رونمایی از تندیس بیتا فرهی

رونمایی از تندیس بیتا فرهی سام فیلم: مجسمه هایپررئال بیتا فرهی رونمایی گردید.


به گزارش سام فیلم به نقل از خبر آنلاین، مراسم رونمایی تندیس و اهدای یادگاری بیتا فرهی شامگاه ۲۴ مرداد ماه در موزه سینما انجام شد.
رضا یزدانی، سهیلا رضوی، آزیتا موگویی، محمود کلاری، مهسا قریشی ( دختر بیتا فرهی ) علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، نسرین میرشب همچون هنرمندان حاضر بودند.
تندیس بیتا فرهی به عنوان نخستین تندیس یک بازیگر زن سینما در موزه سینما قرار می گیرد.
این تندیس که توسط هنرمندی به نام سعیدی تولید شده است، مورد توجه حاضران قرار گرفت.


بر طبق گزارش موزه سینما، مراسم بزرگداشت و آیین رونمایی از گنجینه و تندیس زنده یاد بیتا فرهی با حضور تعدادی از هنرمندان در موزه سینمای ایران انجام شد.
در ابتدا این برنامه نجمه جودکی، مجری مراسم اظهار داشت: بیتا فرهی هنرمندی بود که مسیر هنر را برای خیلی از زنان حاضر در سینمای ایران هموار کرد. من به عنوان یک زن جوان در حوزه هنر راهی هموار را طی کردم در صورتیکه امثال بیتا فرهی برای موفقیت در این حوزه مسیری پرچالش پیش روی خود داشتند. با خود فکر می کنم که چطور او توانسته بصورت توامان یک مادر نمونه، رفیقی خوب و آرتیستی بزرگ باشد.
وی ادامه داد: کارهای ما در این جهان ماندگار خواهد شد و خوش بحال بیتا فرهی که آثار وی در تاریخ سینمای ایران مانا خواهد بود.
جودکی تصریح کرد: تندیسی که امروز در موزه سینما از آن رونمایی شده است، مزین به لباس های شخصی این هنرمند است. همین طور نخستین تندیس از یک بازیگر زن که در موزه سینما قرار می گیرد متعلق به خانم فرهی است.
خاطرات مادرم را به تپش زندگی سپردم در ادامه مهسا قریشی فرزند زنده یاد بیتا فرهی نیز اظهار داشت: چند روز بیش از پرواز ابدی بی همتا مادرم نگذشته بود و غم نبودنش برای من بسیار سنگین و باورناپذیر بود. با دوستان نزدیک مادر نشسته بودیم و از او سخن می گفتیم و از این کوچ ناگهانی پریشان و غمگین بودیم. از این که چگونه می توانیم یاد و خاطره بانوی سینمای ایران را زنده نگه داریم نگران بودیم. برای این درد، تنها تسکینی که یافتیم این بود که راه و یاد او را ادامه دهیم و خاطراتش را به تپش زندگی بسپاریم و میان دیدارها تقسیم نماییم، برای اینکه او کسی است که در ضمیر ما قرار دارد. سپس این تندیس آفریده شد به یاد آفرینش های هنرمندانه او که همیشه در گوشه ضمیر و دل ما جاودانه بماند.


وی افزود: ما فرزندان هنرمندان وظیفه بزرگی بر دوش داریم، وظیفه ای که به پاس عشق و هنرشان، یادشان را جاودان نگه دارد و میراث آنها را به نسل های بعد بسپارد. از افروز بوجاریا و مرتضی سعیدی دوستان هنرمند تشکر می کنم که با عشق و هنر خود به همراه یک گروه حرفه ای، این تندیس جاودانه از یاد مادر را خلق کردند. همین طور کمال تسکر را از آزیتا موگویی دوست وفادار و دیرینه مادرم و دکتر اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما که زمینه ورود این تندیس به موزه سینما را فراهم کردند را دارند.
فرهی در افراد تاثیری مثبت باقی می گذاشت در ادامه این مراسم بزرگداشت محمود کلاری، مدیر فیلمبرداری برجسته سینمای ایران نیز اظهار داشت: نقشی که خانم فرهی در ذهن و خاطره من دارد موجب شد تا خودرا به این مراسم برسانم. من یک تجربه ویژه در سینمای ایران داشتم که متعلق به فیلم «بانو» به کارگردانی مرحوم داریوش مهرجویی بود. در آن اثر من به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفتم اما در ابتدا بسیار تلاش کردم تا از انجام این کار اجتناب کنم، چونکه این اتفاق را در توان خود نمی دیدم. یادم است که خانم فرهی با من تماس گرفتند و گفتند آقای مهرجویی برای آن نقش فرد دیگری را به جز تو نمی بیند و به این علت بهتر است پیشنهاد او را قبول کنم. به فرهی گفتم دلیل تردیدم این است که چیزی از بازیگری نمی دانم و وی در پاسخ گفت من هم زمانی که برای «هامون» دعوت شدم دقیقا همین وضعیت را داشتم.


کلاری اضافه کرد: دلگرمی وی در زمان فیلمبرداری نیز ادامه پیدا کرد با وجود آنکه خسرو شکیبایی و داریوش مهرجویی از دوستان نزدیک من بودند، اما انرژی حضور در مقابل دوربین تنها از جانب بیتا فرهی به من منتقل شد.
مدیر فیلمبرداری «سرب» تصریح کرد: می توان بصورت مفصل درباره ی شیوه بازیگری و همین طور درک، فهم، شناخت و نوع جهان بینی خانم فرهی صحبت کرد اما مهم ترین نکته که درباره ی ایشان مثال زدنی است، شخصیت ویژه اوست. فرهی در یک خانواده آریستوکرات به دنیا آمد و در خارج از ایران به تحصیل هنر پرداخته بود و جایگاه و موقعیتی که از آن برخوردار بود، حالتی را ایجاب می کرد که جلوه ای در حد و اندازه خود داشته باشد و این اتفاق به گونه ای ویژه برای او رخ داد.
کلاری بیان داشت: شیوه بازیگری بیتا فرهی برای من تعجب آور بود. به یاد دارم که احساس وی در فیلم «کیمیا»، در تمام مدت زمان فیلمبرداری در اثر جاری بود. فرهی هر روز در بین خانواده های جنگ زده آبادانی حاضر می شد و با این افراد در ارتباط نزدیکی بود. در سکانسی از فیلم که وی در نخلستان از دست عراقی ها فرار می کرد درخواست داشت تا بچه ای واقعی را در آغوش بکشد تا حس دلهره را بهتر بتواند به مخاطب منتقل کند. فرهی یک بازیگر تکنیکی نبود و همیشه نقش را به دل و جان خود منتقل کرده و احساسات خودرا به گونه ای حقیقی بروز می داد.
او در آخر صحبت های خود اظهار داشت: فرهی در پشت صحنه آثاری که با او همکاری داشتم، حضوری بی حاشیه را ثبت کرده و بر همه افراد تاثیری ویژه و واقعی برجای می گذاشت. او فردی صادق بود و شخصیتی بی پیرایه داشت و جای او برای همیشه در سینمای ایران خالی خواهد بود.


موزه سینما اثبات می کند مرگ با شخصیت هنرمند نسبتی ندارد علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی اظهار داشت: بیتا فرهی همچنان در بین ما حضور دارد و این مساله به جادوی هنر و شخصیت والای او بازمی گردد. خانم فرهی در زمره هنرمندان و بازیگرانی قرار می گیرد که به مفهوم واقعی کلمه دارای شخصیتی حقیقتی بودند. او دارای مجموعه ای از خاصیت های مثبت بود و همین مسئله او را در جایگاهی ممتاز و متمایز از دیگران قرار می داد. فرهی بازیگری غریزی، عاطفی و حسی بود و می توان شیوه مواجه او با نقش را در محیط دانشگاهی به عنوان یک نمونه از بازی غریری در معرض دید هنرجویان قرار داد. از مجموعه موزه سینما برای به انجام رسیدن این حرکت زیبا و مهم سپاسگزارم برای اینکه موزه سینما مکانی است که اثبات می کند مرگ با شخصیت یک هنرمند نسبتی ندارد.
بیتا فرهی به وطن خود عشق می ورزید در ادامه احترام برومند، گوینده و بازیگر پیشکسوت سینما نیز اظهار داشت: بیتا فرهی در طول دوران کاری خود در نقش های متفاوتی حاضر شد و از احساس خود برای بروز خاصیت های هر شخصیت بهره بسیاری می برد. برای مثال حضور وی در فیلم «کیمیا» نتیجه ای درخشان به همراه داشت. او همیشه به شکلی با دیگران رفتار می کرد که طرف مقابل فکر می کرد که فرهی صمیمی ترین فرد نسبت به اوست.


برومند اضافه کرد: این هنرمند از حضور در کنار دیگران لذت می برد و به وطن خود عشق می ورزید و این نکته ای بسیار بهادار بود. زمانی که برای دیدار دختر خود عازم خارج از کشور می شد، برای حضور باردیگر در ایران ثانیه شماری می کرد و هیچ کجای این دنیا را به کشور خود ترجیح نمی داد. من یک هنرمند بسیار با احساس و دوستی نزدیک را از دست دادم. فرهی به شعر، خطاطی، نقاشی و عالم هنر عشق می ورزید. از دکتر اسماعیلی برای تدارک این مراسم سپاسگزارم.
فرهی نمونه ای از یک زن با خصلت نیک بود آزیتا موگویی، تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران و از دوستان نزدیک بیتا فرهی نیز بیان داشت: من در زندگی خود با دو وجه از شخصیت بیتا فرهی مواجه بودم. یکی دارای شمایل آرتیستی از یک زن مدرن امروزی با شهرت فراگیر و دیگری مربوط به احوالات برآمده از یک دوستی عمیق سی ساله.
موگویی با اعلان اینکه فرهی دارای خصلت های نیک انسان های برجسته بود، اضافه کرد: او همیشه در راستای حل اختلافات میان افراد تلاش نموده و در زندگی شخصی خود نظم قابل توجه را اعمال می کرد و افراد نزدیک به او از این مساله آگاهی دارند. فرهی فردی بسیار باسواد و بی ادعا بود و من هیچ گاه از وی در هیچ زمینه ای شاهد رفتاری خودنمایانه نبودم. او برآمده از یک خانواده اصیل بود و در عین حال رفتاری مهربانانه با همه افراد داشت.
نباید نقش زنان را در سینمای ایران نادیده بگیریم در بخش دیگر این مراسم فاطمه محمدی عضو هیئت مدیره موزه سینما اظهار داشت: نباید نقش زنان را در سینمای ایران نادیده بگیریم. زنان سینمای ایران در تمام جهان جایگاه و مقامی ویژه دارند که قابل الگو برداری و تکرار نیستند. من خلا وجود بیتا فرهی را باور ندارم و گمان می کنم این هنرمندان با نگاه ویژه و نقش مهم خود هیچ وقت تمام شدنی نیستند.
وی تصریح کرد: موزه سینما یک گنجینه سینمایی است و یک خانه همیشگی برای اهالی سینمای ایران محسوب می شود. از مهسا قریشی دختر بیتا فرهی به جهت ارائه ایده درخشان ساخت تندیس این هنرمند بزرگ تشکر می کنم. محمدی بیان داشت: امیدوار هستم بتوانیم میزبان و امانت دار خوبی برای گنجینه های سینمای ایران باشیم. ما در تلاش هستیم تا در موزه سینما نقش هنرمندان زن را به شکلی برجسته نماییم و امیدوار هستم این مسیر در سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد.
کاوه آفاق خواننده و موزیستن صاحب سبک نیز اظهار داشت: برای من حضور در این مراسم موجب افتخار است. آخرین بار خانم فرهی را در موزه سینما ملاقات کردم و آن زمان فکر نمی کردم دیدار ما برای آخرین بار است. بسیار خوشحالم که چنین برنامه ای برای خانم فرهی ترتیب داده شده است.


سپس رضا یزدانی، خواننده و بازیگر نیز اظهار داشت: متاسفانه زمانی که خانم فرهی از میان ما رفتند من در ایران نبودم و نتوانستم در مراسم او حاضر باشم. در دو پروژه همچون مجموعه «از یادها رفته» خانم فرهی نقش مادر من را ایفا کردند و در طول دو سال فیلمبرداری آن کار، خاطرات خیلی از او برایم باقی مانده است.
یزدانی بیان داشت: فرهی هنرمندی بسیار عزیز و مهربان بوده و خبر درگذشت او برای من بسیار تلخ و شوکه کننده بود. یک ماه قبل از درگذشت فرهی به همراه اندیشه فولادوند به خانه او رفتیم و ایشان یکی از کارهای مشترک ما را شنیدند. فرهی از من خواست آن قطعه موسیقی را در اختیار او بگذارم تا سناریویی برای ساخت ویدئو آن آماده کند، اما متاسفانه فرصت این همکاری هیچ گاه میسر نشد.
مرتضی سعیدی سازنده تندیس بیتا فرهی نیز اظهار داشت: بانی ساخت این مجسمه سرکار خانم فرهی بودند. سال قبل مشغول ساخت مجسمه ای بودم و زمانی که بیتا فرهی تصاویر مربوط به آنرا مشاهده کرد به شوخی از من پرسید چه زمان مجمسه مربوط به من را می سازی. قصد داشتم به مناسبت تولد خانم فرهی سردیسی کوچک را به او تقدیم کنم اما این اتفاق رخ نداد. در ساخت این تندیس سعی کردیم تا جزییات بسیاری را اعمال نماییم.
سهیلا رضوی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و از دوستان نزدیک بیتا فرهی ضمن قرائت یکی از شعرهای مورد علاقه بیتا فرهی، اظهار داشت: همکاران من در این جمع به خصلت ها و خاصیت های این هنرمند اشاره کردند. سابقه دوستی من، بیتا فرهی و آزیتا موگویی به سی سال می رسد و به مدت ۲۷ سال همسایه او بودم. اینروزها هنگام عبور از مقابل خانه او با چراغ های خاموش موجه شده و بسیار غمگین می شوم. بیتا برای من همچون یک خواهر بود.
تندیس زنده یاد بیتا فرهی به عنوان نخستین تندیس یک بازیگر زن در موزه سینما قرار گرفت.
در این مراسم افرادی همچون: محمود کلاری، علی دهکردی، احترام برومند، آزیتا موگویی، سهیلا رضوی، فاطمه محمدی، هلیا امامی، علی اوجی، رضا یزدانی، کاوه آفاق، مهدی کوشکی، اکرم محمدی، سام قریبیان، محمود گبرلو و... حضور داشتند.








۵۷۵۷



منبع:

1403/05/26
15:15:41
5.0 / 5
632
تگهای خبر: آنلاین , بازی , بازیگر , پیشكسوت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال