را ایجاد کنند چون اصلاً در حوزه اختیاراتشان نیست، بلکه می توانند مؤثر و مفید باشند. این تغییر و ایجاد نقطه عطف در حوزه اختیارات و توانمندی های سیاست گذاران است.

جریان تولید مستمر تولید فیلم بلند در اصفهان وجود ندارد

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه انجمن سینمای جوانان در راه فیلم سازی اساساً تاثیر بسزایی دارد، افزود: نقش انجمن سینمای جوانان قابل مقایسه با آموزشگاه های آزاد سینمایی نیست و اساسا نقش و تاثیر این انجمن در آموزش و تعریف درست مسیر فیلم سازی بسیار درخشان و بی نظیر است و هیچ آموزشگاه دیگری در هیچ شهرستانی چنین نیست. در کنار آن آموزشگاه هایی که با اصالتِ انگیزه و معطوف به اراده کار می کنند هم به اندازه خودشان تأثیرگذارند، البته در جریان تولید فیلم بلند چه نقشی دارند، خروجی این مجموعه ها اگر حائز شرایط کیفی به لحاظ آموزش و دانش آموختگی باشند، می توانند در آینده فیلمهای بلند خوبی تولید کنند، ولی این که بگوییم انجمن سینمای جوان یا آموزشگاهی بعدازاینکه به هنرجوی خود آموزش داد و شرایطی را برای تولید فیلم کوتاه فراهم نمود مجدداً برای ساخت فیلم بلند حمایت کند، میسر ابن نیست و اساساً چنین چیزی در آئین نامه های این مجموعه ها وجود ندارد و بر مبنای یک مکانیزم حامی و سیستم حمایت کننده عمل می شود و با بودنِ مجموعه پارامترهایی مانند شایستگی و توانمندی و همت و ارتباطات و قدرت اقناع سرمایه گذار، میتوان به حوزه تولید فیلم بلند وارد کرد.

او به سوابق آثار بلند سینمایی در اصفهان هم اشاره نمود و اظهار داشت: فیلم سازی در حوزه فیلم بلند در اصفهان خیلی مبتنی بر جریان نبوده و سینمای فارسی پیش از انقلاب به اصفهان بعنوان یک لوکیشن نگاه می کرده است، مثلا در فیلم گنج قارون و برخی از فیلم هایی که آقایان ارحام صدر و وحدت کار کرده اند، اصفهان بعنوان لوکیشن محسوب می شد و هیچگاه اصفهان مرجع و مصدر جریان سازی در فیلم بلند نبوده و بعضاً بعنوان لوکیشن مورداستفاده قرارگرفته است. حتی وقتی که موسسه فیلم سازی شاهد یا گروه هنری ابوذر با مسئولیت آقای مرتضی مسائلی، شرایط تولید یکسری فیلمها را در اصفهان فراهم کردند مثل دو فیلمی که آقای محسن مخملباف در اصفهان ساخت جریان به وجود نیامد، بلکه مقطعی و زودگذر بود و در واقع چنین بود که کسی بر مبنای توانمندی خود فیلمی تولید کرد که خیلی به جریان تبدیل نشد. البته نه تنها اصفهان، بلکه هیچ شهرستان دیگری با این مختصات فیلم تولید نکرده است و ما مجبوریم که بپذیریم محل سیاستگذاری و تمرکز تولیدات فیلمهای بلند تهران است.

این نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما اظهار داشت: اساسا اگر فیلم سازان کم تجربه و نسل جوان مسیرشان را درست و روشن تعریف کرده و تحصیل کنند، آموزش ببینند، پیوسته و مستمر در جریان و فرایند فیلم سازی حرکت کنند اساسا می توانند در تولید فیلم بلند به توفیق برسند و مسیرشان در حوزه سینما با رستگاری همراه باشد. اساسا امید و تعریف و ترسیم یک چشم انداز امیدآفرین در هر رشته ای لازم است و اگر امید به آینده نباشد کسی انگیزه ای برای حرکت کردن پیدا نمی کند.

صدیقی با اشاره به اینکه حضور فیلم سازان مطرح اصفهانی و فیلم سازان جوان، سابقه خوبی را برای تولید آثار بلند سینمایی رقم زده است، اضافه کرد: فیلم سازان مطرح اصفهانی مانند خالق قصه های مجید و امثال او، کارهایی را در اصفهان انجام داده و فیلم هایی ساخته اند که اساسا می تواند تا حدی برای جریان فیلم سازی اصفهان مفید باشد و سیاست گذار فرهنگی استان هم باید از آن مدل تولیدات استقبال کند، ولی حضور این اساتید و تولید فیلم در اصفهان مسلماً به جریان ختم نشد، کما این که قبلاً هم این دوستان در اصفهان فیلم هایی ساخته اند، ولی جریانی به وجود نیامده است. جریان به مفهوم تولید مستمر فیلم بلند است و اگر مقرر است جریانی در اصفهان شکل بگیرد زیرساخت های آن باید در اصفهان فراهم شود؛ حتی اگر آقای فرهادی هم که اصفهانی و چهره شاخص سینمای ایران هستند در اصفهان فیلمی بسازند اساسا سبب جریان سازی نخواهد شد.





منبع:

1402/01/22
12:05:44
5.0 / 5
1035
تگهای خبر: آموزش , آموزشگاه , اكران , بنیاد سینمایی فارابی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال