حرف های متفاوت آقای کارگردان درباره ی بازیگری در سینما
سام فیلم: تازه ترین کارگاه انتقال تجربه بازیگری و کارگردانی سینما روز بیست و سوم آبان با حضور ابوالفضل جلیلی در موزه سینما اجرا شد.
به گزارش سام فیلم به نقل از روابط عمومی موزه سینما، کارگاه انتقال تجربه «بازیگری و کارگردانی سینما» با حضور ابوالفضل جلیلی عصر روز چهارشنبه ۲۳ آبان در موزه سینما برگزار گردید.
ابوالفضل جلیلی در این کارگاه اظهار داشت: همیشه آرزو داشتم تا جایی که امکان دارد با جوانان علاقمند به بازیگری و کارگردانی صحبت کنم برای اینکه راه های زیادی را طی کردم و نمی خواهم جوانان علاقمند گرفتار آزمون و خطا شوند. افرادی که به بازیگری علاقه دارند باید بدانند که این حرفه دارای چند فرمول است.
حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
وی افزود: برخی گمان می کنند که حتما باید در کلاس های بازیگری مختلف شرکت نمایند تا به موفقیت دست یابند در صورتیکه اینگونه نیست. بازیگر در ابتدا و قبل از هر چیز باید یک موقعیت را باور کند و این یکی از راه های رسیدن به موفقیت در بازیگری است.
کارگردان فیلم «گال» بیان نمود: دوربین سینمایی در حکم آدم نامحرم است که وارد حریم شما می شود و قدرت بازیگر در حذف دوربین و سایر عوامل تولید یک اثر است، چونکه این موارد مانع بازی صحیح او می شوند. بهترین بازیگران برای من در طول دوران فیلمسازی، افرادی بودند که علاقه و اشتیاقی به دوربین و بازیگری نداشتند. همیشه با خود فکر کرده ام که چرا چنین افرادی بهتر از علاقه مندان به بازیگری عمل می کنند. به نظر من این مورد به این علت است که آنها تنها بدنبال انجام وظیفه خود هستند و صحنه را باور می کنند اما بازیگران حرفه ای گاهی بدنبال مسائل دیگر نظیر چگونگی آراستگی ظاهر خود در مقابل دوربین هستند.
وی با اشاره به اینکه خالص ترین هنر از نظر او، «آواز» است، اظهار داشت: به علت این که آواز از درون یک فرد سرچشمه می گیرد. متاسفانه هدف برخی افراد از ورود به عالم هنر تنها حضور در جشنواره های خارج از کشور یا مسائلی همچون دیده شدن است، در صورتیکه فعالیت در فضای مجازی راه ساده تری برای کسب شهرت به حساب می آید. افرادی که قصد دارند بازیگر شوند، بالاتر از هر کسی می دانند که آیا توانایی این کار را دارند یا خیر. نکته مهم این است که کلاس های بازیگری قرار نیست از شما بازیگر بسازند.
این فیلمساز خاطرنشان کرد: من همیشه زمانی که متنی را می نویسم به علت کار با بازیگر غیر حرفه ای، خود قبل از او آن نقش را بازی می کنم و در صحنه همیشه از بازیگران می خواهم تا مقابل دوربین راحت رفتار کنند. برای رسیدن به موفقیت در بازیگری باید به خود رجوع کنید تا متوجه شوید به لحاظ درونی دارای چه جذابیت هایی هستید.
جلیلی با اشاره به اینکه دکوپاژ فرآیندی ساده است و باید دقیقا همانطور که هر چیز را می بینیم آنرا به انجام برسانیم، اضافه کرد: در اقصی نقاط دنیا من را پیرو هرمان هسه می دانند.
وی خاطرنشان کرد: من فیلمی به نام «یک داستان واقعی» را کارگردانی کرده ام. بعد از آن قرار بود فیلمی با نام «پسر ساعت» را کارگردانی کنم که فیلم نامه بسیار خوبی داشت. از من خواسته شد که آنرا با بازیگران حرفه ای بسازم اما بازیگر اصلی من نوجوانی بیمار بود که تصمیم گرفتم با پول ساخت فیلم او را مداوا کنم و این موضوع را دستمایه ساخت فیلمی تازه قرار دادم.
کارگردان فیلم «حافظ» افزود: زمانی که به یک لوکیشن می روم و بدنبال پلان معرفی هستم، به این نکته فکر می کنم که نخستین بار چه چیزی در آنجا من را به خود جذب کرده بود. البته برای معرفی یک مکان رویکرد های متفاوتی وجود دارد که بنا به قصه ای که در اختیار داریم باید از آنها بهره بگیریم. از طرفی تکنیک و محتوا وابسته به یکدیگر هستند و نمی توان یکی را بر دیگری برتری داد. ریتم نیز وضعیتی اینچنینی دارد و هر تکنیک و محتوایی دارای ریتم خاص خود است. هر اتفاقی باید دارای ریتم باشد و نمی توان آنرا بسادگی تغییر دارد و این مقوله در موسیقی، سینما و هر موضوع دیگری به چشم می خورد و باید آنرا رعایت کرد.
برگزیده جشنواره فیلم ونیز در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: ریتم برخی از افراد بصورت درونی کند است و نمی توان از هر بازیگری درخواست نمود که ریتم خودرا سریع تر کند. برای نمونه عزت الله انتظامی همچون بازیگرانی بود که در ادای کلمات دارای ریتمی کند بود. ضرباهنگ باید از ابتدا تا آخر در یک فیلم سینمایی به درستی رعایت شود و نمی توان آنرا یک دفعه تغییر دارد.
هر بازیگر باید دارای یک خاصیت مهم باشد
جلیلی درباره ی چگونگی کار با بازیگران نیز اظهار داشت: در کار با بازیگر باید او را کاملا شناخت و حد و حدود را رعایت کرد. همین طور باید موقعیتی قابل باور برای یک بازیگر درنظر گرفت تا او بتواند ارتباط لازم را با آن وضعیت برقرار کند. بازیگر باید دارای یک خاصیت به ویژه باشد که از آن به عنوان «آن» تعبیر می شود. این مشخصه از همان بدو تولد در فرد وجود دارد و بخشی نیز طی پروسه تزکیه حاصل می شود.
وی خاطرنشان کرد: یک کارگردان باید نسبت به داستانی که می خواهد آنرا به تصویر بکشد، آگاهی کامل داشته و به آن اعتقاد قلبی داشته باشد. به بیان دیگر فیلمساز باید نسبت به یک فیلم نامه اشراف و احاطه کامل به دست بیاورد. گاهی نیز پیش می آید که بازیگران به کمک یک فیلمساز می آیند و در بعضی از فیلم ها مشخص است که نتیجه نهایی تا چه حد مدیون توان بازیگران آنست.
تقوایی، شهید ثالث و نادری فیلمسازان بزرگی هستند
جلیلی در ادامه این کارگاه اظهار داشت: امثال ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث و امیر نادری کارگردانان بسیار بزرگی هستند. ناصر تقوایی یکی از بهترین فیلمسازان ایرانی است و به اعتقاد من «ناخدا خورشید» اثری بسیار ویژه است. ناصر تقوایی گفته بود اگر من موفق به ساخت فیلم نشدم، می خواهم آنرا ابوالفضل جلیلی کارگردانی کند، در صورتیکه من اصلا خودرا در حد و اندازه او نمی دانستم. تقوایی فردی بازیگرساز است و این مورد با دانش و آگاهی او در ارتباطست. من تنها یک دفعه با سهراب شهید ثالث ارتباط داشتم و باید بگویم که او نیز بسیار انسان بزرگ و شریفی بود.
وی بیان نمود: گاهی پیش آمده که درگیر مقوله فرم شده و بعدها در مونتاژ متوجه شدم که چنین پلان هایی هیچ حسی را منتقل نمی کنند.
بازیگر باید با لحن آهنگین صحبت کند
جلیلی اضافه کرد: فیلمی به نام «گل یا پوچ» را در کارنامه دارم که دارای لحنی طنزآمیز است و نمی دانم چرا تصمیم به ساخت آن گرفتم. من به دیالوگ اعتقادی ندارم و بنابراین است که تا حد ممکن از نوشتن دیالوگ پرهیز می کنم. به عقیده من هر بازیگری باید با موسیقی آشنا باشد و در این صورت است که او می تواند ریتم را درک کند. از جانب دیگر هیچ چیز به اندازه آواز نمی تواند به بیان یک بازیگر کمک نماید. به اعتقاد من دوبلورهای ایرانی بسیار قوی عمل می کنند و لحن اصلی بازیگر را حفظ می کنند. یک بازیگر باید آهنگین صحبت کند و این مورد به تمرین نیاز دارد. او نباید تنها به حفظ کردن دیالوگ ها اکتفا کند و باید آنرا با لحن موسیقایی ادا کند.
این فیلمساز افزود: در فیلم «گل یا پوچ» بازیگر اصلی فیلم بصورت آهنگین صحبت می کرد و این موضوع موجب می شد تا مخاطب به او توجه نشان دهد. ایکاش شرایطی برای نمایش این فیلم در موزه سینما به وجود بیاید تا برخی متوجه شوند ژانر کمدی را می توان به شیوه دیگری نیز در سینما به کار گرفت.
کارگردان «دلبران» خاطرنشان کرد: همه چیز در درون انسان وجود دارد و هر فرد می تواند به اهدافی که برای خود مشخص کرده است برسد و لازمه این اتفاق خواستن است. اگر انگیزه و نیاز وجود داشته باشد انسان در هر فعالیتی رشد می کند.
در این کارگاه آموزشی نظام الدین کیایی و مهدی ایل بیگی نیز در کنار اعضاء باشگاه مخاطبان موزه سینما و علاقه مندان به سینما در کارگاه ابوالفضل جلیلی حضور داشتند.
منبع: samfilm.ir
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب