نفیسه روشن با بیان اینكه هیجانی برای بازی در بسیاری از سریالهای تلویزیونی ندارد، چون نقشهایی كه پیشنهاد میشود، تكراری است، گفت: از جایی این شبهه ایجاد شد كه فلانی فقط تلویزیون كار میكند؛ از این رو سراغ تئاتر و سینما رفتم اما اگر باز نقش خوبی و یا
كارگردان بنامی در تلویزیون سراغم بیاید میپذیرم چون من شهرتم را مدیون تلویزیونام.
نفیسه روشن با اشاره به حضور در فیلم «زیر سقف دودی» گفت: همكاری با خانم پوران درخشنده جزو اتفاقهایی بود كه همیشه دلم میخواست رخ بدهد. خانم درخشنده جزو كارگردانهای محبوب من بودند و دوست داشتم بتوانم با ایشان به عنوان یك زن
كارگردان كار كنم. زمانی كه تماس گرفتند و رفتم دفترشان و برای «زیر سقف دودی» قرارداد بستم نقش چیز دیگری بود اما چند وقت بعد تماس گرفتند گفتند در بازنویسی فیلمنامه این نقش حذف شده است. من خیلی از اینكه همكاری با ایشان را از دست میدهم غصه خوردم اما ایشان دوباره تماس گرفت و گفت نقشی نوشتهام ولی كوتاه است. به او گفتم كیفیت كار برای من مهم است نه كمیت. چون عزیزانی مانند خانم درخشنده، آقای كیمیایی و حاتمیكیا كه اساتید هستند كار كردنشان برای بازیگری مانند من كلاس درس است. وقتی نقش را دیدم خوشم آمد؛ نقش یك آرایشگر بود و پر از تفاوت بود از نظر گریم و لباس و بازی.
روشن موضوع «زیر سقف دودی» را دقیقا از معضلات امروز جامعه خواند و گفت: ماجرای زندگیهایی كه به یكنواختی و طلاق عاطفی میرسد و در نهایت شاید منجر به پاشیده شدن زندگی شود. وقتی به اكرانهای مردمی میرفتیم بازتابهای خیلی خوبی از بین مردم میدیدم كه چند دقیقه با این فیلم به فكر فرو رفتهاند. كار كردن در چنین فیلمی نه تنها برای من باعث افتخار بود بلكه چیزهای زیادی هم یاد گرفتم. خوشبختانه فیلم فروش خوبی هم داشته و از آن استقبال شده است. خیلی خوشحالم كه چنین فیلمهای فرهنگی، ارزشی و اجتماعی ساخته میشود.
او همچنین درباره بازی در نمایش «خواب خیس ماهی» كه به زودی روی صحنه میرود، گفت: داستان این اثر درباره دیدار دو زوج بعد از جدا شدنشان از همدیگر است كه در این دیدار به یكسری نكات میپردازند؛ مانند اینكه مقصر چه كسی بود و علت چه بود؟ نویسنده كار آقای مهدی میرباقری و
كارگردان پویان درزی است كه از 22 تیر تا 22 مرداد در تماشاخانه پایتخت روی صحنه میرود.
این بازیگر سینما و تلویزیون «خواب خیس ماهی» را نمایشی جالب و هیجانانگیز خواند و گفت: در این نمایش زوایای مختلفی از شخصیت آقا و خانم را به نمایش میگذاریم كه بیننده ممكن است با ابعادی از شخصیت این كاراكترها همذاتپنداری كند.
روشن با بیان اینكه «خیلی خوشحال میشوم ازینكه بتوانم در كاری فعالیت كنم كه قدمی مثبت یا تلنگر یا یك لحظه فكر كردن را به عنوان بازیگر برای كسی به وجود بیاورم» گفت: مردم ما بسیار نازنین و احساسی هستند. مردمیاند كه باورهایشان بالاست و خیلی زود همذاتپندرای میكنند و بارها به ما ثابت شده كه با پخش یكسری از فیلمها و سریالها تاثیرهایی روی افراد گذاشتهایم. حالا اینكه بتوانیم به عنوان بازیگر زندگی و نقشی و جریانی را تجربه كنیم بحثی جداست. اما اینكه بتوانیم یك قدم مثبت برداریم برای من خیلی هیجانانگیز و دوست داشتنی است. چون در كنار اینكه نیاز داریم چیزهایی را ببینیم كه یك ساعت از غم و اندوهمان دور شویم و بخندیم، یكسری كار هم لازم داریم كه بگوییم چقدر جالب، چقدر شبیه اتفاق زندگی من بود. این به نظر من روند خیلی مثبتی است كه بعضی وقتها بتوانیم از طریق كارهایمان كمی آموزش دهیم و تاثیر بگذاریم.
او همچنین درباره چشمانداز فعالیت آینده خود در سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: خوشبختانه از سال 82 كه فعالیتام را با سریال روزهای به یاد ماندنی شروع كردم با كارگردانهای به نامی مانند مازیار میری و سیروس مقدم و فخیمزاده و دیگران كار كردهام و برایم كسب آموزش بوده است. اما سال گذشته كه دو سریال به من پیشنهاد شد هیجانی برای پذیرفتن نقشها نداشتم. چون یكی از نقشها را قبلا در سریالی تجربه كرده بودم و تكرار همان قصه و شخصیت بود و برای من جذابیتی ایجاد نمیكرد چون باز همان كاراكتر دختر مظلوم و معصومی بود كه بلایی سرش میآید.
این بازیگر تلویزیون ادامه داد: به دلیل اینكه همیشه در سریالها نقش اصلی یا مكمل با نقش زیاد داشتم و زمان كارها یك و دو ساله بود كمتر فرصت پیش میآمد به تئاتر یا سینما بپردازم. جایی این شبهه ایجاد شد كه فلانی فقط تلویزیون كار میكند. از جایی متوقف كردم و ایستادم و دلم خواست فضاهای جدیدی را تجربه كنم چون معتقدم هنوز خیلی جا دارم برای آموزش و یاد گرفتن. سعی كردم با گزیده كاری و حساسیت كاری بالاتر كمی فضای تئاتر و سینما را بیشتر تجربه كنم و به خودم فرصت بیشتری بدهم.
روشن خاطرنشان كرد: در این 10 سالی كه كار میكنم خیلی فرصت داشتم برای تئاترها و سینماییهای خوب اما به دلیل جذابیت فیلمنامه یا كار مناسبتی یا
كارگردان خاص، فضای كاریام در تلویزیون بوده است. اما چون یكسری از نقشها امروز برایم تكراری است نمیپذیرم و سینما و تئاتر را برای تجربه بیشتر دنبال میكنم.
او تصریح كرد: البته اگر بازهم یك نقش هیجانانگیز یا
كارگردان بنامی كه من را وسوسه كند در تلویزیون به من پیشنهاد شود بازهم در سریال بازی میكنم چون من شهرتم را مدیون قاب تلویزیونام و نمیتوانم این را نادیده بگیرم. بنابراین این فرصت را به خودم دادم كه بتوانم تائتر و سینما را در سطح بیشتر و وسیعتری تجربه كنم.
روشن كار در مدیوم تئاتر را خیلی سختتر از سینما و تلویزیون دانست و گفت: در تئاتر یك ساعت اجرای زنده دارید و فرصت تپق زدن و تكرار ندارید و باید انقدر قدرت داشته باشید كه اگر جایی اشتباه رفتید همان لحظه جمع كنید و به سر خط اصلی برگردید. ولی در سینما وتلویزیون اگر مشكلی پیش بیاید كات میكنند و دوباره تكرار میكنید. فضای تئاتر خیلی سختتر است و به همان نسبت سازندهتر و موثرتر. خوبی دیگرش این است كه همان لحظه فیدبك را از مخاطب میگیرید و متوجه میشوید كارتان را دوست داشتند یا نه.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «اغما» ادامه داد: فضای سینما هم مدیوم حرفهایتر، رسمیتر و بینالمللیتری است و تلویزیون مردمیتر. چون خیلیها امكان سینما و تئاتر رفتن را ندارند اما تلویزیون در خانه همه هست و رسانهای ملی است. در نهایت سینما، تئاتر و تلویزیون بهم زنجیر هستند و نمیتوانیم بگوییم بازیگری كه در تئاتر كار میكند به طور مثال در سینما نمیتواند بدرخشد؛ اصلا اینطور نیست. یك بازیگر خوب همه جا میتواند بدرخشد.
روشن همچنین درباره مشكلی كه برای بازیگران زن ایرانی وجود دارد صحبت كرد و با بیان اینكه «من فكر میكنم اینجا برخلاف كل دنیاست» گفت: در سینمای هالیوود امثال ساندرا بلاك و آنجلینا جولی و جولیا رابرتز و آرتیستهای دیگرشان هرچه سنشان بالاتر میرود به عنوان بازیگر حرفهایتر و پختهتر شناخته میشوند و میتوانند كار كنند. اما اینجا برداشت غلطی وجود دارد كه اگر فردی سناش بالا رفت دیگر نمیتواند به آن صورت بازی كند و این اشتباه است. به نظر من این فرض اصلا نباید وجود داشته باشد چون شما در هر سنی و جایگاهی میتوانید بدرخشید. مثل خانم لیلا حاتمی و نیكی كریمی كه در سنی كه هستند میدرخشند و هنوز ستاره هستند و كسی هم جایشان نیامده است. این اصلا ترسی نیست كه بخواهیم به آن بپردازیم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش به مساله دستمزدها اشاره كرد و گفت: اتفاقی كه مخصوصا در سریالهای تلویزیونی افتاده این است كه به دلیل پایین بودن بودجه و كم شدن تعداد سریالها گاهی میبینیم كه بعضی كارها سراغ آدمهای ناشناختهای میروند تا دستمزد پایینتری به آنها بپردازند. این همانقدر كه میتواند خوب باشد و فرد جدیدی را به دنیای بازیگری معرفی میكند میتواند به همان میزان ضربه هم بزند. چون مردم وقتی تلویزیون را روشن میكنند دوست دارند بازیگر محبوبشان را ببینند و وقتی نمیبینند دیگر آن بازیگری را كه نمیشناسند چندان دنبال نمیكنند.
روشن ادامه داد: سوالی را كه بارها و بارها مردم از من پرسیدهاند این بوده كه چرا فلان خانم دیگر بازی نمیكند و فلان آقا را دیگر نمیبینیم؟ یعنی در جامعه دنبال بازیگر محبوبشان میگردند و این نشان میدهد كه اگر فیلمسازان و سریالسازان بازیگر چهرهای جدید میآورند بهتر است او را در كنار بازیگران قدیمیتر كه برای مردم نوستالژی ایجاد میكنند قرار دهند تا بتواند همان رونق سابق را بگیرد. مثلا میوه ممنوعه، اغما، مدار صفر درجه، نرگس و... در این سریالها علاوه بر بازیگران جدید، بازیگرهایی كنارشان بودند كه مردم دوستشان داشتند و سریال را دنبال میكردند اما امروز اینطور نیست. دو چهره در سریال حضور دارند و بقیه غیر چهره هستند و در نتیجه مردم آن سریال را نمیبینند و خیلی دنبالش نمیكنند چون بازیگری كه دلشان میخواهد ببینند در آن نیست.
بازیگر مجموعه «زمانی برای عاشقی» با تاكید بر اینكه هیچ چیز را چالش نمیبینیم چون همیشه به خدا توكل میكنم» گفت: اما اتفاقهایی اخیرا رخ میدهد كه هر روز بدتر میشود؛ امروز با گروههایی مواجه شدهایم كه دایرهای برای خود تشكیل دادهاند و كارهایی را میسازند و در مقابل با كمكاری عده زیادی از هنرمندانمان در دو سه سال اخیر مواجه بودهایم. از طرفی بازیگری 5-6 كار را پشت سر هم یا هم زمان انجام میدهد. من فكر میكنم این به شكل معضلی درآمده است.
روشن ادامه داد: شاید به دلیل كم شدن بودجه و محدود شدن كارهاست كه این مساله تبدیل به معضل شده است. گاهی من هم به عنوان بازیگر به آن فكر میكنم. چون ما بازیگر و آرتیستایم و معتاد دوربینایم و باید «صدا، دوربین، حركت» را بشنویم. هركسی فكر میكنم با شغلی كه عاشقاش است زنده است اگر از آن دور شود دچار ناراحتی و دل گرفتگی میشود. الان به این شكل شده كه اگر گروهی دارد خوب كار میكند فقط با افراد گروهش كار میكند و اجازه ورود افراد دیگری كه حرفهایتر هستند و كار كردهاند و شناخته شدهاند را نمیدهند؛ این باعث میشود عدهای پركارتر و عدهای كمكارتر باشند. من فكر میكنم عدالتی باید وسط بیاید و اجازه دهد بچههایی كه مدتها جلوی دوربین نبودهاند و در سینما، تئاتر و تلویزیون كار نكردهاند كار كنند و فرصت فعالیت داشته باشند.
روشن همچنین خاطرنشان كرد: امیدوارم آن عدهای كه سعی میكنند برای هنرمندان در فضای مجازی و فضاهایی كه دور از واقعیت است حاشیه بسازند دست از حاشیهسازی و سیاه كردن آدمها بردارند. خصومتهای شخصی و بیدلیل را كنار را بگذارند و اجازه دهند قشر فرهنگی و هنری ما مثل همه جای دنیا خالص به كارش ادامه دهد و كار كند. از یك مدل عكس و لباس هزار قصه درنیاورند. بگذاریم آدمها در دنیای خودشان زندگی كنند.
او با اشاره به تجربههای ناخوشایند زیادی كه داشته است، گفت: مثلا حرفی در مصاحبهای زدهام كه تكهای از آن را برداشته و در اینستاگرام گذاشتهاند و منجر به یكسری سوءتفاهم شده است. هر حركت و حرفی را به جای دیگری وصل میكنند و از این اتفاقهای حاشیهای بیدلیل كه برای همه هست برای من هم پیش آمده و امیدوارم روزی از بین برود.