كورش نریمانی:
هر كه دابسمش اجرا نماید كه كمدین نیست!
به گزارش سام فیلم كورش نریمانی با اعلان اینكه در فضای مجازی دوغ و دوشاب به هم آمیخته شده، اشاره كرد: هر كس كه دابسمش اجرا نماید كه كمدین نیست!
این هنرمند تئاتر در گفتگو با ایسنا از لطمه هایی سخن اظهار داشت که به دنبال گسترش کارهای نمایشی در فضای مجازی و به دنبال شیوع ویروس کرونا ایجاد شده؛ وضعیتی که به تعبیر او، سبب در هم آمیختن دوغ و دوشاب شده است. او البته نسبت به زیان های جبران ناپذیر تعطیلی کلی تئاتر هم آگهی داد.
نریمانی با اشاره به گسترش هرچه بیشتر کارهای جمعی در فضای مجازی که به دنبال شیوع ویروس کرونا رخ داده است، اظهار داشت: در فضای مجازی دوغ و دوشاب به هم آمیخته شده است. مانند بعضی از افراد که در هتل ها جنگ شادی اجرا می کنند و نام تئاتر کمدی بر آن می گذارند!
او افزود: این روزها هم هر کس که با گوشی موبایلش دابسمشی درست کند، نام خودرا کمدین می گذارد! و این چنین است که آن فرد معتادی را که فیلمش در اینستاگرام و فضای مجازی انتشار یافته بود، هنرمند نامیده بودند و حالا برایش صفحه ای درست کرده اند و کلی هم تبلیغات دارد! چون فضای مجازی متاسفانه در و پیکر درست و درمانی ندارد. حالا هم که بیشتر فعالیت ها به این فضا منتقل شده و طبیعتا شاهد نتایج منفی اش خواهیم بود.
این کارگردان ابراز تاسف کرد: این در هم آمیختگی ها در تئاتر حرفه ای مان هم به وجود آمده و در این سال ها عده ای نمایش هایی روی صحنه می برند که هیچ قابلیت تئاتری ندارد و می تواند به صورت تصویری ضبط و پخش شود.
این مدرس تئاتر ادامه می دهد: در این میان حتی هنرجویان آموزشگاه ها هم پس از یکی دو ترم فکر می کنند هنرمند تئاتر شده اند.
نریمانی در ادامه صحبتش هرچند ورود به فضاهای تازه تئاتر مانند اجرای آنلاین یا پخش فیلم تئاتر را در شرایط فعلی، ناگزیر دانست، اما اشاره کرد: نباید آنچنان نومید شویم که تئاتر کلا تعطیل شود؛ چون اساسا زیان هایی جبران ناپذیر خواهد داشت.
این هنرمند درباره این زیان ها توضیح داد: طبیعتا سالن هایی تعطیل و گروه های زیادی از هم پاشیده می شوند. در این وضعیت هنرمندان با تجربه تر وارد فضاهای حرفه ای دیگری می شوند ولی بیشتر نگران جوانانی هستم که تازه در تئاتر مطرح شده اند.
نریمانی افزود: با تئاتر آنلاین مخالفتی ندارم برای اینکه در شرایط فعلی چاره دیگری نداریم ولی این حق مسلم ماست که ببینیم چه فضایی را بیشتر دوست داریم. بعنوان کسی که در چند حوزه فعالم، ترجیح می دهم بجای اجرای آنلاین، فیلمنامه سریال یا سینمایی بنویسم چون قبلا امتحانش را پس داده ام.
او با اعلان اینکه اجرای آنلاین، موضوعی جدید و تجربه نشده است، اشاره کرد: باید به این مساله فکر کرد. اساسا در آغاز خطاهایی دراین زمینه خواهیم داشت ولی باید فکر نماییم که چه نوع متن و اجرایی را برای کار آنلاین تدارک ببینیم. البته این شکل اجرا هم تمرین های خاص خودرا می خواهد و باید مناسب این مدیوم باشد.
نریمانی درباره ضرورت نگارش نمایشنامه ویژه اجرای آنلاین توضیح داد: شخصا در کنار جریان صحنه ای تئاتر، همیشه در تله تئاتر و فیلمنامه نویسی هم فعال بوده ام. برای این شکل از کار هم باید متن مناسب نوشته شود مثل نمایش نامه های رادیویی. خود من برای ساخت تله تئاتر، نمایش نامه هایم را بازنویسی کرده ام.
این کارگردان که در کارنامه هنری اش اجرای نمایش هایی مانند «شب های آوینیون»، «والس مرده شوران»، «دن کامیلو»، «شوایک»، «هیپوفیل»، «هتل پلازا» و... را دارد، درباره پخش فیلم این نمایش ها در وضعیت کرونایی که امکان اجرای صحنه ای وجود ندارد، اظهار داشت: برخی نمایش هایم فیلمبرداری خوبی نشده اند و فیلم شان کیفیت آنچنانی ندارد. حال آنکه دوست دارم تماشاگر، فیلم را با کیفیت خوبی ببیند چونکه فیلم تئاتر در بهترین و با کیفیت ترین حالت ۵۰ درصد ارزش های آن نمایش را به تماشاگر منتقل می کند. به ویژه در نمایش های کمدی که خیلی وابسته به حضور تماشاگر است و بویژه در کارهای من که پر از سکوت است. این سکوت برای مخاطبی که در سالن است، جذابیت زیادی دارد ولی در فیلم تئاتر خوب شنیده نمی گردد. لحظات کمیک بدون کلام، در تصویر شکل حقیقی خودرا نخواهد داشت و این مشکلات در چنین وضعیتی خودرا نشان میدهد.
او اشاره کرد: تئاتر آزاد یا نمایش هایی که در هتل ها اجرا می شوند و بیشتر مبتنی بر کلام هستند، در چارچوب سی دی هم می توانند مخاطب داشته باشند ولی تئاتر کمدی به آن روشی که ما کار می نماییم، وابسته به واکنش تماشاگر است که اگر حذف شود، به شدت به کیفیت کار ضربه می زند. هرچند این روزها ارزش های صحنه قدری مخدوش شده و حال آنکه اجرای روی صحنه، کاربلدی می خواهد بویژه در کار کمدی.
این نمایشنامه نویس در عین حال ابراز خوشنودی کرد: خوشبختانه حدودا نیمی از نمایش هایم باردیگر اجرا شده اند و فیلم های خوبی از آنها وجود دارد ولی منتظرم ببینم جریان پخش فیلم تئاتر از نظر نظارتی و همچنین بازخورد مخاطبان به کجا می رسد. اگر بازخورد خوبی نداشته باشد، ترجیحم بر همان اجرای صحنه ای است.
او افزود: شاید کرونا بعضی از همکاران ما را گرفتار شتاب کرد. دوست ندارم عجولانه وارد ماجرایی شوم ولی شرایط به شکلی پیش می رود که چاره ای جز این نداریم که به رسانه های امروزی و ارتباط تکنولوژیک با مخاطب فکر نماییم. البته هر کارگردان با تجربه ای شک ندارد که تصویر، هیچ گاه جای تئاتر زنده را نخواهد گرفت چون ماهیت تئاتر وابسته به اجرای زنده است و تماشاگر حضوری، بخش جدانشدنی از تئاتر است. بنا بر این تصویر، جای تئاتر را نمی گیرد.
او با اشاره به پیشینه تئاتر در یونان باستان تصریح کرد: تئاتر یک مراسم است از یونان باستان تا به امروز. حال و هوای آن مهمست مثل چهارشنبه سوری یا مراسم عزاداری عاشورا که مردم از خانه بیرون می زنند تا در این آیین حضور داشته باشند.
کورش نریمانی در آخر درباره فعالیت هایش در ایام کرونایی توضیح داد: بیشتر مشغول نوشتن هستم و طرح های قبلی ام را سر و سامان می دهم. کارهای نوشتاری ام در سه حوزه است؛ نگارش سریال برای شبکه نمایش خانگی و پیشنهاد دیگری هم از جانب مدیر شبکه سه دارم. در زمینه تئاتر هم مشغول بازنویسی نمایشنامه «ارباب پونتیلا» هستم. قبلا بر این متن کار کرده بودم. البته برای اجرای این نمایش سالن بزرگی در نظر دارم. علاوه بر اینها چند سالی است به اجرای بعضی از نمایش های قبلی ام می اندیشم ولی عملی شدن همه این ایده ها، منوط به مشخص شدن وضعیت تئاتر است.
منبع: سام فیلم
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب