انتشار اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری
سام فیلم: اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر گردید.
به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی از انتشار اصول رسانه ای این سازمان آگاهی داد و اظهار داشت: به منظور قاعده مند كردن امور رسانه ای و ارتباطی سازمان و موسسات تابعه، اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در ۱۵ بند آماده شد.
وی بیان كرد: این دستورالعمل كه از امروز سه شنبه دوم بهمن ماه، لازم الجرا است در امتداد سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل منتشر می شود.
«اصول رسانه ای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری»
۱-بر مبنای سیاست اطلاع رسانی پیشدستانه، تلاش می شود عمده اطلاعات و آمار رسمی، در روالی معین، در وبگاه سازمان سینمایی و موسسات مرتبط منتشر می شود.
۲-سوال هر رسانه حداكثر ظرف ۶ ساعت اداری از زمان وصول پاسخ داده می شود. به منظور افزایش دقت و پیشگیری از سوء تفاهم بعدی، پاسخ ها حتی المقدور مكتوب باشند.
۳-از آنجا كه كشف حقیقت، دغدغه رسانه هاست، رسمیت پاسخ اهمیت دارد. بدین سبب روابط عمومی سازمان موظف است بدون تبعیضی میان نوع رسانه (تصویری، رادیویی، مكتوب و مجازی) پاسخگوی رسانه ها باشد. همین طور جایگاه و میزان نفوذ و اعتبار رسانه متقاضی (مطابق طرح رتبه بندی رسانه ها مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی) در تعیین سطح پاسخگویی(مدیران ارشد یا میانی) یا قبول مصاحبه اختصاصی مدنظر قرار می گیرد.
۴- از پاسخ به رسانه های فاقد مجوز یا رسانه های فارسی زبان خارج از كشور خودداری می شود.
۵- اگر پاسخ پرسش یا اطلاعات و آمار مورد سؤال، قبلا در رسانه ای دیگر یا پایگاه های اطلاع رسانی وزارتخانه انتشار یافته است، خبرنگار به آن پاسخ دلالت می شود و باردیگر پاسخ داده نمی گردد مگر آن كه زوایای جدیدی در سؤال باشد.
۶- از بین ۲ رسانه ای كه یك پرسش مشابه و اختصاصی را طرح كرده اند، اولویت با رسانه ای است كه زودتر سؤال كرده است.
۷- پاسخ مدیران به مصاحبه ناگهانی حضوری و فی المجلس، به شرح زیر است:
اولا فقط در باره رویدادی كه برای آن حضور یافته اند. برای سوالات متفرقه، مطابق بندهای قبل عمل می شود.
ثانیا تلاش می شود همه رسانه های حاضر و متقاضی، یكجا دیده شوند و تبعیض قائل نشد.
ثالثا خیلی كوتاه است برای اینكه چنین مصاحبه هایی قرار نیست تحلیلی باشد.
موقعیت هایی از قبیل مراسم خاكسپاری و مجلس ختم هم مشمول همین قاعده اند.
۸- اگر بدلیل عجله، امكان مصاحبه نیست همانجا یكی از مدیران مرتبط عهده دار پاسخگویی می شود و یا شماره تلفن خبرنگار، ستاندن و حداكثر ظرف ۴ ساعت اداری، تماس گرفته می شود.
۹- از پاپاراتزی ها و كسانی كه با دوربین یا ضبط روشن و بدون اطلاع قبلی، مصاحبه می گیرند عذرخواهی می شود و مصاحبه ای صورت نمی گیرد. چنین كسانی به بندهای قبلی این شیوه نامه دلالت می شوند.
۱۰- قبل از پاسخ به مصاحبه های تلفنی ناشناس، راستی آزمایی صورت می پذیرد تا مربوط به افراد فاقد هویت روزنامه نگاری یا رسانه های معاند یا غیر رسمی نباشد.
۱۱- انتقادات رسانه ها بعنوان نماینده افكار عمومی و ایفاگر نقش نظارتی، مورد بهره برداری اصلاحی قرار می گیرد. بااینكه رسانه های معتبر، دروازه بانی دقیقی دارند اما چنانچه خبر نادرستی در این رسانه ها تولید یا بازنشر شد لازم است واكنش و روشنگری صورت پذیرد. وقت مدیران سازمان به تكذیب اظهارات رسانه ها یا اشخاص غیرمعتبر تلف نمی گردد.
۱۲- رسانه هایی كه مصاحبه اختصاصی را منتشر نمی كنند بااینكه در قالب حق خود عمل كرده اند ولی متقابلا مدیران هم می توانند از مصاحبه اختصاصی بعدی با آنان عذرخواهی كنند؛ در عین حال بهیچوجه حق طبیعی آنان (بندهای ۲و ۷و ۸) و یا برای حضور در كنفرانس های عمومی خبری، نقض نمی گردد.
۱۳- مدیر در مصاحبه های تفصیلی می تواند از حق خود (درخواست ویرایش پیش از انتشار) استفاده نماید برای اینكه مطابق اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری، روزنامه نگار موظف به اجرای آن یا انصراف از اصل مصاحبه است.
۱۴- در امتداد شفافیت و مسئولیت پذیری، هیچ یك از مدیران سازمان در خبرهایی كه در اختیار رسانه ها قرار می دهند از عبارات مجعول نظیر «منبع آگاه» استفاده نمی كنند. ۱۵- شكایت از رسانه ها و رسانه گران مجاز نیست. موارد خیلی خاص صرفا سپس تایید شورای معاونان سازمان صورت می پذیرد.
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب