كمال تبریزی:
سینمای امروز ما كوته بین است
سام فیلم: كمال تبریزی معتقد می باشد كه باید فضا را برای تجربیات جدید سینماگران فراهم نمود تا مسیر پیشرفت سینمای ایران هموار شود اما متاسفانه سینمای ما كوته بین است و مدام خودرا مشغول فیلم های جمع و جور می كند.
به گزارش سام فیلم به نقل از خبر آنلاین، این روزها بحث ساخت فیلم های پرهزینه با پروداكشن های بزرگ حسابی در سینمای ایران به راه افتاده است و نظرات مختلف و گوناگونی درباره آن از طرف سینماگران مطرح می شود.
در واقع برخی معتقدند كه باید از ساخت فیلم هایی از این دست كه تجربیات جدیدی را در اختیار سینمای ایران قرار می دهند استقبال و حمایت كرد چونكه از این طریق می توان مسیر پیشرفت سینمای ایران را هموار كرد اما در مقابل برخی دیگر مخالف این امر هستند و معتقدند كه نباید هزینه ساخت فیلم ها را بالا برد.
این اتفاق را اما می توان در فیلم هایی كه در چند وقت اخیر روی پرده سینماهای كشور رفته اند، دید. فیلم هایی كه با سبك و سیاقی تازه و نوآورانه توانستند مخاطبان را شگفت زده كرده و البته مورد توجه هم قرار بگیرند.
كمال تبریزی یكی از كارگردانانی است كه با فیلم جدیدش، «ما همه با هم هستیم» تا حدود زیادی تجربه جدید را در سینمای ایران رقم زده است، وی در گفت و گو با خبرآنلاین اصرار كرد كه باید اجازه داد تا در سینمای ما هم كارگردانان كارهای جدیدی را اجرا كنند تا سینمای ایران رشد كند.
مشروح گفت و گو با این كارگردان را درباره وضعیت سینمای ایران و كیفیت ساخت فیلم ها در ادامه می خوانید. سینمای جمع و كور و كم هزینه رشد نمی كند
در بین سینماگران ایرانی، بعنوان مثال مانی حقیقی وقتی فیلم «اژدها وارد می شود» را ساخت خیلی ها با او برخورد كردند و گفتند اژدهایش، مارمولك هم نبود. ولی واقعا جسارت او موجب شد تا فیلمسازان دیگر تا حدودی متفاوت تر از قبل به سینما نگاه كنند. كمال تبریزی در این زمینه نظر خودرا اینطور بیان كرد: «بله، متاسفانه سینمای ما كوته بین است و مدام همدیگر را به ساختن فیلم جمع و جور و كم هزینه سفارش می نماییم. این رویه مانع رشد سینمای ایران و حضورش در بازارهای جهانی است. كره جنوبی را در نظر بگیرید تا ۱۰، ۱۵ سال پیش در مقایسه با ما سینمای قابل عرضه نداشتند و كاملا معمولی و ضعیف بودند، ولی حالا به جایی رسیده اند كه سینمای ما در دهه ۶۰ به بعد آنرا تجربه كرده بود و در تمام دنیا شناخته شده بود. ما بجای ادامه رشد طبیعی سینما امروز فیلم های عشقولانسی می سازیم و جایزه اول كن را یك فیلم كره ای می گیرد.»
او افزود: «به جشنواره بوسان در كره جنوبی كه به صورتی جشنواره كن آسیایی است بروید و تغییرات سالن های سینما را ببینید، بهترین سالن های موجود در دنیا را تاسیس كرده اند با بهترین كیفیت تصویر و صدا و امكانات حیرت آور و ما در ایران همچنان با سودای سینمای رئالیستی مسیر كهنه قدیمی را طی می كنیم! من مخالف سینمای ساده كه واقع گرایی جادویی دارد نیستم اما در كنار آن باید تجربیات جدید هم داشته باشیم.»
متاسفانه سینمای ما كوته بین است و مدام همدیگر را به ساختن فیلم جمع و جور و كم هزینه سفارش می نماییم. این رویه مانع رشد سینمای ایران و حضورش در بازارهای جهانی است
سینمای ما تنها دو طیف مشخص دارد
تبریزی با تاكید بر اینكه در سینمای ما تنها دو طیف مشخص برای ساخت فیلم وجود دارد، توضیح داد: «متاسفانه سینمای ما در دو طیف مشخص خلاصه می شود، یك سمت فیلم های سخیف و سراسر لودگی و پر حرف با شوخی های كلامی جنسی به اسم فیلم طنز كه پرفروش هم می شوند و سمت دیگر فیلم های جشنواره ای و هنر و تجربه،... و گرچه این هردو برای سبد تنوع در سینمای ایران لازم هستند ولی میان این دو طیف دره عمیقی وجود دارد كه از انواع گونه های دیگر سینمایی خالی مانده است ما، برای كودك و خانواده فیلم نداریم، سینمایی كه قهرمان داشته باشد، سینمای رویاپرداز، وحشت، اكشن و پلیسی و غیره... نداریم و خودرا دلخوش به همین دو طیف كرده ایم.»
متاسفانه سینمای ما در دو طیف مشخص خلاصه می شود، یك سمت فیلم های سخیف و سراسر لودگی و پر حرف با شوخی های كلامی جنسی به اسم فیلم طنز كه پرفروش هم می شوند و سمت دیگر فیلم های جشنواره ای و هنر و تجربه
این كارگردان افزود: «به همین دلیل است كه خیل عظیمی از مخاطبان جرات نمی كنند كه به سینما بروند در صورتی كه سینما یك تجربه جمعی است و باید عظمت و بزرگ بودن خودرا حفظ كند. سینما جای حیرت و تخیل هم هست. اما اگر عده ای بخواهند برخلاف رویه معمول قدم های اول را در این راه بردارند انتقادها آغاز می شود كه می خواهند پول خرج می كنند و پول پاشی كنند ! حداقل فیلم را نگاه كنید هزینه ای كه برای آن شده و مغرضانه آنرا چندین برابر اعلام می كنند در فیلم دیده می شود.» همه چیز امروز دم دستی شده است
تبریزی با اشاره به هزینه های مشابه و یكسان چند فیلمی كه بتازگی روی پرده رفته است، اظهار داشت: «ضمن آنكه فیلم هایی با هزینه مشابه نیز قبلا به نمایش درآمدهاند، فیلم «غلامرضا تختی» كه به نظرم از نظر فیلمبرداری در سطح جهانی است و همه چیز از میزانسن گرفته تا طراحی صحنه و... عالی است و متاسفانه در سینما و جذب مخاطب مهجور می ماند، چرا؟ چون همه چیز دم دستی شده است، و ما هم راضی هستیم كه همه چیز سطحی و دم دستی باشد.»
او همین طور اظهار داشت: «در یك برنامه تلویزیونی با كمال تاسف می گفتند فیلم هایی كه باید دو میلیارد تومان هزینه داشته باشد را با چهار میلیارد تومان بودجه می سازند، فیلم دو میلیاردی را نگاه كنید و با فیلم چهار میلیاردی مقایسه كنید، اگر چهار میلیارد هزینه در فیلم دیده نشد حق با شماست، اما اگر دیده شود چه اشكالی دارد اصلا ۲۰میلیارد و حتی بیشتر هزینه واقعی كنند. همه جای دنیا سینما صنعتی گرانقیمت است اما اینجا سینما باید قدكوتاه باشد و عقبمانده به نظر برسد.» ۲۵۸۲۴۳
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب