نمایش روز صفر روایتی اساطیری از خشکسالی در فلات ایران

نمایش روز صفر روایتی اساطیری از خشکسالی در فلات ایران به گزارش سام فیلم، روز صفر تازه ترین نمایش محمد جواد سجادی، با نگاهی اسطوره ای و هشداردهنده به بحران آب در فلات ایران، از ۲۳ بهمن در تالار هنر اصفهان روی صحنه می رود.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - کورش دیباج: تئاتر، بستری برای بازتاب دغدغه های اجتماعی، زیست محیطی و فلسفی است. دراین میان، نمایش روز صفر به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد سجادی، اثری هشداردهنده و ژرف اندیش در رابطه با بحران آب و خشکسالی در فلات مرکزی ایران است. این اثر که از ۲۳ بهمن در تالار هنر اصفهان روی صحنه می رود، نه تنها از دل تاریخ و اساطیر ایرانی می جوشد، بلکه با بیانی مدرن و موسیقایی، تصویری نگران کننده از آینده عرضه می دهد.
محمد جواد سجادی، کارگردان و نویسنده ای که پیشتر با آثاری همچون هفت خوان هملت و افسانه ماده ببر نگاه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده بود، این دفعه با روز صفر، به سراغ یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی جهان یعنی بحران آب رفته است. این نمایش که بر پایه پژوهش های وی در رابطه با اساطیر ایرانی و متون کهن همچون اوستا شکل گرفته، ساختاری اپیزودیک دارد و نگاهی فلسفی به مساله خشکسالی و تاثیر آن بر فرهنگ و جامعه عرضه می دهد.
در گفتگویی تفصیلی با سجادی، در رابطه با ایده ی شکل گیری روز صفر، چالش های تولید آن و نگاه او به آینده تئاتر ایران به بحث نشستیم. محمد جواد سجادی نویسنده و کارگردان نمایش «روزصفر»

ایده نمایش روز صفر چگونه شکل گرفت و چه عواملی شما را بسمت این موضوع سوق داد؟

چندین سال است که به پژوهش در حوزه اساطیر ایرانی و نقش آب در تمدن های باستانی علاقه مندم. در متون کهن، آب نه تنها عنصری حیاتی، بلکه مفهومی فلسفی و الهیاتی است که ریشه در باورهای ایرانی دارد. خشکسالی، همواره در اسطوره ها و حماسه ها بعنوان نشانه ای از بحران های بزرگ اجتماعی و اخلاقی مطرح گردیده است. در روز صفر، کوشیده ام این مفاهیم را با چالش های معاصر همچون تغییرات اقلیمی، جنگ و مهاجرت پیوند دهم و تصویری از آن چه امکان دارد در آینده رخ دهد، عرضه کنم.
شما در این نمایش از اسطوره تیر یشت در اوستا بهره برده اید. چرا این روایت را برای ساختار دراماتیک نمایش انتخاب کردید؟
تیر یشت یکی از متون کهن ایرانی است که در آن نزاع میان نیروهای اهریمنی و ایزدان بر سر آب، بعنوان سرچشمه زندگی، روایت می شود. این داستان، هم از لحاظ دراماتیک ظرفیت بالایی دارد و هم بازتابی از حقیقت های امروز است. در نمایش، این تقابل به شکلی بازآفرینی شده است تا نشان دهد که چگونه در طول تاریخ، آب همواره مایه آبادانی و درعین حال، منشأ نزاع و نابودی بوده است.

انتخاب این موضوع چه چالش هایی برای شما داشت؟

بزرگ ترین چالش، تبدیل یک مفهوم انتزاعی به ساختاری نمایشی بود که بتواند مخاطب را درگیر کند. من نمی خواستم تنها یک روایت خطی از گذشته عرضه دهم، بلکه می خواستم اثری خلق کنم که هم از نظر فرمی و هم محتوایی، تفکر برانگیزد. از طرفی، پرداختن به این موضوعات نیازمند پژوهش عمیق بود و برای همین، مطالعات گسترده ای در حوزه اسطوره شناسی، تاریخ و حتی علوم اجتماعی انجام دادم.

به نظر شما، اجرای نمایش هایی با مضامین هشداردهنده مانند روز صفر، چه تأثیری بر مخاطب خواهد داشت؟

تئاتر زمانی اثرگذار می باشد که بتواند مخاطب را به فکر وادارد و او را از ساحت منفعلانه خارج کند. روز صفر یک نمایش مستند-تاریخی نیست، بلکه اثری هشداردهنده است که با لحنی کمدی-تراژیک، تصویری از آینده ای محتمل را عرضه می دهد. این نمایش در واقع تلنگری است به جهت اینکه ببینیم اگر در برابر محیط زیست، فرهنگ و هویت خود بی تفاوت باشیم، چه سرنوشتی در انتظار ما خواهد بود.

با توجه به تجربیات بین المللی شما، وضعیت تئاتر ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

تئاتر ایران همیشه پتانسیل های بالایی داشته و هنرمندان ایرانی خلاقیت بالایی در تولید آثار نمایشی دارند. اما مشکلاتی مانند کمبود حمایت مالی، نبود بسترهای مناسب برای اجرای حرفه ای، چالش های بزرگی برای تئاتر ما بوجود آورده است. با این وجود، کارگردانان و نویسندگان مستقل همچنان تلاش می کنند تا آثاری خلاقانه و تاثیر گذار تولید کنند.
شما اخیرا برگزیده رزیدنسی ادیسه در فرانسه شده اید. این تجربه چه تأثیری بر کارهای آینده شما خواهد داشت؟
رزیدنسی ادیسه فرصتی کم نظیر برای تبادل فرهنگی و پژوهش در حوزه تئاتر است. این تجربه به من امکان می دهد با هنرمندان و محققان بین المللی در ارتباط باشم و پروژه های نمایشی ام را در فضایی بینافرهنگی توسعه دهم. اساسا دستاوردهای این دوره، بر نمایش های آینده من و حتی بر نحوه ی آموزش و پژوهش در تئاتر ایران تاثیر گذار خواهد بود.
کلام پایانی؟
روز صفر نمایشی است که گذشته، حال و آینده را به هم پیوند می زند؛ از اسطوره های کهن تا بحران های مدرن. اثری که نه تنها روایتی تئاتری از خشکسالی و نابودی محیط زیست عرضه می دهد، بلکه دعوتی است به اندیشیدن در رابطه با آینده ایران و جهان. این نمایش با بازی جلیل عالی پور، خسرو صفوی، لیلا سخی زاده از ۲۳ بهمن در تالار هنر اصفهان روی صحنه می رود و فرصتی است برای آن که با چشمانی بازتر، به تأثیرات بحران آب و تغییرات اقلیمی بنگریم.


منبع:

1403/11/17
12:09:07
5.0 / 5
15
تگهای خبر: آموزش , بازی , تئاتر , كارگردان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال