دیزنی، مالکیت میکی ماوس را از دست می دهد

دیزنی، مالکیت میکی ماوس را از دست می دهد ایسنا نوشت: شخصیت دوست داشتنی «میکی ماوس» در سال 2024 وارد ماکیت عمومی می شود و حق انحصاری آن دیگر در اختیار کمپانی دیزنی نخواهد بود.


کمپانی دیزنی، غول دنیای سرگرمی به زودی حقوق انحصاری تعدادی از شخصیت های محبوب و شناخته شده خود در سطح جهان همچون «میکی ماوس» نماد این کمپانی را در نتیجه قانون کپی رایت آمریکا از دست می دهد. «میکی ماوس» در سال ۲۰۲۴، تقریباً ۹۵ سال بعد از خلقش در ۱ اکتبر ۱۹۲۸، وارد مالکیت عمومی خواهد شد، چونکه برمبنای قانون، این مدت زمانی است که بعد از آن کپی رایت بر روی یک اثر هنری ناشناس یا شبه ناشناس منقضی می شود. «دانیل مایدا» معاون کلینیک حقوقی فیلم مستند در دانشکده حقوق UCLA و همین طور وکیل قدیمی رسانه و سرگرمی است در باره اظهار داشت که البته انقضای کپی رایت بدون محدودیت نیست و توضیح داد: «شما می توانید از شخصیت میکی ماوس همانطور که در ابتدا تولید شده بود استفاده کنید تا داستان ها یا داستان های میکی موس خودرا با این شخصیت بسازید. اما اگر این کار را به شکلی انجام دهید که مردم به دیزنی فکر کنند (که به احتمال زیاد این اتفاق می افتد بدین سبب آنکه دیزنی برای مدت طولانی روی این شخصیت سرمایه گزاری نموده است) در تئوری، دیزنی می تواند بگوید که شما علامت تجاری من را نقض کرده اید. تعدادی از جنبه های شخصیتی که عموم مردم آنرا به عنوان قسمتی از برند دیزنی می شناسند، برای هنرمندانی که مایل به استفاده از انقضای حق چاپ هستند، ممنوع می باشد. اگر یک اثر خاص موجب سردرگمی مردم شود و فکر کنند واقعاً به دیزنی وابسته است یا خیر، ممکنست عواقب قانونی بزرگی در پی داشته باشد». میکی ماوس اولین بار در کارتون سیاه و سفید «کشتی بخار ویلی»در سال ۱۹۲۸ ظاهر شد. این کارتون جهت استفاده از صدای همگام شده در انیمیشن پیشگام بود، جایی که حرکات روی صفحه با موسیقی و جلوه های صوتی مطابقت دارد و یکی از قابل تشخیص ترین تصاویر در فیلم و تلویزیون را به نمایش می گذارد. بگفته موزه ملی تاریخ آمریکا: «در طول سال ها، میکی ماوس تغییرات زیادی در ظاهر و شخصیت خود داشته است. در سالهای اولیه، میکی بداخلاق و بیشتر شبیه موش های صحرایی بود، با بینی دراز، چشم های سیاه، بدنی کوچک با پاهای لاغر و دمی بلند. «دانیل مایدا» همین طور اضافه کرد: کپی رایت محدود به زمان است، اما علایم تجاری چنین محدودیتی ندارند. بدین سبب دیزنی می تواند به استفاده از چیزهای مختلف همچون کلمات، عبارات، شخصیت ها یا هر چیز دیگری به عنوان علامت تجاری ادامه دهند و اساساً یک علامت تجاری دائمی داشته باشد. ۵۷۲۴۵

1401/04/16
14:27:54
5.0 / 5
589
تگهای خبر: انیمیشن , چاپ , دیزنی , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
سام فیلم - فیلم و سریال
samfilm.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سام فیلم محفوظ است

سام فیلم

همه چیز درباره فیلم و سریال