رویاهایی که در فجر42 جان می گیرند
سام فیلم: به گزارش سام فیلم، ایرنا نوشت: چهار انیمیشن در بخش ویژه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی آیند تا ببینیم کدام یک می توانند بعدها و در زمان اکران مخاطبان را با خود همراه کنند.
اگر همین حالا سری به سامانه فروش فیلم های سینمایی بزنید، احتمالاً فروش یک فیلم کودک برایتان تعجب برانگیز باشد، فیلمی در قالب انیمیشن که اتفاقا در این سال ها به پای ثابت گیشه ها تبدیل گشته اند و حضورشان در چرخه اکران متضمن قسمتی از فروش است.
انیمیشن «بچه زرنگ» که حالا فروش ۵۶ میلیاردی را در گیشه تجربه می کند، مسئولان سینمایی و حتی وزیر ارشاد را بر آن داشته تا سازندگانش را هر بار در محافل سینمایی تحسین کرده و در مقابل انتقادات نسبت به فروش قابل توجه کمدی ها، بر فروشش تکیه بزنند و به آن استناد کنند. این اما مسیری نیست که با «بچه زنگ» شروع شده باشد، گذرگاهی است که قبل از آن «پسر دلفینی»، «لوپتو»، «فیلشاه»، «شاهزاده روم» و... از آن عبور کرده اند تا عدد و رقم عایدی شان چشم اهالی سینما را به شکلی دیگر از فیلم ها هم روشن کند، تا این گزاره برایشان پررنگ شود که می شود بر نوع متفاوتی از فیلم ها هم سرمایه گذاری کرد و اتفاقا نتیجه هم گرفت.
انیمیشن ها حالا رقیبی جدی برای جدی ترین فیلم های سینمایی به حساب می آیند که می توانند همزمان با آنکه کودکان را با خود همراه کنند، پای بزرگسالان را هم به سینما باز کنند. انیمیشن ها گرچه قبل از این در اذهان عمومی به عنوان آثاری برای گروه سنی کودکان تعریف می شدند و البته هنوز هم بارقه های همین تصور را می توان در صحبت های سینمادوستان درباره ی این آثار دید، اما اینگونه ای است که بواسطه حضور گروههای سنی متفاوت در سینماها و مشخصا جذب «خانواده ها» توانسته جایگاهی در بین سینماداران هم پیدا کند.
این اما صنعتی است که بزرگترین کمپانی های جهان را به خود اختصاص داده، عظیم ترین سرمایه گذاری ها را به سمت خود سوق می دهد و آورده ای بلندبالا را در پی دارد. صنعتی که برای گروه بزرگی از متخصصان، قوه اشتغال زایی و خلاقیت را بارور می کند، ولی حالا در ایران هم یک قطب فیلمسازی را با خود همسو کرده و سبب شده بیش از پیش بر لزوم توجه به آن تاکید شود.
این مسیر البته به آسانی طی نشده و سینماگران هربار با ساخت اثری تازه آنرا تسهیل و تصحیح کرده اند، کافی است یک دهه گذشته را مرور کنید تا با انبوهی از اظهارنظرها از فعالان انیمیشن سازی مواجه شوید، هنرمندانی که نسبت به اقبال کم مسئولان سینمایی به این محصولات گلایه و گاه این گزاره را مطرح می کردند که دیر و دور نیست تا برای برخورداری از شرایط بهتر، کشور را به مقصد دیگری ترک کنند. همه این مسائل دست به دست هم داد تا برای نخستین بار بنیاد ملی پویانمایی تاسیس شود و حالا شاهد حضور ۴ فیلم انیمیشن در جشنواره فیلم فجر باشیم و این صنعت نوپا یک بخش از این رویداد ملی را به خود اختصاص دهند.
«ببعی» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی، «رویاشهر» به کارگردانی محسن عنایتی، «ساعت جادویی (سفربه تاریکی)» به کارگردانی محمدعلی بصیری نیک و «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی، چهار انیمیشن سینمایی هستند که در چهل ودومین جشنواره فیلم فجر حضور دارند و مقرر است برای کسب سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن با یکدیگر به رقابت بپردازند.
در این گزارش به معرفی این چهار انیمیشن می پردازیم؛
ببعی/ حسین صفارزادگان و میثم حسینی
اگر از آن دسته از مخاطبانی که باشید کودکی در خانه دارید، احتمالاً تا حالا چند قسمت از آنرا از شبکه پویا دیده باشید، انیمیشنی که موفقیتش در نسخه سریالی، سازندگانش را بر آن داشت تا نسخه سینمایی از آنرا هم تولید کنند
اگر از آن دسته از مخاطبانی که باشید کودکی در خانه دارید، احتمالاً تا حالا چند قسمت از آنرا از شبکه پویا دیده باشید، انیمیشنی که موفقیتش در نسخه سریالی، سازندگانش را بر آن داشت تا نسخه سینمایی از آنرا هم تولید کنند. «ببعی» را حسین صفارزادگان و میثم حسینی در مقام کارگردان و محمدمهدی مشکوری در مقام تهیه کننده به پشتیبانی سازمان اوج ساخته و روانه فجر کرده اند، نکته جالب درباره ی «ببعی» اما این است که سازندگانش در دوره پیشین این رویداد، فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود و با نزدیک شدن به ایام جشنواره حتی خبر از آماده شدن این فیلم مخابره می شد، ولی حالا در دوره پیش روی این رویداد حضور دارد.
انیمیشن «ببعی» بعد از دو تجربه «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی است که با تکنیک سه بُعدی در سازمان اوج تولید شده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «ببعی که همیشه مجلات جغد قهرمان درباره ی پرواز را می خواند در سر رویای پرواز دارد و می خواهد مانند یک پرنده پرواز کند ولی چون پرنده محسوب نمی شود با مشکلاتی مواجه می باشد...»
رویاشهر/ محسن عنایتی
محسن عنایتی و مصطفی حسن آبادی به عنوان کارگردان و تهیه کننده «رویاشهر» قبل از این و در سال ۹۷ انیمیشن «بنیامین» را در ویترین جشنواره فیلم فجر داشتند. دو سینماگری که این فیلم را در کاشان ساخته بودند و قبلترش آنرا در جشنواره فیلم کودک و نوجوان رونمایی کرده بودند. «بنیامین» در دوره سی و هفتم جشنواره فیلم فجر قدر دید و نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن شد، فیلمی که بعدها هم به لطف پخش چندین و چندباره تیزرهای تبلیغاتی اش از تلویزیون، در گیشه روزهای پراقبالی به خود دید و توانست بر صدر گیشه فروش فیلم های کودک بنشیند.
این تیم حالا پس از ۵ سال سراغ «رویاشهر» رفته اند فیلمی که محصولی از سازمان سینمایی سوره و اداره کل فرهنگی شهرداری تهران است و داستان ماجراجویانه پسربچه ای به نام آرات را روایت می کند که تصمیم دارد قهرمان «رویاشهر» شود. این اثر نگاهی به آینده دارد و امیر هوشنگ زند سرپرست گویندگان آنست.
ساعت جادویی (سفربه تاریکی)/ محمدعلی بصیری نیک
محمدعلی بصیری نیک و محمدمهدی نخعی راد انیمیشن سینمایی «ساعت جادویی (سفربه تاریکی)» را قبل از این در جشنواره فیلم کودک و نوجوان رونمایی کرده بودند و معتقدند این فیلمی است که می تواند با مخاطبان ۹ تا ۱۵ سال ارتباط برقرار کند. انیمیشنی که در سال ۹۸ تولید و پروسه فنی آن از سال ۹۹ مورد پیگیری قرار|گرفت. با آنکه سازندگانش «ساعت جادویی (سفربه تاریکی)» را اثری مستقل توصیف می کنند اما کارگردانش یک دفعه عنوان کرده کار ساخت این اثر ابتدا بصورت مستقل شروع شده اما بعدها حسینیه هنر در راه تولید از آن حمایت کرده است.
داستان این فیلم از جایی شروع می شود که یک پسربچه بواسطه هدیه ای که از پدربزرگ خود دریافت می کند، موفق به سفر در زمان می شود و به دوران کودکی مادربزرگ خود می رود. در این سفر، این پسربچه شغل خانوادگی خودشان یعنی نمدمالی را از نزدیک می بیند که در گذشته رونق بسیاری داشته است. این سفر در زمان مصادف با قیام گوهرشاد می شود و اشاره هایی به فرهنگ پوشش در آن زمان هم می شود. این پسربچه قسمتی از حوادث تاریخی را به چشم خود می بیند.
شمشیر و اندوه/ عماد رحمانی و مهرداد محرابی
تاریخ اسلام مملو است از قصه هایی که ظرفیتهای زیادی برای تصویر شدن دارند، این قصه ها گاه در قالب فیلم های رئال منعکس شده اند اما انیمیشن سازان گروهی هستند که از این فرصت بصورت جدی تر بهره برده اند و تولیدات زیای با همین مضامین به عاقبت رسیده اند
همین چند ماه پیش بود که سازمان سینمایی خبر از دریافت مجوز یک انیمیشن داد، «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری عنوان انیمیشنی بود که مجوز ساخت گرفت و حالا در این دوره از جشنواره مقرر است رونمایی شود. ساخت این اثر نزدیک به دو سال به طول کشیده و نزدیک به ۲۰۰ نفر در این پروژه درگیر کار بوده اند.
تاریخ اسلام مملو است از قصه هایی که ظرفیتهای زیادی برای تصویر شدن دارند، این قصه ها گاه در قالب فیلم های رئال منعکس شده اند اما انیمیشن سازان گروهی هستند که از این فرصت بصورت جدی تر بهره برده اند و تولیدات زیای با همین مضامین به عاقبت رسیده اند. همین چند سال پیش هم بود که انیمیشن «ناسور» در نسخه ای سینمایی با محوریت واقعه کربلا تولید و در جشنواره فیلم فجر دیده شد حالا چند سال پس از آن مقرر است بار دیگر ویترین فجر شاهد انیمیشنی با همین محوریت باشد.
«شمشیر و اندوه» اثری ۹۲ دقیقه ای است که برهه تاریخی پس از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا ورود امام حسین(ع) به کربلا را روایت می کند. روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مداین زندگی می کند و منجر به پیوستنش به قافله امام حسین (ع) خواهد شد. مخاطب این انیمیشن نوجوان و جوان در نظر گرفته شده و در خلاصه داستان آن آمده است: «کارن کودکی ۶ ساله که برای تحقق آزادی مبارزه می کند...»
۲۲۰۵۷
منبع: سام فیلم
این مطلب سام فیلم را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب